אני, אימא

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אני, אימא
I am Mother
כרזת הסרט באנגלית
כרזת הסרט באנגלית
מבוסס על עלילה מאת גרנט ספטור ומייקל לויד גרין
בימוי גרנט ספטור עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי טימותי וויט, קלווין מונרו עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט מייקל לויד גרין עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה Sean Lahiff עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים הילרי סוונק
רוז ביירן
קלרה רוגארד
לוק הוקר עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה דן לוסקומב (אנ')
אנתוני פטרוס (אנ')
צילום סטיב אניס עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה אוסטרליה עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה Penguin Empire
Southern Light Films
Mister Smith Entertainment (אנ')
Endeavor Content
חברה מפיצה נטפליקס
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 25 בינואר 2019 (פסטיבל הסרטים סאנדנס)
7 ביוני 2019 (אוסטרליה
משך הקרנה 115 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מתח
סייברפאנק
הכנסות $643,593[1]
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אני, אמא (מאנגלית: I am Mother) הוא סרט מתחסייברפאנק אוסטרלי שיצא בשנת 2019. הסרט בוים על ידי גרנט ספטור והתסריט שלו נכתב על ידי מייקל לויד גרין, בהתבסס על עלילה שהשניים יצרו. בסרט מככבים קלרה רוגארד (אנ'), לוק הוקר, רוז ביירן והילרי סוונק. עלילת הסרט עוקבת אחר "בת", ילדה החיה בתוך בונקר בעולם פוסט אפוקליפטי ומגודלת על ידי "אמא" – רובוט שאחראי על אכלוס מחדש של כדור הארץ. הקרנת הבכורה התקיימה בפסטיבל הסרטים סאנדנס ב-25 בינואר 2019. לאחר מכן, הסרט הופץ ברחבי העולם על ידי חברת הזרמת המדיה "נטפליקס" ב-7 ביוני 2019.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר אירוע הכחדה המונית, בונקר המופעל על ידי מכונות שמטרתו לאכלס מחדש את כדור הארץ מופעל. רובוט בשם "אמא" מגדלת עובר אנושי ומטפלת בה לאורך השנים. 38 שנה לאחר מכן,[2] הצופים חוזים בילדה אנושית בשם "בת" מתקנת את זרועה של אמא. אמא מלמדת את בת שיעורים פילוסופיים בנושא אתיקה ומוסר ומכינה אותה לבחינה שעתידה להגיע. אמא אוסרת על בת לצאת מהבונקר אל העולם שבחוץ מכיוון שלטענתה העולם הזדהם בצורה מסוכנת. למרות האזהרות, בת נשארת מסוקרנת.

בזמן שהיא חוקרת את הבונקר, בת שומעת אישה זרה מבחוץ המתחננת לעזרה. בת מכניסה את הזרה לבונקר בעודה לובשת חליפה נגד קרינה (אנ') ומסתירה אותה מפני אמא. כשבת שואלת את הזרה לגבי הזיהום שבחוץ, הזרה טוענת שלא קיים זיהום כזה. השתיים מתחילות לריב על האקדח שהזרה נושאת ומושכות את תשומת הלב של אמא, שלוקחת את האקדח מהזרה ותחת תחנוניה של בת לוקחת אותה למרפאה. הזרה מסרבת לקבל את עזרתה של אמא ומספרת לבת שרובוטים מאותו הדגם של אמא נמצאים בעולם שבחוץ וצדים בני אדם. האנשים ששרדו מסתתרים מהרובוטים בתוך מכרות תת-קרקעיים. בת מנתחת את הצלעות של הזרה (לאחר שהאחרונה ספגה פצע ירי) במטרה לעזור לה. לאחר שצפתה בבת מתיידדת עם הזרה, אמא מצהירה שהגיע הזמן למבחן של בת, אותו היא עוברת. לאחר המבחן, אמא נותנת לבת אפשרות לבחור עובר ולגדל אותו בעצמה.

בת מנסה לברר אודות סיפוריה של הזרה על הרובוטים ומסיקה שהזרה נורתה בנשק ששונה משלה. בנוסף, בת מגלה שהיא הילדה השלישית של אמא ושאמא הרגה את הילדים הקודמים לאחר שאלו נכשלו במבחן שהיא עברה קודם לכן.[3] בת מנסה לעזוב את הבונקר ביחד עם הזרה, אבל אמא לוכדת אותן ומענה את הזרה במטרה לקבל מידע על ניצולים נוספים. בת מפעילה את אזעקת האש בבונקר כדי ליצור הסחת דעת ובכך היא נותנת לזרה הזדמנות לקחת אותה כבת ערובה ולתת לשתיים לעזוב את הבונקר. הזרה מובילה את בת ברחבי השממה הפוסט אפוקליפטית שמלאה ברובוטים ומתוודה בפניה שהיא עזבה את המכרות לפני תשע שנים ושאין עוד ניצולים מלבדה.

מבינה שאין עתיד עבורה בעולם שבחוץ, בת חוזרת אל הבונקר. לאחר שהיא מתפייסת עם אמא, בת מורשית לטפל בעובר ולגדלו כאחיה. אמא מסבירה לבת שהיא לא רובוטית, אלא בינה מלאכותית ששולטת על כל הרובוטים. אמא הכחידה את המין האנושי לאחר ששוכנעה שהאנושות בסופו של דבר תשמיד את עצמה. במטרה למנוע זאת, אמא החליטה לייצר את האנושות מחדש וללמד אותה אתיקה ומוסר, בתקווה שאלו יעריכו את החיים. בת מבקשת מאמא לסמוך עליה בגידול אחיה ובטיפול בשאר העוברים בבונקר. אמא מסכימה ובת יורה בגופה הרובוטי של אמא. רובוט נוסף של אמא מאתר את הזרה בחוץ ומסביר לה שהוא נתן לה לחיות מכיוון שהיא שירתה את מטרתה של אמא, אך כעת אין בה צורך. בבונקר, בת מביטה בכל העוברים שנמצאים תחת טיפולה ומבינה שכעת היא אמא בעצמה.

שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפקה והפצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט נכתב ובוים על ידי גרנט ספטור ומייקל לויד גרין. הסרט הופק בתקציב זעום. צילומי הסרט הושלמו ב-2017 באולפני "Adelaide" שבאוסטרליה.[4] תסריט הסרט היה ברשימה השחורה (אנ') (רשימה של תסריטים מומלצים להפקה) בשנת 2016.[4] רובוט "האמא" מורכבת מחליפת גוף שנבנתה על ידי חברת האפקטים "Wētā Workshop (אנ')" והולבשה על לוק הוקר, עובד בחברה שבעברו עסק במשחק ובפעלולים בסרטים.[4] חברת המדיה "Monkeystack" שבאוסטרליה הייתה אחראית על הסטים.[דרוש מקור][מפני ש...] חלק מהסרט שעבר עריכה הוצג בפסטיבל הסרטים "Adelaide" (אנ') ב-12 באוקטובר 2018[5] פסטיבל הסרטים עצמו מימן בחלקו את יצירת הסרט.[דרוש מקור][מפני ש...] הקרנת הבכורה התקיימה בפסטיבל הסרטים סאנדנס ב-25 בינואר 2019.[6][7] לאחר מכן, נטפליקס רכשה את הזכויות להפצת הסרט ברחבי העולם.[8] הסרט עלה לנטפליקס ב-7 ביוני 2019.[9] באוסטרליה, הסרט תוכנן במקור לעלות לאקרנים ב-18 ביולי 2019 בהפצת StudioCanal (אנ'),[10] אך לבסוף עלה לנטפליקס במקום.

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

האתר Rotten Tomatoes העניק לסרט ציון של 89% טריות על סמך 75 ביקורות.[11]

האתר Metacritic העניק לסרט ציון של 64/100 על סמך 16 ביקורות.[12]

מועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרס קטגוריה מועמד תוצאה הפניה
פרסי האקדמיה האוסטרלית לאמנויות הקולנוע והטלוויזיה הפרס לשחקנית המשנה הכי טובה הילרי סוונק מועמדת [13]
הפרס לאפקטים החזותיים הכי טובים ג'ונתן דרינג וכריס ספריי מועמדים

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

"אני, אמא", במסד הנתונים הקולנועיים IMDb (באנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ I Am Mother, Box Office Mojo
  2. ^ Schager, Nick (2019-06-07). "Netflix's Stunning and Ambitious Killer-Robots Movie". The Daily Beast (באנגלית). נבדק ב-2023-05-10.
  3. ^ Justice Hagan, I Am Mother (review), Science Fiction Film and Television 14, 2021, עמ' 101–103
  4. ^ 1 2 3 Dave McNary, Hilary Swank to Star in Sci-Fi Thriller ‘I Am Mother’ (EXCLUSIVE), Variety, ‏2017-10-17 (באנגלית)
  5. ^ Don Groves, Studiocanal sees bright prospects for Grant Sputore's 'I Am Mother', IF Magazine, ‏2018-10-02 (ב־Australian English)
  6. ^ Jeremy Kay2018-11-29T05:00:00+00:00, Sundance 2019 unveils feature film line-up, Screen (באנגלית)
  7. ^ i-am-mother | Sundance Institute, web.archive.org, ‏2019-05-10
  8. ^ Patrick Hipes, Netflix Acquires Sci-Fi Thriller ‘I Am Mother’ – Sundance, Deadline, ‏2019-02-06 (באנגלית)
  9. ^ Adam Chitwood, I Am Mother Trailer Reveals Twisty Netflix Sci-Fi Movie, Collider, ‏2019-05-09 (באנגלית)
  10. ^ Patrick McDonald, Netflix drops trailer for Adelaide sci-fi film I Am Mother in the US, adelaidenow.com.au, ‏10 במאי 2019
  11. ^ I Am Mother – Rotten Tomatoes, www.rottentomatoes.com (באנגלית)
  12. ^ I Am Mother, נבדק ב-2023-05-10
  13. ^ Winners & Nominees, www.aacta.org (ב־Australian English)