אהרון אנטונובסקי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אהרון אנטונובסקי
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 19 בדצמבר 1923
ברוקלין, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 7 ביולי 1994 (בגיל 70)
באר שבע, ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי סוציולוגיה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת ייל עריכת הנתון בוויקינתונים
מוסדות
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אהרון אנטונובסקי (19 בדצמבר 1923 - 7 ביולי 1994) היה פרופסור לסוציולוגיה ישראלי-אמריקאי, אשר עבודתו הדגישה את הקשר שבין דחק, בריאות ורווחה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אהרון אנטונובסקי נולד בארצות הברית, הוא היגר לישראל ב-1960, לאחר שהשלים את הדוקטורט שלו באוניברסיטת ייל. במשך שנים מספר הוא היה חוקר במחלקה לסוציולוגיה רפואית באוניברסיטה העברית. במהלכה של תקופה זאת הדגישה עבודתו האקדמית את הבדלי המעמדות החברתיים בריבודיות ובמוסריות. ב-1972 הוא סייע לייסד את בית הספר לרפואה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב והחזיק בקתדרה על שם קונן-לוננפלד בסוציולוגיה רפואית. במהלך עשרים שנות עבודתו במחלקה זו, פיתח אנטונובסקי את התאוריה של בריאות וחולי, אותה הוא כינה "המודל הסלוטוגני", שתואר בספרו משנת 1979 ונקרא: "בריאות, לחץ והתמודדות", שלאחריו הוציא ספר נוסף שמונה שנים מאוחר יותר: "חשיפת המסתורין על הבריאות", שבאותה עת קשרו לו כתרים מלומדי בריאות כבעל תרומה חשובה להבנת הקשר שבין בריאות וחולי. מושג מפתח בתאוריה הסלוטוגנית של אנטונובסקי נוגע לתכונות אישיות ייחודיות שמשרתות על מנת להפוך את האינדיבידואלים לעמידים יותר ללחצים בהם הם נתקלים בחיי היום-יום. אנטונובסקי זיהה מאפיינים אלו שהוא טען שסייעו לאדם להתמודד טוב יותר (ולהישאר בריא) על ידי אספקת "תחושת הקוהרנטיות" לגבי החיים המאתגרים בפניהם הוא ניצב.

מחקר שנעשה לאחרונה בפסיכונוירואימונולוגיה, תומך ברבות מהנחותיו של אנטונובסקי בתורת הסלוטוגניה. אנטונובסקי נפטר ב-1994, אולם המחקר ממשיך להשתמש בתאוריה שלו.

ביבליוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • The Sociology of health and health care in Israel/ editor: Aaron Antonovsky, series editor: Ernest Krausz. Studies of Israeli society; v. 005. New Braunswick: transaction Publishers, 1990.
  • Unraveling the mystery of health: how people manage stress and stay well/ Aaron Antonovsky. San Francisco, California.: Jossey-Bass Publication, 1987.
  • A time to reap: the middle age of women in five Israeli subcultures/ Nancy Datan, Aaron Antonovsky, Benjamin Maoz. Baltimore, Md.: Johns Hopkins University Press, 1981.
  • Health, stress, and coping: New perspective on mental and physical well-being/ Aaron Antonovsky. San Francisco, California.: Jossey-Bass, 1979.
  • Abraham David Katz: Jew, man and sociologist/ Aaron Antonovsky. Jerusalem, 1975.
  • Hopes and fears of Israelis: consensus in a new society/ Aaron Antonovsky and Alan Arian. Jerusalem: Jerusalem Academic Press, 1972.
  • חיי חברה בקיבוץ: בעיותיו של משק אחד בקיבוץ המאוחד/ הלן אנטונובסקי, אהרן אנטונובסקי, נעמי בירן. ירושלים: המכון למחקר חברתי שמושי, תש"ל, 1970.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]