גרייס לי בוגס: מהפכנית אמריקאית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גרייס לי בוגס: מהפכנית אמריקאית
American Revolutionary: The Evolution of Grace Lee Boggs
בימוי גרייס לי
הופק בידי גרייס לי
קרוליין ליברסקו
אוסטין וילקין
תסריט גרייס לי
עריכה קים רוברטס
אייס
שחקנים ראשיים גרייס לי בוגס עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה ויוג מדאלה
צילום ג'רי א. הנרי
קיין טראן
מדינה ארצות הברית
חברת הפקה Cherry Sky Pictures
Center for Asian American Media
Chicken & Egg Pictures
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 16 ביוני 2013
משך הקרנה 82 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה דוקומנטרי
ביוגרפיה
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גרייס לי בוגס: מהפכנית אמריקאית הוא סרט תיעודי ביוגרפי משנת 2013, בבימויה של גרייס לי. הסרט עוקב אחר הפעילה החברתית גרייס לי בוגס, בגיל 98, ומנתח את התפתחותה האקטיביסטית החל מפעילות במסגרת מרקסיסטית ועד לעבודה קהילתית, פמיניסטית, וסביבתית בעיר מגוריה, דטרויט.

תקציר[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקולנוענית גרייס לי עוקבת אחר ההתפתחות האידאולוגית והאקטיביזם של הפילוסופית גרייס לי בוגס. בוגס הייתה בתם של מהגרים מסין, אשר למרות הישגיה האקדמיים לא התקבלה לשורות האקדמיה בגין מוצאה. היא החלה להיות פעילה מרקסיסטית במסגרת ארגונים לזכויות עובדים ושוכרי דירות, והמשיכה בתרגומים וכתיבת טקסטים פילוסופיים מהפכניים, במשך שנות ה-60 וה-70. היא פעלה לטובת זכויות שחורים, ונהייתה לאישה היחידה הלא-שחורה במעקב ה-FBI בגין פעילותה זו.[1]. במרוצת הזמן, עזבה בוגס את הפעילות הזו לטובת התארגנות קהילתית בעירה, דטרויט, שם קידמה גם פעילות פמיניסטית, אנטי-גזענית, סביבתנית, ולמען נוער בסיכון.

בהשתתפות[עריכת קוד מקור | עריכה]

יציאה לאקרנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקרנת הבכורה של גרייס לי בוגס: מהפכנית אמריקאית הייתה בפסטיבל הקולנוע לוס אנג'לס 2013. הסרט יצא גם בהפצה מוגבלת לבתי קולנוע, ושודר בערוץ PBS כחלק מסדרת POV ביוני 2014.

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט זכה לביקורות חיוביות בעיקר. בעיתון Variety כתב המבקר ג'סטין צ'אנג שזהו "סרט תיעודי מלא חיים ואינטליגנטי" בעל "קצב תוסס".[2] בביקורת בהוליווד ריפורטר כתב המבקר פרנק שק, "בעידן בו פעילות חברתית זוכה יותר מידי פעמים לבוז, גרייס לי בוגס: מהפכנית אמריקאית מהווה ניתוח מרגש של הכוח של אישה אחת להחיל שינוי".[3]  אינקו קאנג מהלוס אנג'לס טיימס גם סברה שזהו סרט "מעולה" ושהוא מטפל באופן ראוי להערכה בקושי הטמון בהצגת הישגיה של דמות שמצניעה את עצמה.[4] בניו יורק טיימס כתב המבקר ניקולס רפולד, "גב' לי יכלה להעמיק יותר לתוך מחשבותיה של גב' בוגס, והיא גולשת למצב 'טייס אוטומטי' תוך השענות על קליפים ארכיבים עם אפקטים קוליים או חזרה על רעיונות של טרנספורמציה אישית. אך בשיתופה את השגי החיים של הסובייקט שלה, היא מעלה שאלות משמעותיות ומשאירה אותן פתוחות באופן מתגמל."[5] 

הסרט זכה בפרס הקהל בפסטיבל הקולנוע בלוס אנג'לס, ובפרס הסרט התיעודי הטוב ביותר בפסטיבל הקולנוע וודסטוק. ב-2015 זכה הסרט בפרס ג'ורג' פוסטר פיבודי, עבור הצטיינות במדיה אלקטרונית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ גרייס לי בוגס: מהפכנית אמריקאית, דוקאביב 2014
  2. ^ Chang, Justin (2013-06-24). "Film Review: 'American Revolutionary: The Evolution of Grace Lee Boggs'". Variety.
  3. ^ "American Revolutionary: The Evolution of Grace Lee Boggs: Film Review". The Hollywood Reporter. 2014-03-20.
  4. ^ Kang, Inkoo (2014-06-19). "Review 'The Evolution of Grace Lee Boggs' is superb look at activist". Los Angeles Times.
  5. ^ Rapold, Nicolas (2014-03-20). "Tracing an Activist Through Decades". הניו יורק טיימס.