בובי האצ'רסון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בובי האצ'רסון
Bobby Hutcherson
בובי האצ'רסון בהופעה בפסטיבל הג'אז על חוף הים הבלטי, יולי 2007
בובי האצ'רסון בהופעה בפסטיבל הג'אז על חוף הים הבלטי, יולי 2007
בובי האצ'רסון בהופעה בפסטיבל הג'אז על חוף הים הבלטי, יולי 2007
לידה 27 בינואר 1941
לוס אנג'לס, קליפורניה, ארצות הברית
פטירה 15 באוגוסט 2016 (בגיל 75)
מונטארה, קליפורניה, ארצות הברית
שם לידה רוברט האצ'רסון
מוקד פעילות ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 19612016 (כ־55 שנים)
מקום לימודים בית הספר התיכון ג'ון מויר עריכת הנתון בוויקינתונים
עיסוק מוזיקאי, מלחין
סוגה ג'אז, הארד בופ, פוסט-בופ ג'אז מודאלי, ג'אז חופשי
שפה מועדפת אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה ויברפון, מרימבה
חברת תקליטים בלו נוט, קולומביה רקורדס, ורב, לנדמארק
שיתופי פעולה בולטים הרבי הנקוק, ג'ו הנדרסון, מק'קוי טיינר, ג'קי מקלין, דקסטר גורדון, אריק דולפי, הרולד לנד, ג'ו ציימברס, SFJazz Collective
פרסים והוקרה אמני הג'אז של NEA עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רוברט "בובי" האצ'רסוןאנגלית: Robert "Bobby" Hutcherson;‏ 27 בינואר 194115 באוגוסט 2016) היה מוזיקאי ג'אז ונגן ויברפון ומרימבה אמריקאי. האצ'רסון היה לאחד מהוויברפוניסטים הראשונים והבולטים ביותר בסצנת הג'אז של שנות ה-60 וה-70 ונודע בעיקר בשל עבודותיו בתחום הפוסט-בופ והג'אז החופשי.

במרוצת השנים האצ'רסון ניגן ושיתף פעולה עם מוזיקאים שונים ונהג לשתף פעולה עם ג'ו צ'יימברס, מק'קוי טיינר והרולד לנד בין היתר. הוא נחשב לאחד מהוויברפוניסטים המשפיעים ביותר, והשפיע בין היתר על הוויברפוניסטים סטפון האריס,[1] סטיב נלסון[2] וג'ואל רוס.[3]

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנים ראשונות ותחילת הקריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בובי האצ'רסון נולד וגדל בלוס אנג'לס. הוריו לא עסקו במוזיקה, אך אחיו היה חברו של דקסטר גורדון, והשניים היו מאזינים יחד לתקליטים בבית משפחת האצ'רסון. אחותו הגדולה של האצ'רסון הייתה זמרת ששרה בהרכבים בהובלת ריי צ'ארלס, סאני קלארק וג'רלד וילסון, והפגישה בין אחיה הקטן לבין הסקסופוניסטים בילי מיטשל ואריק דולפי, שהיה בן זוגה באותה התקופה. בגיל 12 התחיל האצ'רסון לנגן בוויברפון אחרי ששמע את מילט ג'קסון מנגן לצד מיילס דייוויס, ת'לוניוס מונק, פרסי הית' וקני קלארק באלבום Miles Davis All Stars, Volume 2. בצעירותו הרבה לנגן עם חברו הטוב, הבסיסט הרבי לואיס, והשניים אירחו ג'אם סשנים בהם השתתפו מוזיקאים כמו צ'ארלס לויד ופיניאס ניובורן ג'וניור.

בשנת 1960 האצ'רסון החל להקליט מעט עם מוזיקאים שונים, והצטרף שנתיים לאחר מכן להרכב המשותף של בילי מיטשל ואל גריי. אחרי התפרקות ההרכב, האצ'רסון עבד זמן מה כנהג מונית, והשתתף בג'אם סשנים שאירח לואיס בדירתו. באחד מהג'אם סשנים השתתף הטרומבוניסט גריישן מונקור השלישי, שהתרשם מנגינתו של האצ'רסון והמליץ לג'קי מקלין לצרף אותו ללהקתו החדשה. האצ'רסון הקליט לראשונה בחברת "בלו נוט" באלבום One Step Beyond של מקלין,[4] וניגן לאחר מכן בסשנים נוספים של בלו נוט כמלווה באלבומיהם של מונקור, דולפי, גורדון, אנדרו היל וגרנט גרין ואחרים. את רוב האלבומים בהם ניגן בתקופה זו ניתן לשייך לסוגת הפוסט-בופ, הג'אז החופשי והג'אז האוונגרדי, אם כי הקלטותיו הראשונות של האצ'רסון הראו את בקיאותו בנגינת בלוז והארד בופ.

בתקופה זו חבר האצ'רסון למתופף ג'ו צ'יימברס, שייחס להאצ'רסון את המצאת טכניקת הנגינה בוויברפון בארבעה מקלות.[5] אלבומו הראשון של האצ'רסון עם מק'קוי טיינר, !Stick-Up, הוא אלבומו היחיד מתוך עשרה אלבומים שהוקלטו בין 1965 ל-1969 בו לא מנגן צ'יימברס. האצ'רסון הקליט בבלו נוט בין השנים 1963‏-1977.

חזרה לחוף המערבי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1967 איבד האצ'רסון את רישיון הנהיגה במונית וכרטיס הקברט שלו, שאיפשר לו לנגן במועדוני ניו יורק המוכרים אלכוהול, כאשר הוא וצ'יימברס נעצרו בגין שימוש במריחואנה. הוא חזר לגור בקליפורניה,[4] והמשיך להקליט עבור בלו נוט עד להצטרפותו לקולומביה רקורדס ב-1977. בחוף המערבי פגש האצ'רסון בסקסופוניסט הרולד לנד, והשניים הקליטו יחד שבעה אלבומים והיו חברים בשישייה שכללה את קרטיס פולר, סידר ולטון, באסטר ויליאמס ובילי היגינס.[6] בין שנות ה-80 וה-90 האצ'רסון עבר בין חברות תקליטים שונות, בהן ורב, אטלנטיק ולנדמארק רקורדס.

האצ'רסון היה חבר מייסד ב-SFJazz Collective - קולקטיב הג'אז של מרכז הג'אז בסן פרנסיסקו - בין השנים 2004-‏2008, וניגן בו לצד ג'ושוע רדמן, בריאן בלייד, מיגל זנון, אריק הרלנד ואחרים. ב-2010 זכה האצ'רסון בפרס מטעם הקרן הלאומית לאמנויות,[7] ואלבומו האחרון, Enjoy the View, יצא בשנת 2014 תחת חברת בלו נוט.

חיים אישיים ומוות[עריכת קוד מקור | עריכה]

האצ'רסון התחתן פעמיים: הוא הקדיש את הקטע Little B's Poem לבנו מנישואיו הראשונים, בארי. ב-1972 זכה אחד משיריו היחידים של האצ'רסון בסגנון הפיוז'ן להצלחה פתאומית, שאיפשרה לו לקנות חלקת אדמה עליה בנה את ביתו במונטארה, קליפורניה. באותה השנה התחתן האצ'רסון בפעם השנייה, ובנו טדי הוא מנהל הפקה במרכז הג'אז בסן פרנסיסקו. האצ'רסון היה חבר בכנסייה המתודיסטית האפריקנית בצעירותו, ועבר לכנסייה הקתולית בהמשך חייו.[8]

האצ'רסון, מעשן כבד, סבל ממחלת ריאות חסימתית כרונית מ-2007. הוא נפטר בביתו במונטארה ב-15 באוגוסט 2016.[9]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בובי האצ'רסון בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]