לדלג לתוכן

Space (להקה אנגלית)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
Space
מקום הקמה ליברפול עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1993 עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה Alternative dance, alternative rock, alternative hip hop, neo-psychedelia
חברת תקליטים Gut Records עריכת הנתון בוויקינתונים
חברים
Tommy Scott עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

Space (ספייס, או בתרגום לעברית: "חלל") היא להקה מליברפול, אנגליה, שהוקמה ב-1992 בתחילה כשלישייה של טומי סקוט (שירה, בס, גיטרה), ג'יימי מרפי (שירה, גיטרה) וג'יימי איילנד (תופים), שלימים הוחלף באנדי פארל. נגנית הקלידים פראני גריפית'ס הצטרפה להרכב שנה לאחר מכן, והלהקה חתמה ב- Gut Records ב-1995, ובסופו של דבר עלתה לגדולה עם סינגלים להיטים כמו "נקבת המינים", "אני ואתה נגד העולם", "שכונה".

"מלאכים נוקמים" ו"הבלדה על טום ג'ונס", האחרון דואט עם סריס מתיוס מלהקת קטטוניה.

חברי הלהקה רדפו אחר סאונד אקלקטי שזכה לכינוי "האזנה לא נעימה" על ידי המבקרים, [1] אימצו אלקטרוניקה ודגימה בעבודתם ושאבו מז'אנרים מגוונים כמו היפ הופ, טכנו, פוסט-פאנק, סקא, התוצאה של הטעמים השונים בין חברי הלהקה. הלהקה נודעה גם בשל הטקסטים ההומוריסטים האפלים שלה שנכתבו בהשראת סרטים, העוסקים לעתים קרובות בנושאים כמו רוצחים סדרתיים, מערכות יחסים כושלות, מנודים חברתיים ומחלות נפש.[2] בעוד שהאקלקטיות וההומור של הלהקה יצרו קיטוב בין המאזינים והמבקרים, הם שמרו על קהל חסידי מסור.

במשך השנים נעשו מספר שינויים בהרכב הלהקה, כאשר סקוט היה החבר העקבי היחיד. שני האלבומים הראשונים שלהם, Spiders (1996) ו- Tin Planet (1998), זכו להצלחה גדולה והגיעו למעמד של אלבום פלטינה בבריטניה, יחד עם שמונה סינגלים ב40 המובילים בבריטניה. העבודה על אלבומם השלישי, Love You More than Football, הייתה כרוכה בקשיים ובסופו של דבר נעזבה לאחר שהלהקה שוחררה מהחוזה שלה עם Gut. הלהקה התפרקה ב-2005, בעקבות מכירות נמוכות וקבלת פנים פושרת לאלבומה הרביעי Suburban Rock'n'Roll (2004), שבכל זאת זכה להערכה מצד המעריצים.

סקוט המשיך והקים את להקת The Drellas, שב-2011 הפכה לגלגול השני של Space לאחר שגריפית'ס (ולזמן קצר גם מרפי) הצטרף ללהקה. Space המשיכו להוציא אלבומי אולפן, כולל Attack of the Mutant 50ft Kebab (2014) ו- Give Me Your Future (2017).

בשנת 2019, עשרים שנה לאחר ההקלטה של השיר Love You More than Football השיר יצא באופן רשמי כחלק ממארז אנתולוגי.

אלבומה השביעי של הלהקה, Music for Pleasure Music for Pain, יצא ב-2021.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טומי סקוט וג'יימי מרפי נפגשו לראשונה כשמרפי התקבל לעבודה כדרך בלהקתו של סקוט שהתפרקה ב-1992, השניים הקימו להקה חדשה בשם The Substitutes (על שם השיר של The Who ), כאשר מרפי מנגן בגיטרה וסקוט ממלא את תפקיד הבסיסט. מרפי ישנה את שמה של הלהקה Space לאחר שם העבודה של השיר "My Own Dream" של The Real People, וביצע את ההופעה הראשונה שלהם תחת השם ב-15 במאי 1992 ב-The Picket בליברפול. [3] ג'יימי איילנד היה לזמן קצר המתופף של הלהקה לפני שהוחלף באנדי פארל, וב-5 ביולי 1993 הם הוציאו סינגל בגודל 12 אינץ' בשם "If Its Real".

ב-1994, פראני גריפית'ס, שניגנה בעבר עם סקוט ב-Hello Sunset ו-The Australians, הצטרפה אליהם בקלידים. ב-15 בינואר 1995, הלהקה השיגה חוזה הקלטות עם Gut Records, שהוציאה את הסינגל הראשון שלה, "Money", בנובמבר אותה שנה. הסינגל "שכונה"' הגיע בעקבותיו במרץ 1996, אבל רק עם יציאת הסינגל הבא שלהם, "נקבת המינים", הם זכו ל-40 ההצלחה המובילות. שיר זה היה גם שיר הנושא של התוכנית הבריטית Cold Feet .

אלבום הבכורה, Spiders, שיצא בספטמבר 1996, זכה להצלחה וזכה לפלטינה בבריטניה. הסינגל "נקבת המינים" זכה לשידור מתון גם בתחנות סטודנטיאליות וגם ב- MTV בארצות הברית, ונראתה ונשמעה רבות באוסטרליה בתוכנית הקליפ של ABC-TV המשודרת בארץ ובתחנת הרוק הלאומית ABC Triple-J

הרכב הלהקה גדל עם הצטרפותו של הבסיסט יורקי - שהתחיל לעבוד עם הלהקה שנים לפני הצלחתם עם אלבום הבכורה- בסוף 1996, על מנת שסקוט יוכל להתרכז יותר בשירה ובגיטרה.

סיבוב הופעות בארה"ב יצא באמצע 1997, במהלכו סבלו חברי הלהקה מגעגועים הביתה, מרפי חווה התמוטטות עצבים וסקוט איבד את קולו במשך חודשיים. מותה של אמו של פאלמר הרס את הלהקה, ופרל עזב את הקבוצה מיד לאחר שהאלבום השני הושלם. הוא הוחלף על ידי לאון קאפרי.

התקליט החדש, שכותרתו Tin Planet, היה מהדורה בוגרת וממוקדת יותר מאשר Spiders, והוצא באביב 1998, והגיע למקום השלישי במצעד האלבומים הבריטי . כמו קודמו, הוא הפך להצלחה, אבל הוא הרגיז כמה מעריצים בגלל השירים היותר רכים וידידותיים לפופ והיעדר הרצועות הרבה יותר אגרסיביות שנמצאו ב- Spiders .[דרוש מקור] [ דרוש ציטוט ] בסוף 1998, לפרסומת של הונדה, Space הקליט גרסה של " We Gotta Geta Out of This Place " של The Animals, שהוצגה ב- The Bad Days EP . הלהקה גם הקליטה רצועה יחד עם הזמר טום ג'ונס עבור אלבומו Reload, שיצא ב-1999.

בשנת 2001, Space נפרדה מגוט בעקבות בעיות מסוימות עם הלייבל, כולל הדחייה המתמדת של אלבומם השלישי Love You More than Football . מרפי עזב את הלהקה באותה שנה, מה שהוביל לכך שהלהקה נסוגה מעיני הציבור ושחררה את המוזיקה שלה למעריצים שלה דרך אתר האינטרנט שלה. הקלטות אלו היו ידועות בשם Music for Aliens .

לאחר הפסקה של שלוש שנים מתשומת הלב הציבורית, Space חזר ב-2004 כדי לשחרר את Suburban Rock'n'Roll, ההוצאה הראויה הראשונה שלהם של חומרים חדשים מאז Tin Planet . הוא לא הצליח לזכות בהכרה ביקורתית ומסחרית. קבלת הפנים הפושרת של המהדורות והבעיות בקבלת חוזה הקלטות, איפשרו כלכלית להמשיך הלאה. בשנת 2005, הלהקה

מאז ההתפרקות המקורית של הלהקה, רוב החברים לשעבר המשיכו לנגן בלהקות ובתעשיית המוזיקה: סקוט, יחד עם פיל הארטלי, לשעבר טכנאי חי של הלהקה, הקימו להקת פאנק בשם ה-Drellas, שבסוף שלה. הגלגול כלל את אלן ג'ונס בתופים וריאן קלארק על קלידים וינטג'. הארטלי, שמנגן בס, גם מפיק עבור הלהקה, יחד עם הופעות אחרות של Antipop Records כמו Metro Manila Aide, The Dead Class, The Temps ו-Fraktures.[דרוש מקור] [ צריך ציטוט ] פראני גריפית'ס הייתה עם מרפי וויני קמיירי (שניגנו בגיטרה עבור מתופף הביטלס פרה-רינגו פיט בסט) עם להקתם Dust, וגם הכינה R&B תחת השם Subway Showdown, בעוד יורקי מפיק עבור Shack . פראני גם כותבת ומפיקה יחד עם ויני קמילירי עבור Spaceman V Man.

אנדי פארל מת ב-1 באוגוסט 2009, בגיל 42, בליברפול. [4] המשטרה אמרה שהם מתייחסים למותו של פארל כ"בלתי מוסבר" לאחר שנראה נופל בזמן שחצה את הכביש. עדי ראייה תיארו אותו מועד ונופל לאחר שניסה לחצות כביש בליברפול בסביבות השעה 11:30 אחר הצהריים. הוא נלקח לבית החולים המלכותי ליברפול שם מת. פאלמר הצהיר כי הוא "מתופף מבריק" וכי מותו היה "הסוף הכי עצוב והכי טרגי שיכול להיות".

ספייס באקדמיית Islington, 2014 (תמונה: Kris Griffiths)

בנובמבר 2011, הלהקה הודיעה שהם יתאחדו להופעה בחג המולד [5] באקדמיית O2 בליברפול . ההרכב איחד את החברים המקוריים סקוט, מרפי וגריפית'ס, וכלל מוזיקאים נוספים שניגנו עם סקוט ב"הפחד האדום". הלהקה הכריזה על יציאת אלבום חדש, שנקרא Attack of the Mutant 50ft Kebab, ועל סיבוב הופעות עולמי ב-2012. לאחר שנתיים בהתהוות (שהופרשו עקב עזיבתו השנייה של מרפי), האלבום יצא בסופו של דבר במרץ 2014, וקדם לו הסינגל המוביל "מגד עתידות". ביולי, הקלידן ריאן קלארק עזב את הקבוצה כדי להתמקד בפרויקטים אחרים. במסגרת יום השנה ה-20 שלהם, Space הכריזה על סיור לאורך מרץ 2014 לצד להקה רפובליקה.[6]

בנובמבר 2015 הוציאה Space את הסינגל "Strange World" כמפסק בין אלבומים. בשנת 2016, הלהקה הודיעה שהיא עובדת על אלבום חדש בשם Give Me Your Future, שהוקלט עם סטיב לוין .

בנובמבר 2019, שוחרר ערכה בשם The Anthology, המכילה את חמשת אלבומי האולפן הראשונים של הלהקה, כולל האלבום Love You More than Football שטרם יצא לאור, בתוספת B-sides ונדירות. [7]

ב-27 באוגוסט 2021, Space הוציאו את "Hell No", הסינגל הראשון מתוך אלבומם השביעי Music for Pleasure Music for Pain, אשר התפרסם לראשונה במהלך מפגש וברכות ב-Wax & Beans Records ב-23 באוקטובר 2021, עם הפצה כללית עבור 12 בדצמבר 2022. [8] בספטמבר 2022, הלהקה הכריזה על סיבוב הופעות ליום השנה ה-25 לעכבישים וכוכב הלכת ב-2023, כשהיא מנגנת את שני האלבומים בשלמותם, וכי מרפי יצטרף אליהם שוב להופעות הללו.   הסאונד של הלהקה ידוע באופי האקלקטי והקולנועי שלו, שלדברי סופר סקאוס פופ פול סקילן, "מאתגר את המוסכמות בתעשייה שאוהבת לסווג אמנים לז'אנרים הניתנים לשיווק". [9] החיבוק שלהם עם סינתיסייזרים וטכניקות הקלטה מתקדמות כמו לופ, דגימה וביטים שמקורם במוזיקת היפ הופ ודאנס עזר להם להתבלט על פני להקות ליברפול אחרות באותה תקופה, שנטו לכיוון יותר "מסורתי" ו" פופ גיטרה אותנטי בהשראת שנות ה-60. זה גם איפשר להם לעקוף את ה"רטרו -מבט" המאפיין את תנועת הבריטפופ, שאליה הם היו קשורים לעתים קרובות. [10] העיתונאית ג'ניפר בלייק כתבה כי "SPACE הם מליברפול, אבל כל ניסיונות ללהק את הלהקה תחת התואר חסר הפשר במקצת 'בריטפופ' צריך להידחות במהירות. מלבד העובדה שהחברים בלהקה הם בריטים ומייצרים מוזיקת פופ מעולה, הם יש מעט במשותף עם להקות כמו Blur ו- Oasis למעשה, יש להם מעט במשותף עם כל להקה אחרת, זה שהופך את אותם ללהקה כל כך כיפית לראות, מה שמשאיר את הקהל לא בטוח למה לצפות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Bowman, Jamie (8 בפברואר 2019). "'The record company took us to a local serial killer's house' - Space's Tommy Scott looks back on 25 years of his 'queasy listening' band". Leader. נבדק ב-5 במאי 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ Strong, Martin C. (2000). The Great Rock Discography (5th ed.). Edinburgh: Mojo Books. p. 909. ISBN 1-84195-017-3.
  3. ^ "Space Setlist at the Picket, Liverpool". setlist.fm.
  4. ^ "News - Liverpool Local News - Tributes paid after sudden death of ex-Space drummer Andy Parle". Liverpool Echo.co.uk. 3 באוגוסט 2009. נבדק ב-3 באוגוסט 2009. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ "Space announce Reunion Gig". Band website.
  6. ^ "Space Tour 2014 - Live Dates". Space the Band. 26 במרץ 2014. נבדק ב-23 באפריל 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  7. ^ "Townsend Music > Space Anthology Boxset". Townsend Music. 9 באוקטובר 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  8. ^ @spacebanduk (7 באוגוסט 2021). "#Space #HellNo #presave Hell No..." (Tweet) – via Twitter. {{cite web}}: (עזרה)
  9. ^ Skillen, Paul (29 בינואר 2021). "'Scouse Pop: Essay On Creativity". University of Chester. נבדק ב-20 בפברואר 2022. {{cite web}}: (עזרה)
  10. ^ Berman, Scott (בפברואר 1997). "Reviews Spiders - February 1997 - Varsity Review". Space the Band. {{cite web}}: (עזרה)