אורניתוסקלידה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף Ornithoscelida)
קריאת טבלת מיוןאורניתוסקלידה
טריצרטופס
טריצרטופס הורידוס.
דרור הבית
דרור הבית.
תקופה
טריאס-הווה, כ-231,400,000–0 שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
קבוצה: דינוזאוריה
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
קבוצה: אורניתוסקלידה
שם מדעי
Ornithoscelida
תומאס הנרי האקסלי (1867)
נורמן, בארון ובארט (2017)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אורניתוסקלידה[1] (שם מדעי: Ornithoscelida) הוא ענף (קבוצה פילוגנטית) של דינוזאורים שכוללת את תת-הסדרה תרופודה ואת סדרת אורניתיסקיה (בעלי אגן דמוי עוף). ההגדרה הפילוגנטית של ענף זה היא כל צאצאציו של האב הקדמון הצעיר ביותר שכולל גם את הטריצרטופס (Triceratops horridus) וגם את דרור הבית (Passer domesticus).‏[1] קבוצה זו הוגדרה במקור על ידי תומאס הנרי האקסלי במאה ה-19 אך מהר מאוד בוטלה, עקב החלוקה הקלאסית. ב-2017 הוצעה הקבוצה מחדש על ידי קבוצת פלאונטולוגים במתכונת שונה.

השם אורניתוסקלידה נטבע לראשונה על ידי תומאס הנרי האקסלי ב-1867 כדי לאגד דינוזאורים מסוימים ששילבו מאפיינים של עופות וזוחלים, והיו "בין לבין". עם זאת, קבוצה זו נזנחה מהר לטובת החלוקה הקלאסית של הדינוזאורים לשתי סדרות: סדרת בעלי אגן דמוי לטאה (Saurischia) שכללה את התרופודים (תת-סדרה שכללה דינוזאורים דו-רגליים ואת כל הדינוזאורים הטורפים, בהם אלוזאורוס, ולוצירפטור, טירנוזאורוס וכן את העופות) ודמויי זאורופודים; וסדרת בעלי אגן דמוי עוף (Orinthischia) שכללה דינוזאורים צמחוניים דוגמת אורניתופודים, תיראופורים (דינוזאורים משוריינים) וצרטופסים (בעלי גולגולת עבה ולעיתים קרניים).

ב-2017 פרסמו דייוויד ב. נורמן, מתיו בארון ופול בארט מאמר ב-Nature ובו קראו תיגר על החלוקה הקלאסית.[1] בניתוח פילוגנטי קלדיסטי שערכו הם מצאו שהתרופודים קרובים יותר לבעלי אגן דמוי עוף מאשר לדמויי זאורופודים. כמסקנה מכך הם החליטו על ארגון מחדש של העץ הפילוגנטי של הדינוזאורים: תת-הסדרה תרופודה הוצאה מסדרת בעלי אגן דמוי לטאה שכעת כללה רק את ההררזאוריים ודמויי זאורופודים. התרופודה הוכללה בענף חדש, שלו הם קראו אורניתוסקלידה, שכללה לצידם את בעלי אגן דמוי עוף. הם החיו את השם שטבע האקסלי לענף זה.

לפי הצעתם, כך נראית הקלדוגרמה - "עץ המשפחה הפילוגנטי" - החדשה של הדינוזאורים.


דמויי-דינוזאורים

מרסוכוס


unnamed

סילזאוריים


דינוזאורים
זאוריסקיה

הררזאוריים



דמויי זאורופודים



אורניתוסקלידה

בעלי אגן דמוי עוף (אורניתיסקיה)



תרופודה






מאחר שהפרסום חדש ועדכני, הצעה זו טרם התקבלה כקונצנזוס מדעי בקהילה הפלאונטולוגית. מאחר שיש פער עצום במאובני דינוזאורים בעלי אגן דמוי עוף בסיסיים מתקופת סוף הטריאס, ממצאים חדשים יכולים לשנות את החלוקה המוצעת ולאשש או להפריך את קיומה של קבוצה פילוגנטית זו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 Baron, M.G., Norman, D.B., and Barrett, P.M. (2017). A new hypothesis of dinosaur relationships and early dinosaur evolution. Nature, 543: 501–506. doi:10.1038/nature21700