תופעת אינטרנט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לעדכן ערך זה.
ייתכן שהמידע המצוי בדף זה אינו מעודכן, אתם מוזמנים לסייע ולעדכן את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעדכון הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לעדכן ערך זה.
ייתכן שהמידע המצוי בדף זה אינו מעודכן, אתם מוזמנים לסייע ולעדכן את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעדכון הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.

בתרבות האינטרנט, תופעת אינטרנטאנגלית: Internet phenomenon), או מֶם אינטרנט (Internet meme), הם תוכן, לרוב הומוריסטי, שמתפשט באופן "ויראלי" באמצעות רשת האינטרנט, כגון שירים, סרטונים ויראליים, פרסומות, אגדות אורבניות, ידוענים לרגע וסלנג. יש המייחסים באופן שגוי את המושג "מם אינטרנט" רק לתמונות עם כיתוב מצחיק אך, כאמור, המושג רחב יותר.

הפופולריות של תופעות אלו גדלה יחד עם ההתרחבות של רשת האינטרנט ובמיוחד של כלים המאפשרים חיפוש והפצה קלה, כמו גוגל ויוטיוב. לרוב, תופעות אלו מתאפיינות בתקופת פריחה מהירה (הגעה לידיעת קהל רחב תוך ימים או שבועות ספורים) שלאחריה תקופת דעיכה.

להלן מספר דוגמאות ידועות של תופעות אינטרנט שזכו לפרסום רב לתקופה מסוימת:

אישים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאהיר צ'ארה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאהיר צ'ארֶהטורקית: Mahir Çağrı, מכונה Internet Mahir, נולד בשנת 1962), טורקי שהפך לידוען אינטרנט ב-1999. אתר האינטרנט עמוס התמונות של צ'ארה מכריז, באנגלית קלוקלת, על אהבתו למוזיקה, ספורט, טיולים ונשים. האתר זכה למבקרים רבים ונוצרו פרודיות רבות עליו. ביטוי מפורסם שלו הוא: "I KISS YOU !!!!!‎" (אני מנשק אותך !!!!!)[1]

קארה קנינגהם[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – קארה קנינגהם
קארה קנינגהם בסרטון[2] שפרסם אותה

קארה קנינגהםאנגלית: Cara Cunningham; נולדה ב-7 בדצמבר 1987 בשם כריס קרוקר, באנגלית: Chris Crocker), אמריקאית שהפכה לידוענית אינטרנט בשנת 2007. קרוקר משכה תשומת לב רבה כאשר פרסמה סרטון ויראלי בספטמבר 2007 בו עמדה לצדה של הזמרת בריטני ספירס.[2] בסרטון, שנצפה עשרות מיליוני פעמים מאז, קרוקר משבחת את ספירס בקול צפצפני ובכייני ומבקשת ש"יעזבו אותה", וזאת לאחר שהועלו טענות שונות על שערוריות שהייתה מעורבת בהן, לכאורה. קרוקר פרסמה סרטונים נוספים בנושאים שונים שזכו גם הם לחשיפה. נוצרו פרודיות רבות על הסרטונים והם הוצגו בתוכניות בידור שונות.[3]

ג'סטין ביבר[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'סטין ביבר (באנגלית: Justin Bieber, נולד ב-1 במרץ 1994), קנדי שהפך מפורסם אינטרנט כבר בגיל 13. הוא התגלה על ידי יהודי אמריקאי בשם סקוטר בראון, צייד הכישרונות, שבעת גלישה באינטרנט מצא סרטון משפחתי שאימו של ביבר העלתה ליוטיוב לראוות המשפחה. לאחר מאמצים רבים, הצליח סקוטר לאתר את מגורי הכוכב הקנדי הפוטנציאלי. אך שם, היה עליו לשכנע את אימו של ביבר, אשה נוצרייה אדוקה, כי לביבר צפוי עתיד זוהר כזמר מצליח. לאחר שהשתכנעה והתירה לחשוף, הפך בראון למנהל האישי שלו. הם החלו בעבודה משותפת ביצירת גרסאות כיסוי לשירים שילדים מחפשים ביוטיוב, כדוגמת השיר "איתך" של כריס בראון. המטרה הייתה שבעקיפין יצפו גם בגרסתו של ביבר ויתאהבו בצעיר המוכשר.[4] המשימה הצליחה ולביבר הייתה חשיפה מדהימה ביוטיוב. אז החלו לשגר לאתר שירים מקוריים וההצלחה הייתה מיידית.[5] בגיל 16 ביבר הוכתר על ידי המגזין הנודע People ל"כוכב הפופ הגדול בתבל" ותופעת ההיסטריה סביב הצלחתו זכתה לכינוי ביברמאניה.[6] בשנת 2009 הוציא לאוויר את אלבומו הראשון "My World", בשנת 2010, יצא אלבומו השני שנקרא "My World 2.0". שניהם אוחדו לאלבום שנקרא "My Worlds". ביבר הפך לאמן הצעיר המצליח ביותר במצעד מכירות האלבומים האמריקאי מאז סטיבי וונדר. מכירות תקליטיו חצו את קו הארבעה מיליון וביבר זכה לאלבומי פלטינה וזהב ברחבי העולם. הביברמאניה הגיעה לשיאה, כאשר החזיק ביבר, עם למעלה מ-500 מיליון צפיות, בשיא הצפיות ביוטיוב.[7][8][9]

Overly Attached Girlfriend[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברה תלותית מדי (באנגלית: Overly Attached Girlfriend) הופיעה לראשונה ביוטיוב ב-6 ביוני 2012, כחלק מתחרות מעריצים של ג'סטין ביבר. החברה, ששמה הוא ליינה מוריס (ידועה בתור ליינה), אובססיבית לבן זוגה ולא מוכנה להניח לו, ובעצם מטרידה אותו וחושדת בו ללא הרף. הווידאו הראשון זכה למאות אלפי צפיות ביומו הראשון, ועד היום צפו בו עשרות מיליוני אנשים.

מאז, הפכה תמונה אחת של ליינה למם אינטרנטי, בו היא מופיעה בחיוך מטורף ועיניים בוהות, ולרוב מצורף משפט מאיים כלפי בן זוגה, למשל "מחקתי את כל סרטי הפורנו שלך, והחלפתי אותם בסרטים שצלמתי לך." או לחלופין: "שכחת לספר לי שאתה נוסע לטיול עם חברים שלך. מזל שהתקנתי GPS על האוטו שלך כך שיכולתי לעקוב אחריך."

Shut up your mouse, Obama[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשפט העילג של המפגינה מונא אל בחירי המצרייה, שמשמעו "שתוק את העכבר שלך, אובמה" (מקור הטעות בדמיון בין המילה "mouse" (עכבר) למילה "mouth" (פה) שבמשפט התקין), הפך אותה לכוכבת תקשורת בעולם הערבי.[10]

ריקרדו מילוס[עריכת קוד מקור | עריכה]

סרטון של ריקרדו מילוס, חשפן ברזילאי, רוקד עם בנדנה אדומה ותחתונים בצבעי דגל ארצות הברית, הפך לתופעת אינטרנט בתחילת שנת 2019.[11] הסרטון של ריקרדו החל להתפשט בעיקר בקליפים באתר טיקטוק, כאשר הוא מופיע ורוקד במהלך הקליפים. בעקבות התפשטות הסרטון, הועלו לאתר יוטיוב סרטונים רבים בהם נראה הסרטון של ריקרדו מלווה בשירים שונים, כדוגמת השיר DotA של הדי-ג'יי השוודי בסהאנטר.

ברני סנדרס[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך טקס ההשבעה של ג'ו ביידן לנשיאות ארצות הברית בינואר 2021 צולם ברני סנדרס יושב ב"ריחוק חברתי" על כיסא מתקפל עטוף במעיל "עממי" כבד וכפפות צמר. תוך זמן קצר התמלאה הרשת בתמונות של סנדרס יושב באתרים שונים, משתתף באירועים היסטוריים ועוד. כך למשל התפרסמה תמונה של סנדרס יושב עם פורסט גאמפ, עם גיבורי "משחקי הכס", עם מלכת הממלכה המאוחדת, מתארח בחדר הסגלגל, יושב על מאדים, יחד עם תופעות רשת אחרות[12] ובאינספור אתרים אחרים. בנוסף התפרסמו ברשת אתרים המאפשרים לשלב את התמונה בכתובות גוגל מפות ועוד.

ביטויים וסלנג[עריכת קוד מקור | עריכה]

עובדות צ'אק נוריס[עריכת קוד מקור | עריכה]

"עובדות צ'אק נוריס" הן משפטים הומוריסטיים אודות אמן הלחימה והשחקן האמריקאי צ'אק נוריס. תופעה זו החלה בשנת 2005 ונפוצה באתרים רבים באינטרנט. כאשר נוריס שמע עליהם הוא טען כי הופתע מהתייחסות זו אליו וכי הוא מקבל אותה כמחמאה. הוא הודה כי אכן מצא חלק מהעובדות שם משעשעות וכי הוא לא לוקח אותן ברצינות. בנוסף, הוא הביע תקווה כי משפטים אלה יגרמו לאנשים להתעניין יותר בו ובעבודתו.[13]

לעומת זאת, ב-2007 תבע נוריס מוציא לאור אשר פרסם ספר עם מאות "עובדות" כאלו, בטענה שזה גובל בגזענות, מוציא לו שם רע, ועושה שימוש ציני בשמו הטוב לשם השגת רווח כספי.[14]

דוגמאות
  • כשצ'אק נוריס עושה שכיבות סמיכה, הוא לא עולה ויורד אלא דוחף את כדור הארץ כלפי מטה.
  • צ'אק נוריס לא מציית לחוקים, החוקים מצייתים לצ'אק נוריס.
  • צ'אק נוריס ספר עד אינסוף - פעמיים.
  • צ'אק נוריס יכול לטפס על סולם ריכטר.
  • צ'אק נוריס לא עושה ספורט. ספורט עושה צ'אק נוריס.
  • צ'אק נוריס כל כך חזק שהוא יכול להוביל סוס אל המים וגם להכריח אותו לשתות.
  • צ'אק נוריס כל כך קשוח שהוא יכול לפגוע בשתי אבנים עם ציפור.
  • צ'אק נוריס יכול לדבר בכתב ברייל.

ברוסיה הסובייטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

"ברוסיה הסובייטית" (באנגלית - In Soviet Russia) הם משפטים הומוריסטיים שיצר יעקב סמירנוף, קומיקאי, צייר ומורה ממוצא רוסי-אמריקאי (ממשפחה יהודית).

האמרה המקורית:

  • באמריקה, אתה תמיד יכול למצוא מסיבה (In America, you can always find a party). ברוסיה, מסיבה (גם: מפלגה) תמיד מוצאת אותך (In Soviet Russia, Party always finds you).
דוגמאות אחרות
  • באמריקה, אתה צופה בטלוויזיה (In America, you watch television). ברוסיה, טלוויזיה צופה בך (In Soviet Russia, television watches you).
  • באמריקה, אתה נוהג במכונית (In America, you drive car). ברוסיה, מכונית נוהגת (גם: מנהיגה) בך (In Soviet Russia, car drives you).
  • באמריקה, אתה מאזין לרדיו (In America, you listen to radio). ברוסיה, הרדיו מאזין לך (In Soviet Russia, radio listens to you).

Me Too[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביטוי זה התפשט החל מאוקטובר 2017, ובא להוקיע הטרדה מינית ואלימות מינית.

Covfefe[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביטוי זה התפשט החל משנת 2017 בעקבות ציוץ של דונלד טראמפ.

חיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

Lolcat[עריכת קוד מקור | עריכה]

דוגמה ל-lolcat - חתול מבקש צ'יזבורגר באנגלית קלוקלת.

lolcat הוא תמונה המכילה תצלום, לרוב של חתול, יחד עם כותרת מצחיקה, בדרך כלל באנגלית קלוקלת. השם lolcat הוא הרכב של המילה חתול (cat) והמילה LOL (סלנג אינטרנטי שנועד להביע צחוק, ראשי תיבות של laughing out loud). המונח "lolcat" זכה לפופולריות רבה בארצות הברית ואף נכתב עליו במגזין הפופולרי "טיים מגזין".

תופעת ה-lolcat החלה כנראה בשנת 2005, כאשר רבות מהתמונות הראשונות הופיעו באתר האינטרנט "4chan", פורום המבוסס על פרסומן של תמונות, אולם רק בתחילת 2007 עם הופעתו של האתר "I Can Has Cheezburger" החלה התופעה לצבור תאוצה.

Pedobear[עריכת קוד מקור | עריכה]

גרפיטי המתאר את Pedobear

Pedobear (בתעתיק: פדובר) הוא דמות בדיונית שצברה פופולריות עצומה ב-4chan ומתוארת כ"דוב מצויר פדופילי". השם Pedobear הוא חיבור של המילה pedo (קיצור של pedophile, פדופיל) ו־bear (דוב). הדמות הוצגה במקור בתמונות המכילות טקסט הומוריסטי על נושאי טאבו כגון פדופיליה ופורנוגרפיית ילדים.

Doge[עריכת קוד מקור | עריכה]

Doge (בתעתיק: דוֹג) הוא תופעת אינטרנט שהפכה לפופולרית בשנת 2013. הדוג הוא כלב שיבה אינו יפני, המופיע באתרי אינטרנט מוקף במילים או משפטים קצרים באנגלית משובשת. הדוג יופיע לרוב בתמונה, בה הוא מוקף במילים או משפטים קצרים עם אותיות צבעוניות בפונט Comic Sans באנגלית משובשת, כגון "amaze" ,"so scare" ופעמים רבות המילה "wow" תיכלל גם.[15] התמונה המקורית, עליה מבוססות רוב התמונות, היא של כלבת שיבה אינו ששוכבת על ספה ומביטה אל המצלמה.

היסטוריה
בפברואר 2010, אָטְסוּקוֹ סָטוֹ, גננת יפנית, העלתה תמונות של כלבת השיבה אינו שלה, קָבּוֹסוּ, לבלוג שלה.[16] באוקטובר 2010, הועלתה באתר Reddit תמונה של קבוסו, שקיבלה 266 הצבעות בעד, 218 נקודות ו-48 תגובות.[17] בנובמבר 2013, אתר יוטיוב יישם ביצת פסחא: כאשר "doge meme" יוזן בתיבת החיפוש, כל האותיות בדף התוצאות יהיו בפונט Comic Sans וצבועות בצבעים שונים.[17]
דוגקוין
"דוז'קוין" (באנגלית: Dogecoin, סמל: Ð) הוא מטבע מבוזר שמשתמש בדוג בתור לוגו.[18] המטבע נוצר על ידי מתכנת אמריקאי, בִּילִי מָרְקוּס, והוצג לראשונה ב-8 בדצמבר 2013. בניגוד למטבעות מבוזרים אחרים, לדוגקוין יש תוכנית הפקה ראשונית מהירה: עד סוף שנת 2014, יהיו בערך 100 מיליארד מטבעות דוגקוין ו-5.2 מיליארד מטבעות נוספים בכל שנה לאחר מכן. נכון ל-10 באוקטובר 2014, נכרו מעל ל-94 מיליארד מטבעות דוגקוין, בהתאם לתוכנית.

משחקי וידאו[עריכת קוד מקור | עריכה]

פורטנייט[עריכת קוד מקור | עריכה]

נפוץ מ-2017. למשחק נוצרו מספר תופעות, ביניהן אנשים שרוקדים לריקוד ברירת המחדל של המשחק. מספר זמרים כגון דרייק וסטטיק אף שיחקו במשחק עם יוטיוברים בעלי כמות גדולה של עוקבים.[19]

Grand Theft Auto: San Andreas[עריכת קוד מקור | עריכה]

משחק וידאו משנת 2004 והשישי בסדרת המשחקים Grand Theft Auto, סאן אנדרס זכה למספר תופעות רשת הקשורות למשחק, בין השאר לציטוטים של הדמות "ביג סמוק": באחת מהמשימות המוקדמות, ביג סמוק מזמין אוכל ברשת מזנון מהיר, כאשר הוא מעמיס על ההזמנה סוגי מאכלים שונים: ”אני אקח שני מספר 9, מספר 9 גדול, מספר 6 בטבילה נוספת, מספר 7, שני מספרי 45, אחד עם גבינה וסודה גדולה”.[20] בציטוט נוסף של הדמות, ביג סמוק גוער בשחקן, שמגלם את CJ, לעקוב אחר רכבת וכאשר השחקן נכשל במשימה, ביג סמוק אומר כי ”כל מה שהיה עלינו לעשות זה לעקוב אחר הרכבת המזורגגת, CJ!”..[21]

Grand Theft Auto V[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדומה ל-Grand Theft Auto: San Andreas, גם משחק זה זכה לתופעות רשת מרובות. אחד מהציטוטים שצבר תאוצה בסוף 2020 הוא ציטוט מסצנה בה הדמות לאמר יורדת ומשפילה את השחקן, המגלם את הדמות פרנקלין. בסצנה, שמתרחשת אחרי המשימה "Franklin and Lamar", פרנקלין חוזר לביתו ופוגש בחברו לאמר. לאמר שואל אם הוא יכול להיכנס לביתו, אך זה נענה בגסות ובשלילה על ידי פרנקלין. בתגובה, לאמר מנסה להשפיל את פרנקלין, כאשר הוא אומר שהתספורת שלו מגוחכת ושהוא בחיים לא יוכל להשיג בחורות עם תספורת כזו. בנוסף, הוא מזכיר את האקסית שלו, טנישה ואומר שאפילו היא לא תחזור אליו.

הציטוט המלא (בתרגום חופשי לעברית):

אה כושון, אל תשנא אותי בגלל שאני יפה, כושון. אולי אם תיפטר מהתספורת תחת הזו תשיג זונות שתוכל לזיין. הו, אפילו יותר טוב, אולי טנישה תתקשר לתחת השמן שלך אם היא אי פעם תפסיק להזדיין עם המנתח מוח או העורך דין שהיא מזדיינת איתו. כושון...

המקור באנגלית
Ah, nigga, don't hate me 'cause I'm beautiful, nigga. Maybe if you got rid of that old yee-yee ass haircut you got you'd get some bitches on your dick. Oh, better yet, maybe Tanisha'll call your dog-ass if she ever stop fuckin' with that brain surgeon or lawyer she fucking with. Nigga…
לאמר דייוויס, Grand Theft Auto V

סצנה זו זכתה לפרודיות רבות, כאשר מודרים משנים את הדמות של לאמר לדמות אחרת ואף מדבבים מחדש את הסצנה עם חיקויים וקולות שונים.[22] התופעה הגיעה לשיא כאשר בערוץ "PlayStation Haven" הועלה סרטון ב-12 בינואר 2021, בהם המדבבים המקוריים של לאמר ופרנקלין, סלינק ג'ונסון ושון פונטנו, משחזרים את הסצנה מחדש בעולם האמיתי.[23]

סרטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

נחשים על המטוס[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט נחשים על המטוס (באנגלית: Snakes on a Plane) משך תשומת לב רבה באינטרנט, בזכות שמו ועלילתו, שנה לפני יציאתו לאקרנים ב-2006. פורסמו פרודיות רבות על שם הסרט והוא זכה לקיצור פופולרי "SoaP" (ראשי תיבות של השם באנגלית). לדוגמה: "Snakes on an MP3" (נחשים על MP3) - שיר ראפ, Cats on a Plane (חתולים על המטוס) - סרטון ויראלי.[24]

איש הווינבאגו[עריכת קוד מקור | עריכה]

איש הווינבאגו הוא סרט תיעודי אמריקאי משנת 2009, אודות תופעת האינטרנט שיצרה סרטון פרסומת משנת 1989 למיני וואן של חברת ווינבאגו. הסרטון הכיל התפרצויות של זעם ושל קללות מאיש המכירות, ג'ק רבניי. קטעי הפספוסים בסרטון נהפכו לקאלט ומשפטי מפתח מתוכו צוטטו בטלוויזיה ובקולנוע. שני עשורים לאחר יצירת הסרטון, שב הסרט התיעודי לבדוק את הסיפור סביב יצירת הסרטון, וכיצד הוא השפיע על האדם המופיע בו.

טרול 2[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסרט האימה "טרול 2" ("Troll 2") משנת 1990, המשך בשם בלבד של הסרט "טרול" משנת 1986, ישנה סצנה בה אחת הדמויות צועקת "!Oh my god". סצנה זו הועלתה פעמים רבות ליוטיוב והועלו סרטונים המציגים קטעים שאינם קשורים לסצנה אשר פסקולם הוחלף בצעקה. מבקרי סרטים רבים באינטרנט התייחסו לסרט ולסצנה הזאת בפרט בסרטוניהם.

שמי הוא ג'ף (רחוב ג'אמפ 22)[עריכת קוד מקור | עריכה]

באחת מהסצנות בסרט הקומדיה "רחוב ג'אמפ 22" שיצא בשנת 2014, השחקן צ'נינג טייטום אמר את המשפט "My name is Jeff". זמן קצר לאחר מכן אנשים לקחו את הקטע וחיברו אותו עם קטעים מסרטים או שירים על מנת ליצור סרטון שנראה כאילו המשפט "My name is Jeff" היה חלק ממנו.

סרטונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

היטלר מתעצבן[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2005 החלו להופיע קטעים פרודיים בשם "היטלר מתעצבן" שבהם נראית דמותו של היטלר מתעצבנת על שלל נושאים. הסצנה לקוחה במקור מהסרט "הנפילה" ובה נראה היטלר מתעצבן על כישלון של מתקפה אשר עליה הוא פקד. בקטעי "היטלר מתעצבן" נראית סצנה זאת אשר מצורפות אליה כתוביות בהקשר אחר שעליו רצה יוצר הסרט למחות. לאחר שהועלו מאות סרטונים כאלו הגישה מפיצת הסרט, Constantin Films, בקשה ליוטיוב להוריד מהאתר את כל אותן פרודיות בשל הפרת זכויות יוצרים, לטענתה.[25] יוטיוב הסירה את הסרטונים, אך זה לא מנע מגרסאות אחרות לעלות[26]

צ'ארלי נשך לי את האצבע - שוב![עריכת קוד מקור | עריכה]

(באנגלית: Charlie Bit My Finger – Again!). הוא סרטון ביתי קצר שהועלה ליוטיוב כסרטון משפחתי והפך במהרה לתופעת אינטרנט. בסרטון מתועדים שני אחים, צ'ארלי והארי, כאשר הארי הבוגר יותר מכניס לצ'ארלי הפעוט את אצבעו לפה. צ'ארלי הקטן נושך להארי את האצבע, הארי מייבב מכאב ואת צ'ארלי הסיטואציה מצחיקה. הסרטון הועלה לרשת על ידי אביהם של הילדים, הווארד דייוויד קאר, בחודש מאי 2007. הסיבה לחשיפת הסרטון הייתה תמימה למדי, הקושי לשלוח זאת לדודים בדואר אלקטרוני. הסרטון התגלגל בין צופים רבים שהפיצו אותו והוא הפך לסרטון מפורסם ביותר שזכה בלמעלה מ-387 מיליון צפיות. בחודש אוגוסט 2009 הפך לסרטון הנצפה ביותר אי פעם והכניס לגוגל כסף רב מפרסום.[27] על פי דיווחים, 4 שנים לאחר שהועלה לראשונה לרשת קיבל האב המחאה על סך 120 אלף ליש"ט (בסביבות 700 אלף שקלים חדשים) ישירות מגוגל, שמייצגים את חלקו של בעל הסרטון מכלל ההכנסות בעקבות פרסומות באתר.[28] הבמאי ג’ף צ’אן ערך את הסרטון ויצר לו גרסה חדשה ומפחידה. הרגע התמים הזה הופך לסרטון אימה בו זומבים מסתערים ומנסים לנשוך את האצבע. הסרטון הוצג בפסטיבל CFC Worldwide Short Film Festival בשנת 2011 בטורונטו, קנדה.[29]

הארלם שייק[עריכת קוד מקור | עריכה]

הארלם שייק (באנגלית: Harlem Shake), היא תופעת אינטרנט שהחלה בפברואר 2013 שהיא בעצם העלאת סרטונים ליוטיוב שבהם מופיעים קבוצות של אנשים שרוקדים ריקוד המזכיר את הארלם שייק בליווי השיר Harlem Shake.

דרגון בול[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפרק 28 של סדרת האנימה "דרגון בול Z", נשאל וג'יטה, פולש מן החלל החיצון, לגבי כמות האנרגיה של סון גוקו שהגיע ללחום נגדו. ווג'יטה משיב בתגובה שרמות האנרגיה שלו גבוהות מ-9000 (‏"It's over nine thousand!"). ברשת מסתובבות תמונות שכוללות את המשפט שאמר ווג'יטה.

אתגר דלי הקרח[עריכת קוד מקור | עריכה]

אתגר דלי הקרח (באנגלית: Ice Bucket Challenge), הוא תופעת אינטרנט שהתחילה באוגוסט 2014. האתגר מציב בפני המשתתף החלטה בעלת שתי אפשרויות, השלכת דלי מלא במי קרח על ראשו, או נתינת תרומה כספית לעמותות ALS במטרה לעורר מודעות למחלה חשוכת המרפא.

שירים[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר להעלאת המורל[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – Leekspin

השיר להעלאת המורל[30] (מכונה באנגלית: Leekspin או Loituma Girl) הוא שיר הלקוח מתוך שיר עם פיני בשם Ievan polkka, פולקה בשירה של 4 קולות במקביל ללא כלי נגינה, בביצוע להקה פינית בשם לויטומה, ונמצא באלבומם שיצא בשנת 1995. באפריל 2006 עלה לאינטרנט קטע קצר של 27 שניות מהשיר בשילוב אנימציית פלאש של 4 פריימים (תמונות) שחוזרת על עצמה. לא ידוע מי יצר את הפלאש המקורי, אבל ימים ספורים לאחר העלאתו, נוצרו מאות דפי אינטרנט המציגים את השיר, ואלפי גרסאות לשיר.

ב-10 ביולי 2006 דווח בעיתון הפיני הנפוץ Helsingin Sanomat כי הפופולריות של השיר צמחה מחדש וחברי הלהקה קיבלו לפתע אלפי מכתבי מעריצים מכל העולם.

קטע הפלאש הועלה לראשונה בישראל ב-15 באוגוסט 2006[דרוש מקור] ומאז זכה לצפיות רבות ולעשרות חיקויים. זהו רינגטון פופולרי בחברות הסלולר בישראל ובעולם.

קטע האנימציה לקוח מתוך סדרת האנימה היפנית בליץ', והדמות המופיעה בו היא של ילדה בשם אוריהימה אינואה. בקטע זה הילדה מסובבת כרישה (ירק ממשפחת השומיים) ומסבירה לחברתה (בסרט האנימה ממנו לקוח הקטע) שהיא מעוניינת לבשל משהו עם הכרישה (Orihime Inoue היא דמות שאוהבת לאכול מאכלים מוזרים).

בניגוד לשאר השיר, שורות אלו הלקוחות ממנו בשביל הקטע (27 שניות) הן חסרות משמעות (סקאט).[31]

Trololo[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2009 הועלה ליוטיוב סרטון משנת 1976 המציג את הזמר הרוסי אדוארד חיל (1934–2012) שר גרסת סקאט לשיר "אני שמח, כי אני סוף סוף חוזר הביתה" (Я очень рад, ведь я, наконец, возвращаюсь домой). השם "Trololo" הוא אונומטופיאה של הדרך הייחודית בה הפיק חיל צלילים בשירתו. לטענתו של חיל, מילות השיר המקוריות מתארות עלילה אודות קאובוי הרוכב על סוס לחוותו. לשיר נעשו חיקויים רבים, ולאינטרנט עלו גרסאות של השיר מתנגן במהירות גבוהה ממהירותו המקורית ואף גרסה של השיר מתנגן לאחור. נוסף על כך, משתמשים רבים העלו ליוטיוב גרסה של הסרטון בה מודבקים על פניו של חיל פרצופים כגון Trollface, פניו של כלב ופרצופים נוספים. ישנם גם קליפים רבים, הלקוחים לרוב מסרטים או סדרות טלוויזיה, אשר פסקולם הוחלף באופן מלא או חלקי בשיר. אדוארד חיל מכונה לעיתים "Mr. Trololo" או "Trololo Man" בעקבות השיר.

זנגה זנגה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מתוך הקליפ "זנגה זנגה"

זנגה זנגה (מקור האיות בערבית: זנקא זנקא, אולם האות קאף נהגית כ-/g/ בדיאלקט בדואי-לובי) הוא סרטון ויראלי שפורסם ביוטיוב[32] וזכה לתשומת לב בתקשורת הישראלית והעולמית.[33] הסרטון פורסם ב-22 בפברואר 2011, במהלך ההתקוממות בלוב, ומהווה פרודיה על שליט לוב מועמר קדאפי. הסרטון מבוסס על קטע מנאומו של קדאפי,[34] שבו הוא נשבע לרדוף את המפגינים נגדו "סנטימטר [אחרי] סנטימטר, בית [אחרי] בית, סמטה [אחר] סמטה".[35] משמעות המילה זנגה היא סמטה.[36]

הסרטון, שנוצר על ידי העיתונאי, מוזיקאי ואמן הניו מדיה הישראלי נוי אלוש, מכיל עיבוד של השיר Hey Baby של הראפר פיטבול, המשלב קטעים מנאומו של קדאפי, שגם מופיע בסרטון לצד רקדנית. לאחר שקיבל בקשות ממוסלמים רבים, פרסם אלוש גרסה נוספת של הסרטון, שבה לא מופיעה הרקדנית. השיר הפך לפופולרי בעולם הערבי בכלל ובקרב האופוזיציה הלובית בפרט[37] ואף הביא את קדאפי להורות לאנשיו "להכין שיר תגובה",[38] אך נעשה בו שימוש גם על ידי תומכי קדאפי.[39] ליצירה המקורית יש, נכון לספטמבר 2021, כ-5.6 מיליון צפיות, וביחד עם הגרסה ללא הרקדנית כ-7.2 מיליון צפיות.

Gangnam Style[עריכת קוד מקור | עריכה]

שיר פופ קוריאני של הראפר סיי שהפך ללהיט גדול ביוטיוב, זכה לפרודיות ולסרטוני תגובה רבים ובשיאו היה במקום הראשון במצעד השירים באתר יוטיוב. היה לסרטון הראשון ששבר את רף המיליארד צפיות תוך עקיפת השיר בייבי של ג'סטין ביבר. כמו כן התברג במקומות גבוהים במצעדים רבים ברחבי העולם, כולל מצעד Billboard האמריקאי. השיר, שכוון בראשונה לקהל הקוריאני, זכה להצלחה גלובלית, שהחלה דרך הרשת, על ידי שיתופים באתר פייסבוק וצפיות ביוטיוב.

תמונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

התייר ממגדלי התאומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

התייר ממגדלי התאומים הוא אגדה אורבנית מפורסמת, שהופצה באינטרנט. המטייל צולם על גג מגדלי התאומים בשניות שקדמו לפגיעת המטוסים בפיגועי 11 בספטמבר. בתמונה, שהופצה באמצעות הדואר האלקטרוני, אכן נראה ברקע מטוס בדרכו למגדלי התאומים. לבסוף נודע כי זוהי תמונה שנעשתה בדרך של גזירה והדבקה.[40]

"העבודה משחררת" בטכניון[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילת שנת 2014 פורסמה תמונה מעובדת של יריד תעסוקה מקצועית בטכניון, ובה הכיתוב, לכאורה, "ברוכים הבאים - העבודה משחררת". שילוב הביטוי "העבודה משחררת" בכרזה ופרסום נרחב שלה בפייסבוק, הובילו לגל של מחאות נרחב ברחבי האינטרנט, וחייב את הטכניון לפרסם תגובת הבהרה וצילום מפורש של השלט המקורי, על מנת להבהיר כי מדובר בפיברוק של "מם אינטרנט" בלבד.[41]

Burger king foot lettuce[עריכת קוד מקור | עריכה]

המם "Burger king foot lettuce" מתייחס לשערורייה שבה צולם עובד של ברגר קינג עומד על שתי קופסאות פלסטיק פתוחות של חסה עם נעליים. אחד העובדים שהיה במטבח עימו צילם אותו וזמן קצר לאחר מכן התמונה הופיעה בעמוד היוטיוב של 4chan. המיקום של מסעדת הברגר קינג זוהה לאחר מכן והתמונה המדוברת נשלחה אל חדשות מקומיות, וכתוצאה מכך העובד פוטר. בסוף שנת 2017, המם תפס תאוצה במדיה החברתית ולאחר סיום דרמטי של הפרשה נהיה ויראלי ביוטיוב והפך לנושא של קריפיפסטות, רמיקסים ופרודיות.

תמונת "דוסון (לירי) הבוכה" המפורסמת מהפרק "True Love" של הסדרה "דוסון קריק", שזכתה לאינספור ממים באינטרנט

תמונת "דוסון הבוכה"[עריכת קוד מקור | עריכה]

התמונה המפורסמת "דוסון (לירי) הבוכה", בגילומו של ג'יימס ואן דר ביק, מהפרק "True Love" ששודר ב־24 במאי 2000 של סדרת דרמת הנעורים הרומנטית האמריקאית הפופולרית בה כיכב "דוסון קריק", שזכתה לאינספור ממים באינטרנט.

אחר[עריכת קוד מקור | עריכה]

קליפ שחוזר על עצמו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ליוטיוב הועלו סרטונים רבים שכל אחד מהם מציג קליפ, בדרך כלל של שיר, החוזר על עצמו שוב ושוב במשך פרק זמן מסוים שאורכו מגיע לפעמים לכמה שעות. שמות הסרטונים האלה הם לרוב שם הקליפ אותו הם מציגים ופרק הזמן שהוא חוזר על עצמו.

Rickrolling[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – Rickroll

באינטרנט ישנם הרבה קישורים לתוכן מסוים כביכול, אך למעשה מובילים לקליפ השיר "Never Gonna Give You Up" של הזמר ריק אסטלי. המקרה הידוע הראשון של התופעה קרה בשנת 2003 כאשר הועלה לאינטרנט לינקים לכתובות שונות בפורום 4chan שהובילו לקליפ. מכיוון שבפורום לא היה ניתן לראות את הלינק האמיתי, המון משתמשים נפלו בפח. בעקבות המקרה הועלו לאינטרנט קישורים כוזבים רבים שהובילו למעשה לקליפ וסקר שנערך באפריל 2008 העריך שלפחות 18 מיליון מבוגרים אמריקאים נתקלו בתופעה. התופעה סייעה להחיות את הקריירה של אסטלי.

התפרצות מנטוס[עריכת קוד מקור | עריכה]

סילון נוזל שנוצר כאשר מוסיפים מנטוס למשקה מוגז

התפרצות כתוצאה מהתגרענות, או בלשון עממית התפרצות מנטוס, היא תופעה המתרחשת כשמכניסים סוכריות מנטוס לתוך בקבוק משקה מוגז. לאחר זמן קצר ניתז מאליו המשקה המוגז, מפתח הבקבוק, בסילון חזק שגובהו עשוי להגיע למספר מטרים. חלק מהאנשים אף סוגרים את הבקבוק לפני התרחשות התגובה הכימית, דבר הגורם להתפוצצות הבקבוק. תוצאות דומות מתקבלות אם מבצעים את הניסוי בהכנסת מוצק מסיס אחר, כמו מלח או סוכר, במשקה מוגז כלשהו.

הניסוי בוצע על ידי אנשים רבים שתיעדו את מעשיהם והעלו סרטים ותמונות לאתרי אינטרנט שונים. לאחר פרסום קטע מקורי במיוחד, קנתה חברת קוקה-קולה את זכויות היוצרים שלו והחלה לעשות שימוש מסחרי בקטע.[42]

שבוע הדופלגנגר[עריכת קוד מקור | עריכה]

שבוע הדופלגנגר הוא אירוע מקוון אשר מתרחש במהלך השבוע הראשון בחודש פברואר, ובמסגרתו מחליפים משתמשים ברשתות חברתיות את תמונות הפרופיל שלהם בזו של ידוען הדומה להם במראהו (דופלגנגר).

חוק 34[עריכת קוד מקור | עריכה]

חוק 34 הוא חוק הומיריסטי האומר כי לכל יצירה שקיימת באינטרנט, קיימת גם גרסה פורנוגרפית. מקורו של החוק הוא מובקומיקס שפורסם ב-2003 על ידי פיטר מורליי-סואטר אשר כותרתו הייתה "חוק #34 יש פורנו לזה. בלי יוצאים מן הכלל." ("Rule #34 There is porn of it. No exceptions.").

כיכר הכדורים לוד[עריכת קוד מקור | עריכה]

כיכר הכדורים לוד היא עמוד סאטירי ברשתות החברתיות השונות אשר מציג כיכר בעיר לוד בתור מקום תיירותי משגשג, בעודה כיכר תנועה רגילה. העמודים הפכו לפופולריים מאוד בקרב אוכלוסיית האינטרנט הישראלית, ובזכות ההצלחה ישנה אפילו חנות מזכרות אינטרנטית לעיר לוד ולכיכר.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא תופעת אינטרנט בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Mahir, Live and in the Flesh, באתר Wired,‏ 16 בדצמבר 1999 (באנגלית)
  2. ^ 1 2 LEAVE BRITNEY ALONE! - הסרטון שהפך את קארה קנינגהם לידוענית אינטרנט, באתר יוטיוב
  3. ^ הערוץ של כריס קרוקר, באתר יוטיוב (באנגלית)
  4. ^ יגאל מוסקו, ‏זהו היהודי שגילה את ג'סטין ביבר, באתר ‏מאקו‏, 15 באפריל 2011
  5. ^ עד כאב: המעריצות של ביבר באתר חדשות 2
  6. ^ מרקו דלה קאבה, USA טודיי, ביבר מאניה: ג'סטין ביבר מדבר, באתר nrg‏, 21 ביולי 2010
  7. ^ ניר שחק, עכבר העיר אונליין, ג'סטין ביבר, רק בן 16 וכבר שבר את השיא של הביטלס. תופעת עדר, באתר הארץ, 19 במאי 2010
  8. ^ דניס ויטצ'בסקי‏, מי הסיר את ג'סטין ביבר וליידי גאגא מיוטיוב?, באתר וואלה!‏, 29 באוגוסט 2011
  9. ^ ג'סטין ביבר רכש נכסים בשווי 25 מיליון דולר בלוס אנג'לס
  10. ^ סרטונים רועי קייס, המצרייה שסתמה לאובמה את הפה, באתר ynet, 23 במאי 2014
  11. ^ Ricardo Milos / Danced Like a Butterfly, Know Your Meme - הסבר על ריקרדו והסרטון באתר Know Your Meme, אפריל 2019 (באנגלית)
  12. ^ שרונה מצליח, סרטון, באתר טוויטר
  13. ^ התגובה המקורית, באתר הרשמי של נוריס (באמצע הדף, תחת הכותרת "TODAY") (באנגלית)
  14. ^ הדמעות של צ'אק נוריס לא מרפאות סרטן?, באתר וואלה!‏, 22 בספטמבר 2007
  15. ^ גרטצ'ן מקלוץ' (6 בפברואר 2014), ".A Linguist Explains the Grammar of Doge. Wow", באתר The Toast
  16. ^ הפוסט עם התמונות מהבלוג של אטסוקו סטו (ביפנית)
  17. ^ 1 2 "Doge" באתר Know Your Meme
  18. ^ הראל עילם (18 בדצמבר 2013), "DogeCoin: בדיחת הרשת שהפכה למטבע וירטואלי", אתר כלכליסט
  19. ^ Drake, playing fort nite with @ninja, טוויטר, ‏14 במרץ 2018
  20. ^ Big Smoke's Order, באתר Know Your Meme (באנגלית)
  21. ^ Follow The Damn Train, CJ!, באתר Know Your Meme (באנגלית)
  22. ^ Lamar Roasts Franklin / Yee Yee Ass Haircut, באתר Know Your Meme (באנגלית)
  23. ^ GTA V: Lamar Roasts Franklin in Real-Life (with Slink Johnson & Shawn Fonteno), בביצוע סלינק ג'ונסון ושון פונטנו, סרטון בערוץ "PlayStation Haven", באתר יוטיוב (אורך: 0:34), 12 בינואר 2021
  24. ^ Snakes on a Blog (באנגלית)
  25. ^ אהוד קינן, חברת ההפקה של "הנפילה" נגד "היטלר מתעצבן", באתר ynet, 21 באפריל 2010
  26. ^ יוצרי "היטלר מחפש חניה": מדובר בסאטירה, באתר ynet, 18 בפברואר 2009
  27. ^ מי קיבל צ'יק על סך 120 ליש"ט מיוטיוב? באתר feeder
  28. ^ אביחי אפוטה, מי קיבל צ'יק על סך 120 ליש"ט מיוטיוב? באתר feeder
  29. ^ גל מור, גרסת האימה, באתר חורים ברשת
  30. ^ Leekspin.com
  31. ^ מילות השיר המקורי בפינית ותרגום לאנגלית (ראו שיר מס' 10)
  32. ^ "זנגה זנגה", באתר יוטיוב
  33. ^ אסף נבו, ‏נוי אלוש: אני לא סוכן מוסד, באתר ‏מאקו‏, 1 במרץ 2011
  34. ^ הנאום
  35. ^ הזיוף הישראלי של נאום קדאפי צובר תאוצה, כתבה בניו יורק טיימס
  36. ^ נועה פרג, ‏איך סרטון אחד מעז, באתר גלובס, 5 במרץ 2011
  37. ^ האוניברסיטה המשודרת, מהפכת האינטרנט של המזרח התיכון עם ד"ר הראל חורב-חליווה, באתר glz.co.il
  38. ^ רוני לוין, היוצר של "זנגה זנגה" ו"שרה שרה שיר שמח": מיליון צפיות ביוטיוב זה אלף דולר, באתר TheMarker‏, 3 באפריל 2011
  39. ^ תומכי קדאפי יצרו מגן אנושי ורקדו "זנגה זנגה", באתר ynet, 20 במרץ 2011
  40. ^ tourist of death - כולל את התמונה המקורית (באנגלית)
  41. ^ אלון שני, ‏מי זייף תמונת "העבודה משחררת" בטכניון?, באתר ‏מאקו‏, 8 בינואר 2014
  42. ^ Mixing Diet Coke and Mentos Makes a Gusher of Publicity - מאמר על תופעת האינטרנט של הניסוי, 12 ביוני 2006 (באנגלית)