גרסיליצרטופס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןגרסיליצרטופס

תקופה
קרטיקון עליון 96–89 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: בעלי אגן דמוי עוף
תת־סדרה: צרטופסים
משפחה: פרוטוצרטופסיים
סוג: גרסיליצרטופס
מינים

Graciliceratops mongoliensis

שם מדעי
Graciliceratops
סרנו, 2000
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גרסיליצרטופס (שם מדעי: Graciliceratops) הוא סוג דינוזאור בן לקבוצת הצרטופסים שהתקיים באסיה במשך הקרטיקון העליון שלפני 96 עד 89 מיליון שנה מזמננו.

המאובנים של דינוזאור זה התגלו משרידים מקוטעים בתצורות ביאן שירן (אנ') שבמונגוליה ב-1975 בידי החוקרות הפולניות טרזה מריאנסקה (Teresa Maryańska) והלצ'קה אוסמולסקה (Halszka Osmólska) ששייכו את הממצאים למיקרוצרטוס הקרוב ובהמשך גם בוטל מספק. החוקר פול סרנו שבדק את הממצאים סיווג את הסוג ב-2000 כשמשמעות שמו: "gracilis" - דק בלטינית ו-"keras" - קרן ביוונית, כלומר: "קרן דקה". סוג זה כולל מין יחיד - Graciliceratops mongoliensis, הקרוי עקב הימצאו במונגוליה.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

צרטופסיד זה היה קטן יחסית, בעל גולגולת באורך 20 ס"מ שהגיע לאורך של 60 ס"מ ומשקל מוערך של 2.27 עד 9.1 ק"ג. עם זאת נראה שמדובר היה בפרט צעיר ופרטים בוגרים יכלו להגיע לאורך שני מטרים.

הוא דומה מעט לפרוטוצרטופס קל-משקל והיה בעל עטרה קטנה לאורך העורף ומבנה גפיו התאים לתנועה דו-רגלית כשהיו לו גפיים ארוכות ודקות ועצמות מסרק רחבות וקצרות דומות מעט לפרסות. ככל הנראה היה צמחוני שהתבסס על צמחייה קרקעית כמו שרכים ומחטניים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גרסיליצרטופס בוויקישיתוף