אליזבת קני

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אליזבת קני
Elizabeth Kenny
לידה 20 בספטמבר 1880
Warialda, אוסטרליה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 30 בנובמבר 1952 (בגיל 72)
טוומבה, אוסטרליה עריכת הנתון בוויקינתונים
לימודי רפואה אין לימודים פורמליים
תפקידים אחות ראשית, פרמדיקית במלחמת העולם הראשונה, בעלים של בית חולים
פרסים והוקרה Victorian Honour Roll of Women עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אליזבת קניאנגלית: Elizabeth Kenny;‏ 20 בספטמבר 188030 בנובמבר 1952) הייתה אחות אוסטרלית שפעלה לאורך השנים בעיקר באוסטרליה, אנגליה וארצות הברית. פועלה העיקרי היה מציאת טיפול אלטרנטיבי לפוליו, הנקרא "מתודת קני" (מכונה גם "טיפול קני"). שיטות הטיפול נועדו לעזור לחולי פוליו בעזרת חבילות חום ופעילות גופנית קפדנית. בעבר, מדענים רבים דחו את שיטות טיפולה של קני כיוון שלמתודה לא היה בסיס רפואי מוכח, אך שיטות הטיפול של קני מהוות את הבסיס של שיטות פיזיותרפיה רבות. על מאמציה של קני לשכנע את עולם המדע ולהפיץ את המתודה שלה, מדבר הסרט "Sister Kenny (אנ')" שיצא בשנת 1946.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אליזבת קני נולדה בוריאלדה, ניו סאות' ויילס, אוסטרליה. אביה היה מהגר אירי שעסק בחקלאות ובא ממשפחה ממעמד סוציו אקונומי נמוך, ולכן היא קיבלה חינוך פורמלי מוגבל בבתי ספר יסודיים בניו סאות' ויילס ובקווינסלנד. למרות זאת, היא הייתה ילדה סקרנית מאוד שאהבה לקרוא והתעניינה בעיקר ברפואה ובגוף האדם. קני מעולם לא למדה רפואה ולא הוסמכה כאחות. למרות זאת, ובעזרת עידודו של המנתח אניאס מקדונל שטיפל פעם בזרועה השבורה, החליטה קני להתנדב בבית החולים גיירה בניו סאות' ויילס שם צברה ידע כאחות[1].

בשנת 1910, קני ניהלה מרפאה עצמאית מבית המשפחה ובנוסף גם נסעה אל בתי מטופליה על מנת לתת להם עזרה עד הבית שסיפקה ללא תשלום. בעת שירותיה כאחות עצמאית, קני טיפלה בחולים במחלת הפוליו בפעם הראשונה בעזרת תזת מטלית חמה, בעצתו של אניאס מקדונל. בשנת 1913 קני פתחה בית חולים קטן בקליפטון, אך מכרה אותו לאחר שנתיים בלבד.

לאחר סגירת בית החולים, קני הייתה נחושה להצטרף לשירות הסיעודי של צבא אוסטרליה (Australian Army Nursing Service, או בקיצור AANS) ולשם כך עברה לאנגליה. למרות שרק אחיות מוסמכות יכלו להצטרף לשירות הסיעודי, קני הצטרפה לסיעוד בין השאר בגלל מכתב המלצה שמקדונל רשם לה. שם שירתה במלחמת העולם הראשונה כאחות צוות על ספינות חיילים ועזרה להחזיר חיילים פצועים בחזרה לאוסטרליה. על שירותה במלחמה קני קיבלה את התואר "sister" (אחות ראשית).

לאחר המלחמה, קני עבדה בבית החולים הצבאי אנוגרה, אך שוחררה מעבודתה שם בשנת 1919 בעקבות מחלה. לאחר מכן חזרה לנובי והמשיכה את עבודתה כאחות עצמאית. בשנת 1927 היא רשמה פטנט על האלונקה "סילביה" שנועדה לצמצם זעזוע אצל החיילים הפצועים. בשנת 1932 פתחה קני מרפאה בטאונסוויל. אמנם, לאחר ששמעו על שיטותיה אנשי מקצוע רבים נהיו גלויים יותר עם ביקורת על השיטות שלה, שהיו שונות מאוד משיטות הטיפול המקובלות. למרות זאת, הממשלה בחרה שכן לאשר את פתיחת המרפאות של קני. בסוף שנות השלושים, חזרה קני לאוסטרליה וגילתה שהתמיכה בשיטתה דעכה ולכן היא נאלצה לסגור את המרפאות האוסטרליות שלה. ב-1940 קני הצליחה לקבל אישור ממשלת קווינסלנד לטוס לארצות הברית, שם הצליחה לקבל מקום בבית החולים הכללי של מיניאפוליס לתרגול שלה[2].

ב-1942, היא פתחה את מכון האחות קני במיניאפוליס, ושיטת קני זכתה להערכה רבה. קני הפכה לאחת הנשים הנערצות ביותר באמריקה בתקופתה וקיבלה תוארי כבוד רבים[3].

מתודת קני[עריכת קוד מקור | עריכה]

פוליו, ידועה גם כשיתוק תינוקות, היא מחלה הגורמת לעייפות שרירים ולעוויתות בגפיים וגורמת לחלק ממטופליה כאב רב. מתודת קני היא שיטת טיפול בחולי פוליו שמשתמשת בחום על מנת להקל על כאב המטופלים. השיטה כוללת גם פעילות גופנית קפדנית.

כשקני נתקלה לראשונה בחולים, בעודה עובדת כאחות עצמאית, על בסיס המלצה של מקדונל, היא החליטה להשתמש בחום כאמצעי לשיכוך כאבים. לאחר שגילתה שחום יבש הפחית את הכאב אצל מטופלים, היא ניסתה חום לח. היא הניחה רצועות בד לחות חמות על האזורים הפגועים, דבר זה הפחית את הכאב אצל חלק מהמטופלים. ניסיונות אלו הם הבסיס לשיטת קני, מאוחר יותר נוספו לשיטה טיפולים פיזיקליים כגון כיפוף מפרקים לצורך שיקום.

הטיפול הוחל לראשונה בבית החולים של קני בקליפטון, עוד כשלא כללה פעילות גופנית, והטיפולים כללו בעיקר מטליות לחות חמות או אמבטיות חמות.

לאחר מלחמת העולם הראשונה, קני פתחה מרפאות שהשתמשו בשיטה, אמנם מומחים רבים בתחום יצאו בפומבי כנגד השיטה של קני מכיוון שקני טענה שהביטוי הפיזי של פוליו נגרם מזיהום ויראלי של שרירים ורקמות ולא מזיהום של מערכת העצבים, כפי שמדענים חשדו באותה תקופה ומאוחר יותר הוכח כנכון, אך למרות טעותה הטיפול עדיין הוכח כיעיל[4]. בנוסף, לשיטתה כלל לא היו הוכחות מדעיות. לאחר שנכשלה להפיץ את השיטה באנגליה קני חזרה לאוסטרליה, אולם גם שם היא לא הצליחה להפיץ את השיטה ואפילו נאלצה לסגור את המרפאות שפתחה באוסטרליה. אך בשנת 1940 קני הצליחה לקבל אישור לתרגל את השיטה שלה על קבוצת חולים קטנה בארצות הברית. וב-1942, היא פתחה את מכון האחות קני במיניאפוליס. השיטה המשיכה לתפוס תאוצה וקני הייתה אחד הנשים המוערצות בארצות הברית באותה התקופה. אך למרות הצלחתה הרבה בארצות הברית, מאמציה זכו ברובם להתעלמות מצד הקהילה הרפואית האוסטרלית. מאוחר יותר, שיטת קני זכתה לתשומת לב מועטה, בעיקר בגלל חיסוני הפוליו[1].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אליזבת קני בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 קארה רוג'רס, אנציקלופדית בריטניקה, ‏16.9.2022
  2. ^ Ross Patrick, Australian Dictonary of Biography
  3. ^ Barron H. Lerner, A Nurse Gains Fame in the Days of Polio, New York Times, ‏26.12.2013
  4. ^ Golden, Janet | Rogers, Naomi, Nurse Irene Shea studies the "Kenny method" of treatment of infantile paralysis