אורח בלתי נראה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אורח בלתי נראה
Contratiempo
בימוי אוריול פאולו עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט אוריול פאולו עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה Jaume Martí i Farrés עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים מריו קסאס
פרנצ'סק אורלה
פאקו טואס
David Selvas
ברברה לני
Ana Wagener
חוסה קורונאדו
Manel Dueso i Almirall עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה פרננדו ולאסקה עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום שבי גמינז עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ספרד עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה האחים וורנר, נטפליקס עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 23 בספטמבר 2016 עריכת הנתון בוויקינתונים
משך הקרנה 106 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט ספרדית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט מותחן, סרט דרמה, locked room mystery עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 4 מיליון יורו[1]
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אורח בלתי נראהספרדית: Contratiempo; מילולית: "נגד הזמן") הוא סרט מתח ומסתורין ספרדי משנת 2016, שכתב וביים אוריול פאולו. הוא יצא בספרד ב-6 בינואר 2017. הסרט קיבל ביקורות פושרות, אך זכה להצלחה מסחרית והכניס 30.5 מיליון דולר לעומת תקציב של 4 מיליון יורו. הסרט הופק על ידי החטיבה הספרדית של אולפני האחים וורנר (Warner Bros. Pictures España) וחברת Film Factory Entertainment.

איש עסקים מצליח מתעורר כשלידו גופת המאהבת שלו ובאופן טבעי הוא חשוד ברצח. עורכת דין מצליחה שמתמחה בהכנת עדים פוגשת אותו שעות לפני המשפט, במאמץ לבדוק את הטענה שלו שמדובר במזימה להפליל אותו. יש לו 3 שעות בלבד לעמוד במשימה והשעון מתקתק.[2]

לסרט הופקו שלוש גרסאות מחודשות בשפות שונות.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

איש העסקים הספרדי אדריאן דוריה שוחרר בערבות לאחר שנעצר בגין רצח אהובתו לאורה וידאל. עורך דינו, פליקס לייבה, מעסיק את הסנגורית היוקרתית וירחיניה גודמן שמבקרת אותו מוקדם בבוקר אחד עם הידיעה כי התובע מצא עד שיעיד בפני שופט בקרוב, ולכן עליו לספר את כל הסיפור במהירות.

אדריאן מספר לווירחיניה כיצד הוא ולאורה סיימו את הרומן שלהם לפני חודשים, אך קיבלו שיחה שסחטה אותם לבוא למלון כפרי בסכום של 100,000 אירו. במלון אדריאן מוכה עד אובדן הכרה וכשהתעורר, מצא את לאורה מתה בשירותים. המשטרה מגיעה ומוצאת את דלת החדר נעולה עם שרשרת מבפנים ופורצת פנימה. החלונות נעולים והידיות הוסרו במהלך החורף, מה שמשאיר את אדריאן בתור החשוד היחיד. לאחר מעצרו אשתו עוזבת אותו ולוקחת את בתם הצעירה. וירחיניה מתעקשת שאדריאן לא אומר לה את כל האמת.

לאחר מכן אדריאן מספר עוד יותר אחורה, כיצד טען שהוא בפריז, אך באמת היה בבקתה עם לאורה. כאשר הם נוסעים חזרה לברצלונה דרך סיירה אי קניונס דה גוארה, מנסה אדריאן לשכנע אותה לסיים את מערכת היחסים הנואפת שלהם. מוסח, אדריאן מסתובב לנתיב הנגדי כדי להימנע מאייל רץ, כשהוא חותך מכונית אחרת, הפוגעת בעץ. אף על פי שהם לא נפגעים, נהג המכונית השנייה, עובד בנק בשם דניאל גארידו, בן 23, נהרג. לאורה מרגיעה שזה לא לגמרי באשמתם מכיוון שדניאל שלח הודעות טקסט ולא חגר חגורת בטיחות. כשמכונית אחרת מתקרבת, לאורה דוחפת את גופתו של דניאל למטה על מושב הנוסע, והיא ואדריאן כביכול מחליפים מידע ביטוחי. היא עונה לטלפון של דניאל כשהוא מצלצל כדי להמשיך בתחבולה, והנהג האחר עוזב משוכנע. לאורה ממתינה לגרר ברכבו של אדריאן, שלא מתניע, בעוד אדריאן זורק את מכוניתו של דניאל באגם עם גופתו בתא המטען. אדריאן נשאר סביב מקום התאונה, ואילו לאורה יוצאת עם משאית הגרר שגוררת את מכוניתו של אדריאן.

בהמשך לאורה, נסערת, חוזרת למקום התאונה (שם אדריאן עדיין ממתין) נוהגת במכוניתו של אדריאן, ומספרת לו כיצד תוקנה מכוניתו. מהנדס רכב, טומאס, נסע במקום והציע לעזור ללאורה, שטענה שהיא פגעה באייל. הוא גרר את מכוניתו של אדריאן לביתו (טומאס) כדי לתקן אותה. תוך כדי שיחה עם אשתו של טומאס, אלווירה, לאורה רואה כמה צילומים ומבינה שדניאל גארידו הוא בנם. לאורה, שעדיין מחזיקה את הטלפון של דניאל בכיס, מסתירה אותו בספה שלהם כשאלווירה מתקשרת ומחפשת את בנה. כשלאורה עוזבת במכוניתו של אדריאן, טומאס גארידו מבחין בה מכווננת את מושבה ומוכיח שהיא משקרת כשטענה שהיא הנהגת. הוא משנן את לוחיות הרישוי של המכונית כשלאורה עוזבת. לאחר שאדריאן מוכר את מכוניתו ומדווח שהיא נגנבה, הוא נפרד מלאורה, בתקווה לתמיד.

תוך מספר ימים מוזמן אדריאן לתחנת המשטרה, מכיוון שטומאס דיווח למשטרה על מספר לוחית הרישוי שלו. פליקס דואג לאליבי כוזב לאדריאן בפריס ומשחד את המשטרה להסיר את שמו של אדריאן מתיק גארידו. כשהחדשות מדווחות כי דניאל נמצא במנוסה לאחר מעילה של כסף מהבנק בו עבד, מתעמת אדריאן עם לאורה, שמודה שהיא לקחה את הארנק של דניאל כשהכניסו את גופתו לתא המטען; בהמשך, תוך שימוש במידע של דניאל, לאורה, שבעלה עובד באותו הבנק, פרצה לחשבונו של דניאל וגנבה כסף כדי ליצור נתיב מזויף. אדריאן אומר לה שמה שהיא עשתה לא בסדר, אבל לאורה מאיימת להסגיר אותו.

אדריאן נבחר לאיש העסקים האירופי של השנה, וטומאס מתחזה לכתב במהלך הטקס ומתעמת איתו. טומאס שם לב שאדריאן שולף את אותו מצית הסיגריות שראה בעת תיקון המכונית. הוא מתחנן בפני אדריאן שיגיד לו היכן גופת בנו כדי שיוכל לקבור אותו כאשר אנשי הביטחון מסלקים את טומאס. ימים לאחר מכן, אדריאן מקבל תמונה של אגם עם הוראות לקחת את לאורה למלון הכפרי עם 100,000 אירו. אדריאן חושב שהסחטן יכול להיות הנהג שראו אחרי התאונה, אם הוא עקב אחרי אדריאן כשהוא דחף את המכונית לאגם.

בהווה, וירחיניה מציעה שכדי להציל את עצמו, אדריאן יכול לטעון שהוא ראה את פניו של האיש שפגע בו בחדר המלון הכפרי והתוקף היה טומאס. היא אומרת לאדריאן שלא היה עד חשאי (הכוונה לעד שווירחיניה הזכירה כשהיא ואדריאן נפגשו קודם) והיא אמרה לו רק כדי לאלץ אותו לומר את האמת של כל הסיפור במהירות. אדדריאן אז מגלה שהוא תמיד ידע שזה היה טומאס, כי הוא ראה את פניו, אבל גם הוא בדק את וירחיניה.

וירחיניה מציעה לשתול פריט של לאורה בתא המטען של מכוניתו של דניאל עם גופתו של דניאל, וטוענת שהיא פעלה לבד. לאחר מכן אדריאן מודה שכשהוא דחף את המכונית לאגם, דניאל התעורר, מכיוון שהיה רק מחוסר הכרה; נתיחה תגלה שהוא טבע. וירחיניה המומה אך מצהירה כי לא תחשוף זאת בפני השופט.

וירחיניה אומרת כי נתיחת הגופה של לאורה מראה שהיא סובלת מחרדות, ככל הנראה מצפונה הציק לה ומציעה שאדריאן משקר כדי להראות כאילו לאורה הייתה המוח שמאחורי ההונאה שלהם. עם זאת, וירחיניה אומרת שהיא מאמינה שטומאס הסגיר אותו מכיוון שאלווירה (אשתו של טומאס) עובדת במלון הכפרי בו נמצאה גופתה של לאורה, ולכן בזוג גארידו בחרו במקום הזה: אלווירה הייתה יכולה לפתוח את החלון בקלות כדי שבעלה יוכל לברוח אחרי שהרג את לאורה, ומאוחר יותר נעלה את החלון, ונדמה שאף אחד אחר לא נכנס. וירחיניה אומרת שטומאס עוקב אחריו (אדריאן), פליקס ואפילו אחריה, ומצביעה על דירה ממול, שם טומאס אורב. היא ממשיכה לדחוק באדריאן, שלבסוף מודה שהוא הרג את לאורה וסיפר את שקרה.

פליקס מתקשר ומשאיר הודעה במשיבון הביתי של אדריאן, וקורא לו להתקשר חזרה מכיוון שלא הצליח להגיע אליו בטלפון הנייד שלו. וירחיניה מציעה לו לחזור לשיחתו של פליקס כשהם לוקחים הפסקה מהירה של 10 דקות. היא יוצאת מהדירה ומתחילה ללכת במהירות רבה. בינתיים אדריאן מדליק את הטלפון שלו ומתקשר לפליקס: פליקס אומר שוב לאדריאן שהוא לא הצליח לתפוס אותו מפני שהטלפון הנייד שלו היה כבוי, ולכן הוא מודיע שעד הפרקליטות הוא אכן הנהג השני, אך שתיקתו נקנתה בהצלחה. כשפליקס שואל כיצד מתנהל הפגישה עם וירחיניה, השיחה מתחילה לעלות בטונים גבוהים, ואז אדריאן מבין שהעט התפוצץ והכתים את חולצתו בדיו עקב הפרעה לאות שנגרמה משיחת הטלפון הנייד וגילה כי העט שנתנה לו וירחיניה היה טעון וכל שיחתם עמה הוקלטה. הוא נזכר שווירחיניה כיבתה את הטלפון שלו בעבר, ככל הנראה כדי שאות הטלפון לא ישבש את ההקלטה. הוא מסתכל לדירה השנייה ורואה את טומאס עומד ליד וירחיניה, שמתגלית כאלווירה גארידו בתחפושת. באמצעות הווידוי שאלווירה לקחה מאדריאן, טומאס מתקשר למשטרה כאשר וירחיניה גודמן האמיתית מגיעה לדירתו של אדריאן.

שחקנים ודמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מריו קאסאס בתפקיד אדריאן דוריה, איש עסקים מצליח, בעל ואבא
  • ברברה לני בתפקיד לאורה וידאל, מאהבת של אדריאן
  • אינייגו גאסטסי בתפקיד דניאל גארידו אווילה, בנקאי בן 23 שנהרג בתאונת פגע וברח
  • פרנצ'סק אורלה בתפקיד פליקס לייבה, עורך דינו של אדריאן
  • בלנקה מרטינז בתפקיד וירחיניה גודמן, סנגורית שנשכרה על ידי פליקס
  • חוסה קורונאדו בתפקיד טומאס גארידו, אביו של דניאל
  • אנה ווגנר בתפקיד אלווירה גארידו, אמו של דניאל
  • מאנל דוזו כמפקח מילאן
  • סן ילמוס בתפקיד סוניה, אשתו של אדריאן
  • דייוויד סלוואס בתפקיד ברונו, בעלה של לאורה
  • פאקו טוס כמנצח

צילומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט צולם בשנת 2015, בטרסה, עיר בקטלוניה, ספרד, ובמקומות אחרים בספרד כמו העיר ברצלונה, אזור ביסקאיי ו-ואל דה נוריה. [דרוש מקור]

קבלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט הכניס 3.9 מיליון דולר בספרד ו-172.4 מיליון יורו בסין[3][4] וקיבל דירוג 67% מתשע הסקירות חיוביות באתר Rotten Tomatoes, עם דירוג ממוצע של 6.56 / 10.[5]

גרסאות מחודשות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Contratiempo (The Invisible Guest) (2017)". JP's Box-Office. נבדק ב-15 במאי 2018. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ קדימון הסרט
  3. ^ "Contratiempo (The Invisible Guest)". Box Office Mojo. נבדק ב-18 בספטמבר 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ "看不见的客人". Cbooo (בסינית). נבדק ב-11 בנובמבר 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ "THE INVISIBLE GUEST (CONTRATIEMPO)". Rotten Tomatoes. נבדק ב-10 ביולי 2018. {{cite web}}: (עזרה)
  6. ^ Redazione. "David di Donatello 2019: tutte le nomination".
  7. ^ Staff, Scroll. "'Badla' is a remake of a twist-laden Spanish thriller that invites viewers to guess the killer". Scroll.in.
  8. ^ "Amitabh Bachchan to Star in Bollywood Remake of Spanish Thriller 'The Invisible Guest'". The Hollywood Reporter.
  9. ^ "The film is indeed inspired by Spanish film 'The Invisible Guest'". The Times Of India.