דוסון קריק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דוסון קריק
Dawson's Creek
לוגו הפתיחה
לוגו הפתיחה
סוגה דרמת נעורים רומנטית
יוצרים קווין ויליאמסון עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ג'יימס ואן דר ביק
קייטי הולמס
ג'ושוע ג'קסון
מישל ויליאמס
קר סמית'
מרדית' מונרו
מרי בת' פיל
מרי מרגרט יומס
ג'ון וסלי שיפ
ארץ מקור ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
שפות אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר עונות 6 עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר פרקים 128 עריכת הנתון בוויקינתונים
הפקה
מפיק קווין ויליאמסון עריכת הנתון בוויקינתונים
הפצה Sony Pictures Television, הולו, נטפליקס עריכת הנתון בוויקינתונים
טכניקת צילום מצלמה יחידה עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה ג'אן ארדן, פאולה קול עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך פרק 45 דקות
שידור
רשת שידור The WB עריכת הנתון בוויקינתונים
רשת שידור בישראל בעבר:
ערוץ 3
ערוץ 10
Netflix
תקופת שידור מקורית 20 בינואר 199814 במאי 2003
קישורים חיצוניים
www.dawsonscreek.com
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דוסון קריקאנגלית: Dawson's Creek, בתרגום מילולי: "הנחל של דוסון") היא סדרת דרמת נעורים רומנטית אמריקאית אשר שודרה ברשת הטלוויזיה The WB בין השנים 19982003. הסדרה היא חצי-אוטוביוגרפית על חייו של היוצר, קווין ויליאמסון, ויועדה לנוער בגילאי התיכון. הדמות הראשית מבוססת חלקית על ויליאמסון - הדבר מורגש בעיקר באהבתו לעולם הקולנוע, שמתבטאת גם בכך שלחלק ניכר מהפרקים ניתנו שמות של סרטים, כדוגמת הסרט היום הארוך ביותר. יחד עם זאת, ויליאמסון עצמו ציין כי בכל אחת מהדמויות מצויה תכונת אופי שלו. פירוש השם דוסון קריק הוא הנחל של דוסון בשל מיקומה של קייפסייד, ושל ביתו של דוסון, בצמוד לנחל הזורם לים.

הסדרה מספרת את סיפורם של חבורת בני נוער בעיירה הדמיונית "קייפסייד" ועוקבת בתחילת בעונה הראשונה אחרי ארבעה בני נוער בשנתם הראשונה בתיכון. העונה הראשונה עלתה ב-1998 ברשת The WB החדשה, אשר כיוונה את שידוריה לנוער האמריקאי. העונה הראשונה התאפיינה במודעות עצמית חדשנית ביחס לדרמות נעורים מסוגה, ובאזכורים ומחוות לסרטים מפורסמים (המוכרת שבהם היא בפרק "מועדון ארוחת הבוקר" שמהווה מחווה לסרט המפורסם בשם זה משנות השמונים). עם השנים הלכה הסדרה והשתנתה, ומהעונה החמישית מרכז ההתרחשות עבר מקייפסייד לבוסטון, שם למדו מרבית הדמויות באוניברסיטה.

בישראל, שודרה הסדרה בערוץ 3 בכבלים ומאוחר יותר בשידורים חוזרים בערוץ 10. נכון ליולי 2022, כל העונות ניתנות לצפייה דרך שירות הסטרימינג של נטפליקס.

סקירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונהפרקיםשודרה לראשונה
הפרק הראשוןהפרק האחרון
11320 בינואר 199819 במאי 1998
2227 באוקטובר 199826 במאי 1999
32329 בספטמבר 199924 במאי 2000
4234 באוקטובר 200023 במאי 2001
52310 באוקטובר 200115 במאי 2002
6242 באוקטובר 200214 במאי 2003

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

דוסון לירי[עריכת קוד מקור | עריכה]

דוסון (ג'יימס ואן דר ביק) הוא בנם היחיד של מיץ' וגייל לירי, עד להולדת אחותו הצעירה ממנו ב-18 שנה. שני חבריו הטובים ביותר הם ג'ואי, השכנה ממול שהוא מחשיב כחברת הנפש שלו, ופייסי, ליצן הכיתה. דוסון אוהב מאוד את עולם הקולנוע וזהו עיסוקו העיקרי. במהלך הסדרה הוא אף כותב תסריט על מערכת היחסים שלו עם ג'ואי ופייסי. לאורך הסדרה, בכל עונה דוסון יצר סרט חדש שלרוב שיקף את העונה האחרונה.

עטיפת ה-DVD של העונה השישית. למטה משמאל לימין: דוסון לירי, ג'ואי פוטר, ג'ן לינדלי, פייסי וויטר, ג'ק מקפי ואודרי לידל

ג'ואי פוטר[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ואי (קייטי הולמס) היא חברתו של דוסון מילדות. היא גרה עם אחותה, בסי, בנה הצעיר, אלכסנדר ולפעמים גם חברה של בסי, בודי. אמם של השתיים נפטרה מסרטן כשג'ואי הייתה בת 13 ואביהם יושב בכלא. בסוף העונה השנייה הוא משתחרר אך שב במהרה לכלא. השם ג'ואי (ג'וזפין) ניתן לה על שם הדמות האהובה על אמה מהספר "נשים קטנות". ג'ואי היא גם הדמות היחידה שהופיעה בכל פרק ופרק בסדרה.

פייסי וויטר[עריכת קוד מקור | עריכה]

פייסי (ג'ושוע ג'קסון) הוא בנו של מפקד המשטרה ג'ון וויטר, ובן למשפחה מרובת ילדים הכוללת את אחיו השוטר, דאג, ואחיותיו הגדולות גרטשן וקרי. פייסי כושל בתחום הלימודים ומשתמש לרוב בהומור כדי לתקשר עם אנשים. בתור חברו הטוב ביותר של דוסון הוא משתתף בכמה מסרטיו הראשונים.

ג'ן לינדלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ן (מישל ויליאמס) מגיעה לגור עם סבתה בקייפסייד לאחר שהורייה מצאו אותה מקיימת יחסי מין במיטתם בגיל 15. ג'ן מגלה צד קשוח בתחילה, אך לאחר כמה פרקים מתחילה להיפתח. ג'ן משיגה את תשומת לבו של דוסון, אשר מתאהב בה במבט ראשון, והשניים יוצאים תקופה, דבר שמאוד מכעיס את ג'ואי. בהמשך ג'ן מספרת על חייה בניו יורק כזולים ומספרת רבות על חיי המין הנועזים שהיו לה שם.

דמויות משנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ק מקפי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ק (קר סמית') הוא נער ביישן המגיע לעיירה עם אחותו אנדי בעונה השנייה של הסדרה. בין ג'ק וג'ואי נהיה קשר הדוק מההתחלה, דבר שמאוד לא מצא חן בעייני דוסון. ג'ואי נפגעת כאשר ג'ק מודה בפנייה שהשמועות נכונות לגבי היותו הומו. בטקס סיום י"ב הוא רב עם הדייט שג'ן סידרה לו לגבי חוסר היכולת שלו להיראות עם גבר בפומבי. לבסוף ג'ק מנשק אותו ובכך בעצם יוצא מהארון מול כל בי"ס בצורה גלויה.

אנדי מקפי[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמותה של אנדי (מרדית' מונרו) הופיעה לאורך הסדרה בצורה לא רציפה. היא הופיעה לראשונה בעונה השנייה ומשכה מהר את תשומת לבו של פייסי. בהמשך מתגלה שאמם של ג'ק ואנדי היא חולת נפש בעקבות מות בנה (אחיה של אנדי), דבר שקרה גם לאנדי בעקבות אותו מצב והיא מאושפזת בבית חולים. אנדי יוצאת ממעגל הדמויות הראשיות החל מאמצע העונה הרביעית אך מופיעה כשחקנית אורחת כאשר מגיעה "לסגור מעגל" ולסיים את התיכון בטקס עם כל בני כיתתה (עונה 4). אנדי הייתה אמורה להופיע בפרק האחרון של הסדרה. בסצנות שצולמו רואים את אנדי כסטודנטית לרפואה בבוסטון, אך לבסוף החליטו שלא להכניס את הסצנות בשל חוסר זמן, אך ניתן לראות אותן ב-DVD של העונה האחרונה.

  • במהלך העונה השנייה מתברר שלג'ק ואנדי היה אח נוסף, טים, שנפטר כמה שנים קודם לכן.
  • גם ג'ק וגם אנדי מגיעים לבית הספר בעיירה ומצטרפים לדמויות הראשיות בשנתם השנייה בתיכון (באמריקה כיתה י'), אך לא מוסבר האם השניים תאומים או לא.

אודרי לידל[עריכת קוד מקור | עריכה]

כבת יחידה לאמה מבוורלי הילס, קיי לידל, אודרי (ביזי פיליפס) היא נערה בת 18 המגיעה מאל. איי. עם היסטוריה רומנטית מעניינת. באל. איי. היא גרה בשכנות למשפחת אוסבורן המפורסמת. עם אהבתה לחיים ולכיף היא מופיעה לראשונה בעונה החמישית כאשר היא עוברת לגור עם ג'ואי במעונות שבאוניברסיטה. בתחילה השתיים לא מסתדרות כלל, אך במהרה הן מגלות אחת את השנייה ואודרי הופכת להיות חלק בלתי נפרד מהחבורה.

גייל לירי[עריכת קוד מקור | עריכה]

גייל (מרי מרגרט היומס) היא אשתו של מיץ', השניים התאהבו באוניברסיטה ונישאו לאחר שהיו זוג כארבע שנים. השניים ניסו להביא ילדים לעולם במשך תקופה ממושכת ורגע לפני שהרימו ידיים גייל גילתה כי היא בהריון עם בנם הראשון, דוסון. בעונה הראשונה גייל עובדת כשדרנית חדשות בתחנה המקומית.

מיץ' לירי[עריכת קוד מקור | עריכה]

מיץ' (ג'ון וסלי שיפ) הוא אבא של דוסון ובעלה של גייל, איתה התחתן לאחר האוניברסיטה. בתו נולדה לו כאשר גייל ילדה את לילי בשנת 2001. לילי נולדה רק חצי שנה לפני מותו של מיץ' עצמו בתאונת דרכים.

אוולין ריאן[עריכת קוד מקור | עריכה]

אוולין (מרי בת' פיל) היא סבתה של ג'ן לינדלי ומוכרת יותר בשם "גראמס" (סבתא). אוולין וג'ן לא מסתדרות בעונה הראשונה כיוון וג'ן לא באמת רצתה להגיע לקייפסייד. אוולין מנסה לחנך את ג'ן בדרכי הדת ומתקשה מאוד במעשה. בעונה ראשונה נפטר בעלה של אוולין, סבה של ג'ן. כאישה נוצרייה דתייה היא מתחזקת באמונתה.

בסי פוטר[עריכת קוד מקור | עריכה]

בגיל 25 בסי (נינה רפטה) הולידה את בנה הראשון בעזרתה של אוולין ריאן. אביו של התינוק, אלכסנדר, הוא חברה האפרו אמריקאי, בודי. אלכסנדר הוא האחיין היחיד של ג'ואי פוטר. בסי המשיכה את אמה והחזיקה את הדיינר של המשפחה. ג'ואי ובסי נאבקות כדי להחזיק את הדיינר.

דאג וויטר[עריכת קוד מקור | עריכה]

דאג (דילן ניל), אחיו הבכור של פייסי, הולך אחרי אביו ונהיה גם הוא שוטר. דאג, כמו אביו, שופט את פייסי על כל צעד שהוא עושה ולא מפספס הזדמנות להבהיר לפייסי כמה הוא לא יוצלח ואיזה כישלון הוא למשפחה. לאורך כל הסדרה דאג לא מתמודד עם נטיותיו המיניות, בעוד פייסי מנצל כל הזדמנות לספר לו ולכל מי שישמע שאחיו הומוסקסואל.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • "True Love" - הפרק האחרון בעונתה השלישית של הסדרה, המוכר בשל היותו השידור הראשון בפריים טיים שבו הוצגו שני גברים מתנשקים, וממנו בין השאר גם מגיעה צילום המסך של המם האינטרנטי "דוסון הבוכה"

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקודם:
(פרס לא קיים)
פרס בחירת הנוער לבחירת הטלוויזיה – דרמה
1999–2000: דוסון קריק
הבא:
2001: הרקיע השביעי