משתמש:Ovedc/ויקימניה 2019

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

2019 – סטוקהולם[עריכת קוד מקור | עריכה]

האירוע השנתי של ויקימדיה העולמית, ויקימניה 2019, התארח השנה (באמצע חודש אוגוסט) באוניברסיטת סטוקהולם, שוודיה.

הגענו לשטוקהולם , רעייתי ואני, אחרי טיול מהנה מאוד, בארצות הים הבאלטי: הלסינקי, סנקט פטרבורג, טאלין, וריגה. זו הייתה הפעם הראשונה שלי בצפון אירופה בכלל ובשוודיה בפרט (רעייתי ביקרה במקום לפני הרבה זמן). בשטוקהולם שהינו במלון של אורחי הקרן, במלון "קלאריון" ונסענו במטרו לאוניברסיטה. מזג האוויר היה נעים מאוד בכל תקופת שהייתנו.

כנס ויקימניה החל ביום רביעי. בימים רביעי-חמישי נערך האקתון של יומיים, שבו התארחו מאות מפתחים. אני לא השתתפתי בחלק זה של ויקימניה. אנו ניצלנו את הזמן הזה להתאקלמות בעיר ולהיכרות עם מספר אתרי תיירות בסביבה.

היום המקדים, יום שלישי - 13 באוגוסט, 2019[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם הגיענו למלון, .יצאנו לאכול ארוחת ערב, ופגשנו את הוויקיפד הגרמני האראלד קרישל ורעייתו קטרינה. לאחר הארוחה הסתובבנו בערב מהנה בגמלאסטן, העיר העתיקה של שטוקהולם, עם סיום מרהיב של אופרת-חלל במסגרת פסטיבל סוף הקיץ!


היום המקדים, יום רביעי - 14 באוגוסט, 2019[עריכת קוד מקור | עריכה]

יצאנו לטייל בעיר, נכננסו למוזיאון אבבא, מוזיאון הספינה וואזה והמוזיאון הפתוח סקאנסן. פגשנו ויקיפדים וטיילנו איתם.

היום המקדים, יום חמישי - 15 באוגוסט, 2019[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביום חמישי השתתפתי בסיור התרבותי (Culture Crawl) שנרשמתי אליו מראש וכלל ביקורים במקומות שונים בעיר. הסיור היה מאוד מעניין וכלל סיורים במקומות שלא הייתי מגיע אליהם בדרך אחרת. המדריכים היו מצויינים ורובם גם היו מאוד מעניינים ומרתקים בהסברים שלהם. ביקרנו ב:

בזמן היציאה להפסקת הצהריים ליד ארמון המלך, היה לנו מזל ויכולנו לצפות בחילופי המשמרות. זה היה מרהיב.


היום הראשון בויקימניה, יום שישי - 16 באוגוסט, 2019[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכנס הפותח את ויקימניה עצמה היה באולם הראשי באוניברסיטה והחל בהצגת המארגנים, החזון של הכנס ובהרצאתו של מייקל פיטר אדסון, מייסד שותף של פרוייקט מוזיאון האו"ם.

בהמשך היום השתתפתי בהרצאות הבאות:

  • התמונה הקבוצתית של ויקימניה 2019! אני לייד המדרגות
    Free Knowledge and the Global Goals Spotlight Session - הרצאות שעסקו בקשר בין הידע החופשי ופיתוח בר-קיימא. היו כמה דוברים במהלך המושב הזה. חלקם מעניינים ורלוונטיים יותר, וחלקם פחות.
  • Multimedia knowledge/360° photography - סדנא בנושא צילום פנורמי. הסדנה הייתה מאוד טכנית ולצערי אין בידי את הציוד הנדרש על מנת לממש את מה שלמדתי בהרצאה הזו, אבל החשיפה לטכניקות האלו הייתה מעניינת.
  • Building organizations for growth - הרצאה של דוברות שונות ממקומות שונים בעולם, שחלקו מהידע ומהניסיון האישי שלהם, והציגו גישות שונות כמו גם תובנות על עבודה בקהילות שונות ושפות וגיאוגרפיות שונות.
  • פתחו מושב חדש שנקרא Coolest Tool Award, בדומה ל־Coolest Project של דרור לין. מושב שכדאי לראות גם בווידאו, אם וכאשר יעלה. מקווה לראות אותו בשנים הבאות.

כשהסתיימו ההרצאות ליום זה, עלינו על אוטובוסים שלקחו אותנו לקבלת הפנים שנערכה בבית העירייה של סטוקהולם. מקום פשוט מרהיב! (בתור ישראלים, המקום הזה נראה לנו יותר כמו ארמון ופחות כמו מה שאנחנו רגילים לדמיין כשאנחנו שומעים "בית העירייה"....) לכבוד המשתתפים, נערכה ערב קבלת פנים מכובדת ומסיבת פתיחה מהנה עם כל הויקימנים. במסיבה פגשנו מכרים ותיקים והתכבדנו בכיבוד טעים.

לאחר סיום המסיבה, הלכנו בערב ביחד עם שאר חבריי מישראל למסעדה.

היום השני בויקימניה, יום שבת - 17 באוגוסט, 2019[עריכת קוד מקור | עריכה]

המצגת מההרצאה של לליב בויקימניה 2019: Me and the gender gap

בבוקר נסענו לאוניברסיטה במטרו ומייד נכנסתי להרצאה הראשונה של היום:

Improving access to healthcare information for people with low literacy - ההרצאה הציגה כלים בויקימדיה המאפשרים עריכת וידאו בתוך הדפים עצמם. הרעיון הוא הנגשה של תוכן הערך והבאה של מידע לציבורים רחבים יותר. כרגע הכלי עובד רק ב 5-6 שפות, אני מקווה שבעתיד נוכל להשתמש בזה גם בוויקיפדיה העברית. זה כלי שבהחלט הייתי שמח ללמוד וליישם בפעילות שלי במיזמי ויקימדיה השונים. המציגים היו מאוד נחמדים, ענו על שאלות ונתנו רעיונות. הם בעיקר השתמשו בערך הזה באנגלית על קדחת דנגי (הערך קיים גם בעברית, ראו כאן: קדחת דנגי) כדי להדגים את הכלי. זה הסרטון אותו הם ערכו, והיה מעורר השראה לראות את השינויים קורים בפועל על גבי הבמה ואיך זה משפיע על הסרטון עצמו.

הלכנו לאולם לסינג (499) על מנת להשתתף בהרצאה של לליב. גם אולם זה כמו כל שאר המתחמים באוניברסיטה קרוי על שם זוכת פרס נובל, במקרה הזה דוריס לסינג שהייתה סופרת בריטית, כלת פרס נובל לספרות לשנת 2007.

עד שהחלה ההרצאה של לליב, השתתפתי בהרצאות נוספות שנערכו באותו המקום בתחום המגדר:

Diversity/AfroCROWD at the United Nations and in the International Community: How to Develop Global Wikipedia Partnerships for Diversity and Inclusion - הרצאה מעניינת מאוד, שהציגה את פרויקט AfroCROWD שמטרתו היא הגברה של המודעות לתפוצות אפריקאיות בוויקיפדיה. פרויקט זה הוא במעורבות של האו"ם ושל הקהילה הבינלאומית מזה מספר שנים.

בהרצאה של לליב, Me and the gender gap - היא הציגה את הסיפור האישי שלה עם ויקיפדיה. דיברה על הדרך שעשתה, מה למדה, פרויקטים שונים אחרים (מלבד מיזם ויקי-נשים) שהיא מתנדבת בהם ואף פעילה בהובלה שלהם, ועוד. הנוכחים מאוד התעניינו, צחקו מהבדיחות ואף שיתפו בסיפורים אישיים שלהם. בדף ההרצאה הזה תוכלו גם לראות את ההקלטה של ההרצאה (לצערי לא באיכות טובה מאוד) ואת קובץ ה PDF של המצגת שלליב הכינה.

לא יכולנו ללכת להרצאה של מיכל לסטר, שעסקה בנושא דליית התמונות מהארכיונים, מאחר והתכוננתי להרצאה שלי!

ההרצאה נבנתה על ידי רותי אלסטר מעמותת ויקימדיה ישראל ועסקה במיזם שלנו בישראל, לשילוב נוער בעריכה בוויקיפדיה, באמצעות סדנה המלמדת אותם לבצע מטלות קלות יותר בהתחלה: יצירת ערכים על ביטויים בעברית במיזם האחות ויקימילון. הצלחנו כבר לשתף פעולה עם כ-7 בתי ספר והם כתבו כבר יותר ממאה ערכים! האתגר הוא שהתלמידים לא תמיד מתמצאים בביטויים בעברית, שמקורם בעיקר מהתנ"ך... ראו את דף ההרצאה: ‏https://wikimania.wikimedia.org/wiki/2019:Education/Wiktionary_%26_Wikisource_in_EduWiki_Initiatives:_Challenges_and_Opportunities

להלן סרט ביוטיוב שהקליט את כל מהלך ההרצאה: https://www.youtube.com/watch?v=gjOYmHInw7o

אני הצגתי את הפרויקט של ויקימילון בעברית בפאנל זה, הן מנקודת המבט שלי כאדמיניסטרטור בויקימילו ו הן מנקדת המבט של המיזם החינוכי. פאנל זה עסק במיזמים הנחשבים שוליים יחסית לויקיפדיה: ויקיטקסט, ויקימילון, ומשך קהל קטן בלבד. השותפים בו החליטו לחרוג מהתוכנית המקורית, ול”זרום”: להציג את עצמם, אך גם לשוחח זה עם זה בצורה חופשית, להתבדח, לשמחת הקהל שהשתתף בהתאם.

הערב השני בויקימניה כלל קבלת פנים למציגי הפוסטרים - חלקם היו מאוד מעניינים. דיברנו עם כמה מהמציגים, בין היתר ויקיפדיות גרמניות שהציגו את מיזם ויקי-נשים שלהן וויקיפדים ממדינות שונות ברחבי הודו שהציגו פרויקט של עבודה על שפות שונות, שחלקן גם שפות בסכנת היעלמות מן העולם.

סרטון הכנת מנת הדג המסורתית, סורסטרומינג, שצילמתי

אחר כך יצאנו החוצה לקבלת פנים שכללה משקאות ומתאבנים. למעלה, קצת מחוץ לאולם הראשי, נערך טקס רשמי של אכילת סורסטרומינג. זה היה מאוד מעניין לצפות בדרך ההכנה המסורתית של המנה. ראו את הערך היפה שהכינה לליב על המאכל:, סורסטרומינג (הרינג חמוץ)!

היום השלישי והאחרון בויקימניה, יום ראשון - 18 באוגוסט, 2019[עריכת קוד מקור | עריכה]

בבוקר התחלתי בלשמוע הרצאה מחקרית:

How can Research Help in Reducing the Language Gap on Wikipedia - ההרצאה הייתה פחות רלבנטית עבורי בדיעבד. היא הייתה מחקרית יותר ופחות מעשית מבחינת התרומה שלי בוויקיפדיה. ההרצאה עסקה במחקר של שפות ובהשוואה בין ערכים שונים בשפות שונות, לדעתי הכלים שנסקרו בהרצאה יהיו רלבנטיים יותר למחקר ופחות לעורכים כמוני שעוסקים בעיקר בתרגום, עריכה ויצירה של ערכים חדשים בעברית.

לאחר מכן השתתפתי בהרצאה בתחום החינוך: Contextualizing Wikimedia in education: Creating a Roadmap to becoming a Wiki in Education Leader - ההרצאה הייתה מאוד מעניינת. הדוברת הייתה רהוטה והסבירה היטב את המטרות של ההרצאה והרעיונות העומדים מאחורי הפרויקט. שם קיבלתי כלים להנעה של משתתפים בהרצאות, כמו למשל שיתוף בזוגות וכו', וחלקתי מידע וכן שמעתי מה עושים עמיתיי מפינלנד ומארמניה בתחום.

GLAM/coolest projects - ההרצאה של דרור שסקרה את הפרויקטים המגניבים ביותר בויקיפדיות שונות ברחבי העולם הייתה מאוד מעניינת ומגניבה בפני עצמה! נהניתי לשמוע על הפרויקטים השונים שהועמדו לתחרות, והיה מאוד מעניין לשמוע על הפרויקט הזוכה שהשתמש בכלים חזותיים כדי להרחיב את העבודה על תמונות בויקישיתוף. נקווה שבעתיד נוכל לעשות משהו כזה גם כאן בישראל לטובת ויקיפדיה העברית.

מאזינים למרצה בסדנת הצילום

Portrait photography photo booth - ההרצאה האחרונה בה לקחתי חלק. ההרצאה של חברי ויקיפדיה בגרמניה הייתה מאוד מעניינת. הם סיפרו על פרויקט הצילום שהם ניהלו, במסגרתו צילמו את כל חברי הפרלמנט (ויש אצלם הרבה!! הרבה יותר מ - 120, זה בטוח). הם לימדו אותנו כלים הקשורים הן טכנית בצילום (וגם הראו דוגמאות) והן בגישה וביחסי אנוש של הצוות, דברים שסייעו להם בהצלחת הפרויקט. מעורר השראה ואני מקווה שנוכל ליישם את זה פה גם אנחנו.

כנס ויקימניה נסגר בדבריו של ג'ימי וולס שתיאר את החזון שלנו, את מצב ויקפדיה כיום ועוד. הוא גם הכריז על הזוכה בתואר "ויקיפד השנה" (שהשנה זו וויקיפדית...) ובנוסף הוקרן סרט שסיכם מעט את ויקימניה 2019, עם הפנים לבאות וסקירה קצרה של ויקימניה בשנה הבאה שתיערך בבנגקוק.

לאחר שהתלבשנו במיטב מחלצותינו, לקחנו את קו האוטובוס מספר 7 ונסענו למסיבת הסיום של ויקימניה במוזיאון מקסים שנסגר (או נפתח...תלוי איך מסתכלים על זה) במיוחד בשבילנו.

מה למדתי?[עריכת קוד מקור | עריכה]

במפגשים אישיים רבים שערכתי עם ויקימדים אחרים מרחבי העולם, למדתי על דרכים לשיפור וכיצד ליישם אותם. למדתי על מיזמים רבים ויצרתי היכרויות עם ויקימדים שאני מקווה שימשיכו גם בעתיד. לקחתי רעיונות לכלים שונים ולמיזמים שונים, שאת חלקם ניתן ליישם גם בישראל ובעברית, וחלקם אני מקווה שבעתיד הקרוב או הרחוק מעט יותר גם כן יהיו זמינים ליישום עבורנו כאן.


בקשר לקבלת עורכים חדשים, למדתי הרבה. קצת מזה:
1. חשוב לקבל עורכים חדשים בנימוס. הם לא מבינים כיצד מתנהלת הקהילה ואיך להתנהג. צריך להניח שהם באים עם כוונות טובות ומה שצריך זה רק להדריך אותם איך מיישמים את זה.
2. צריך גם להתחשב במשתמשים שלנו - קוראי הערכים. להסביר מונחים מקצועיים מידי, לוודא שהערך שלם ולהפנות למידע נוסף, אם קיים.
3. אנו מיזם שיתופי ולכן יש להתנהג בהגינות ובנימוס כלפי שאר חברי הקהילה. .
4. למדתי שחשוב שאשתמש יותר בעורך החזותי ובכלי התרגום החדש - כלים טכנולוגיים שעוזרים לנו!
זה בקצרה...

הכנס היה חוויה נהדרת, ואני אסיר תודה על ההזדמנות להשתתף בו. תודה רבה לויקימדיה ולכל הצוות!

‏ ‏Ovedcשיחה 16:07, 10 בספטמבר 2019 (IDT)