Diana Ross Presents The Jackson 5

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
Diana Ross Presents The Jackson 5
אלבום אולפן מאת חמישיית הג'קסונים
יצא לאור 18 בדצמבר 1969
הוקלט מאי-אוגוסט 1969
סוגה רית'ם אנד בלוז
פופ
מוזיקת נשמה
שפה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך 37:51
חברת תקליטים מוטאון
הפקה Deke Richards עריכת הנתון בוויקינתונים
כרונולוגיית אלבומים של חמישיית הג'קסונים
Diana Ross Presents The Jackson 5
(1969)
ABC
(1970)
עטיפה אלטרנטיבית
עטיפת האלבום בהוצאה המחודשת (2001)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

Diana Ross Presents The Jackson 5 הוא אלבום הבכורה של "חמישיית הג'קסונים" שיצא בשנת 1969 בחברת מוטאון. הזמר המוביל של הלהקה היה מייקל ג'קסון, אז ילד בן 11. לצידו הופיעו אחיו הגדולים ג'קי, טיטו, ג'רמיין ומרלון. השיר "I Want You Back", הסינגל היחיד שיצא לאור מתוך האלבום, הגיע למקום הראשון במצעד הבילבורד הוט 100 ומכר למעלה מ-6 מיליון עותקים.[1] האלבום הגיע למקום החמישי במצעד אלבומי הפופ ושהה תשעה שבועות בראש מצעד הרית'ם אנד בלוז.

שם האלבום מעניק קרדיט לדיאנה רוס על גילוי הלהקה. למעשה, היה זה בובי טיילור, מפיק בחברת מוטאון, שגילה את הלהקה אך הקרדיט ניתן לרוס מתוך שיקול שיווקי. רוס המשיכה לתמוך ולקדם את הלהקה ובהמשך את מייקל בתחילת קריירת הסולו שלו.[2]

הקלטת האלבום[עריכת קוד מקור | עריכה]

העבודה עם בובי טיילור[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברי גורדי, מנכ"ל מוטאון, הביא את הלהקה לאולפני החברה בדטרויט, מישיגן וצירף אליהם את בובי טיילור כמפיק. טיילור, האיש שגילה את הלהקה, החל לעבוד עם מייקל, ג'רמיין וג'קי על הקלטת גרסאות כיסוי לשירים שונים. למעלה מ-20 שירים הוקלטו ביניהם שירים של "The Temptations" ("(I Know) I'm Losing You", "Born to Love You"), מרווין גיי ("Chained"), סטיבי וונדר ("My Cherie Amour") ולהקת ארבע הפסגות ("Standing in the Shadows of Love").

כל השירים שהוקלטו במהלך הקיץ של 1969 היו קרובים למוזיקת רית'ם אנד בלוז/סול מסורתית, בשונה מה"צליל של מוטאון", שהיה יותר מושפע ממוזיקת פופ. חלק מהשירים שהוקלטו נשמרו בכספת החברה במשך שנים לפני שיצאו לאור.

התערבות ההנהלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

באוגוסט 1969 החליט גורדי לקחת חלק פעיל יותר בניהול הלהקה והעביר את הלהקה מדטרויט ללוס אנג'לס. טיילור עבר עם הלהקה והמשיך לעבוד איתם על גרסאות כיסוי.

פרדי פרן, אלפונסו מיצל ודקה ריצ'רדס, שלושה מפיקים שעבדו עבור מוטאון כתו את השיר "I Want to Be Free". בתכנון המקורי יועד השיר לדיאנה רוס, אך לבסוף החליט גורדי כי השיר יתאים יותר ללהקה. שלושת המפיקים, בשיתוף גורדי וטיילור עשו תהליך של שכתוב והתאמה. השיר בגרסתו המחודשת נקרא "I Want You Back", הסינגל הראשון של הלהקה בחברה והלהיט הראשון, מתוך ארבעה, שהגיעו לפסגת מצעד הבילבורד הוט 100 בשנת 1970.

"I Want You Back" התווה את הדרך לסגנון החדש של הלהקה. פחות מוזיקת נשמה מסורתית ויותר סגנון דו-וופ. גורדי ושלושת המפיקים הוסיפו לאלבום המתהווה גם את השיר "Nobody", בעוד עבודתו של טיילור עם הלהקה הופסקה. השירים שנכתבו על ידי גורדי וצוות המפיקים הופיעו באלבום תחת השם "התאגיד" ("The Corporation") מתווך מטרה למנוע הישנות של סכסוכים דוגמת פרשת הולנד-דוזייר-הולנד, שבאותה תקופה הייתה עדיין בתהליכי התדיינות משפטית.

רשימת השירים[עריכת קוד מקור | עריכה]

צד א'
מס' שםכותב(ים) משך
1. Zip-A-Dee-Doo-Dah ריי גלברט, אלי וורובל 3:18
2. Nobody התאגיד 2:54
3. I Want You Back התאגיד 3:04
4. Can You Remember תום בל, ויליאם הארט 3:10
5. Standing in the Shadows of Love הולנד-דוזייר-הולנד 4:06
6. You've Changed ג'ס ריס 3:16
צד ב'
מס' שםכותב(ים) משך
1. My Cherie Amour סטיבי וונדר, סילביה מוי, האנק קוסבי 3:44
2. Who's Lovin' You סמוקי רובינסון 4:06
3. Chained פרנק וילסון 2:54
4. (I Know) I'm Losing You נורמן וויטפילד, אדי הולנד 3:10
5. Stand! סילבסטר סטיוארט 2:30
6. Born to Love You איבי ג'ו האנטר, ויליאם "מיקי" סטיבנסון 2:38
משך כולל:
37:51

הוצאה מחודשת[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברת מוטאון הוציאה בשנת 2001 גרסה דיגיטלית מחודשת של אלבומי הלהקה בסדרת "2 אלבומים על תקליטור אחד". האלבום "Diana Ross Presents The Jackson 5" יצא על תקליטור יחד עם האלבום "ABC". באלבום המחודש נכלל כשיר בונוס השיר "Oh, I've Been Bless'd", גרסת כיסוי לשירו של בובי טיילור.

מצעדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

‏  מצעדים ודירוגים
מדינה מצעד מיקום שיא
אוסטרליה מצעד האלבומים האוסטרלי 17
קנדה מצעד האלבומים הקנדי 10

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]