ארסמוס דרווין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ארסמוס דרווין
Erasmus Darwin
לידה 12 בדצמבר 1731
אלסטון הול, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 18 באפריל 1802 (בגיל 70)
Breadsall Priory, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי רפואה ביולוגיה
מקום מגורים אנגליה
מקום לימודים
פרסים והוקרה עמית החברה המלכותית (1761) עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג מרי האוורד (1757–?)
אליזבת קולייר (1781–?) עריכת הנתון בוויקינתונים
מרי פרקר
לוסי סוויפט עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים צ'ארלס דרווין, ג'ון דרווין, Emma Georgina Elizabeth Darwin, הנרי דרווין, מרי פרקר, הרייט דרווין, סוזנה פרקר, Frances Anne Violetta Darwin, William Alvey Darwin, רוברט דרווין, אדוארד דרווין, Francis Sacheverel Darwin, Elizabeth Darwin, ארסמוס דרווין, לוסי סוויפט עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר צאצאים 14 עריכת הנתון בוויקינתונים
תרומות עיקריות
נחשב אחד האינטלקטואלים המובילים של המאה ה-18
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ארסמוס דרווין (אנגלית: Erasmus Darwin;‏ 12 בדצמבר 1731, אלסטון18 באפריל 1802, דרבי) היה מדען רב-תחומי כמו רבים מהמדענים בני דורו, רופא, ממציא ומשורר אנגלי. נחשב אחד האינטלקטואלים המובילים של המאה ה-18. צ'ארלס דרווין, אבי תורת האבולוציה, ופרנסיס גלטון, אבי תורת האאוגניקה, היו נכדיו. דרווין היה אחד המייסדים של אגודת הירח של ברמינגהאם, שהייתה מועדון אקסקלוסיבי של דמויות בולטות בחברת ההשכלה הגבוהה של בריטניה התיכונה (המידלדנס) (אנ') שהתכנס בברמינגהאם בסוף התקופה המוגדרת כעידן הנאורות.

"הגן הבוטני" היא יצירתו המפורסמת ביותר. זוהי פואמה שפורסמה לראשונה בשם "אהבות הצמחים" בשנת 1789, ובמהלך שנות התשעים של המאה ה-18 הודפסה מספר פעמים בשם "הגן הבוטני". בפואמה ארוכה זו הוא הציג בחרוזים, וכן בהערות השוליים, את הידע של סוף המאה ה-18 בכימיה, בפיזיקה, במטאורולוגיה, בגאולוגיה ובקוסמולוגיה.

"זואונומיה" (בכתיב לועזי: Zoönomia) היא עבודתו המדעית החשובה ביותר של דרווין, שהתפרסמה בשנים 17941796. זהו ספר בן שני כרכים העוסק בין השאר בפתולוגיה, באנטומיה ובפסיכולוגיה. בפרק "דורות" (אנגלית: Generation) מוצגים רעיונות מוקדמים למה שעתיד היה להיקרא "תורת האבולוציה".

משפחתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארסמוס נישא ב-1757 למרי פולי הווארד, ולזוג נולדו ארבעה בנים ובת, ששניים מתוכם (בן ובת) נפטרו בילדותם. מרי נפטרה ב-1770 וב-1780 נישא ארסמוס בשנית לאלמנה אליזבת פולי קולייר, ואיתה הביא לעולם שבעה ילדים. בין שתי נשותיו ניהל ארסמוס מערכת יחסים עם המטפלת של ילדיו, מרי פרקר, ואיתה הביא לעולם שני ילדים לא חוקיים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא אישים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.