PTRD

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רובה נגד טנקים PTRD
רובה נגד טנקים PTRD (בקדמת התמונה) במוזיאון הצבאי בסנקט פטרבורג
רובה נגד טנקים PTRD (בקדמת התמונה) במוזיאון הצבאי בסנקט פטרבורג
רובה נגד טנקים PTRD (בקדמת התמונה) במוזיאון הצבאי בסנקט פטרבורג
מידע כללי
סוג מודל נשק עריכת הנתון בוויקינתונים
תכנון ברית המועצותברית המועצות ברית המועצות - ואסילי דגטריוב
מדינה מייצרת ברית המועצות עריכת הנתון בוויקינתונים
יצרן מפעל דגטיאריוב עריכת הנתון בוויקינתונים
מעצב וסילי דגטיאריוב, בפסקה זו רשומה אחת נוספת שטרם תורגמה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת השימוש 1941 – העשור של 1960 עריכת הנתון בוויקינתונים
מלחמות מלחמת העולם השנייה, מלחמת צ'צ'ניה הראשונה, מלחמת צ'צ'ניה השנייה, החזית המזרחית במלחמת העולם השנייה, מלחמת קוריאה, מלחמת האזרחים הסינית, מלחמת האזרחים באוקראינה עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע טכני
קליבר 14.5 מ"מ
פעולה פעולה בריחית (פעולת כלי ירייה)
הזנה בודדת
כוונות ברזל
אורך כולל 2.0 מ'
אורך קנה 1350 מילימטר
משקל ריק 17.3 ק"ג
משקל מלא 17.5 ק"ג
קצב אש 8-10 כדורים בדקה
מהירות לוע 1020 מטר לשנייה
טווח אפקטיבי 800 מטר
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

PTRD, ראשי תיבות של "רובה נגד טנקים של דגטריוב", (ברוסית: Противотанковое однозарядное ружьё обр. 1941 г. системы Дегтярёва (ПТРД)) הוא רובה נגד טנקים בקוטר 14.5 מילימטר תוצרת ברית המועצות. הרובה פותח בשנת 1941 כאמצעי נישא נגד טנקים לחיילי חיל הרגלים.

תכנון ופיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

חיילים מדיוויזיה 316 עם רובה PTRD במהלך הקרב על מוסקבה.

ביולי 1941, כחודש לאחר הפלישה הנאצית לברית המועצות, דרש מנהיג ברית המועצות יוסיף סטלין ממשרד התחמושת לפתח באופן בהול אמצעי זול ויעיל נגד טנקים עבור חיל הרגלים. למכרז לפיתוח רובה נגד טנקים נגשו 3 משרדי פיתוח (של ואסילי דגטריוב, של סרגיי סימונוב ושל ניקולאי רוקבישניקוב). המשרדים של דגטריוב ושל סימונוב הצליחו לפתח ולייצר אב טיפוס של רובה נגד טנקים תוך 22 יום. לאחר הבחינה של שני הרובים על ידי הוועדה הממשלתית שניהם אושרו לשימוש בצבא האדום. אבל העדיפות בייצור הסדרתי ניתנה לרובה PTRD של דגטריוב, כיוון שעלות הייצור שלו הייתה קטנה יותר, פשוטה יותר ובנוסף לכך משקל הרובה היה קל יותר מזה של רובה שפיתח סימונוב.

הקליע שנורה מהרובה במהירות של כ-1000 מטר בשנייה היה מסוגל לחדור שריון בעובי של 35 מ"מ ממרחק של 300 מטר ולוח שריון בעובי 40 מ"מ ממרחק של 100 מטר. אבל כדי לחדור לוחות שריון בעובי כזה היה על הקליע לפגוע בזווית של 90 מעלות ביחס ללוח (זווית פגיעה ישרה).

הסדרה הראשונה של רובה ה-PTRD יוצרה באוקטובר 1941 במפעלי נשק בעיר קוברוב (מחוז ולדימיר). בסוף אותה שנה הועבר הייצור למפעלי נשק בעיר איז'בסק. בשנת 1941 יוצרו 17,688 רובים, בשנת 1942 - 184,800 רובים. הייצור של רובי PTRD הופסק בדצמבר 1944. בסך הכל יוצרו 281,111 רובים.

היסטוריה מבצעית[עריכת קוד מקור | עריכה]

היחידה הראשונה שקיבלה את רובי ה-PTRD הייתה דיוויזיית חיל רגלים 316 בפיקודו של גנרל איוואן פאנפילוב. היחידה הפעילה אותם במהלך הקרב על מוסקבה. ההפעלה מוצלחת הראשונה של הרובים אירעה ב-16 בנובמבר 1941, כאשר בעזרתם הצליחו חיילי הדיוויזיה לפגוע בשני טנקים גרמנים ולהוציא אותם מכלל פעולה.

שירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא PTRD-41 בוויקישיתוף