לדלג לתוכן

דוקטור זוידברג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דוקטור ג'ון זוידברג
הופעה ראשונה Episode Two: The Series Has Landed (הפרק השני בסדרה)
יוצרים Ken Keeler עריכת הנתון בוויקינתונים
דיבוב בילי וסט
מידע
גיל לא ידוע
תאריך לידה 5 באוגוסט 2913 עריכת הנתון בוויקינתונים
גזע דקפודי
מין זכר
מקצוע רופא בחברת "פלנט אקספרס"
מקום מגורים ניו ניו יורק עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דוקטור ג'ון א. זוידברג (אנגלית: Doctor John A. Zoidberg), המכונה לעיתים קרובות רק זוידברג, הוא דמות בדיונית בסדרת הטלוויזיה המונפשת פיוצ'רמה. הדמות נוצרה במקור על ידי מאט גריינינג ופותח על ידי גריינינג ודייוויד אקס. כהן. הדמות הוצגה לראשונה בפרק של הסדרה ששודר בשנת 1999.

זוידברג הוא מהדמויות הראשיות בסדרה והוא מדובב על ידי השחקן בילי וסט. זוידברג משמש כרופא צוות חברת המשלוחים הבין-פלנטרית "פלאנט אקספרס" אשר בה מתמקדת עלילת הסדרה. זוידברג הוא חייזר דמוי לובסטר מכוכב הלכת דקפוד 10, אשר נודע במיוחד בשל כישורי הרפואה הגרועים שלו, התנהגותו המוזרה וחוסר המזל הקומי שלו.

למרות שהוא הרופא של צוות הפלאנט אקספרס, בפועל אין לו ידע רב ברפואה, ובמיוחד אין לא בכל הנוגע לאנטומיה האנושית. זוידברג מהווה לעיתים רבות מושא ללעג עבור עמיתיו למקום העבודה. עם זאת, הוא גם מתואר כבעל כוונות טובות וכיצור ידידותי.

מראה חיצוני

[עריכת קוד מקור | עריכה]

זוידברג הוא חייזר דמוי לובסטר עם שלד חיצוני ורוד אדמדם, פה עם מחושים רבים ומקור. יש לו גפיים מרובות, כולל טפרים דומים לאלו של לובסטר, אשר בהם הוא משתמש למטרות שונות, לעיתים רבות באופן מגושם.

זוידברג מגיע מכוכב הלכת "דקפוד 10" בו מינו האמפיבי, אשר מכונים "דקפודים" (Decapodians), הוא השולט. לאחר שנגוז חלומו להיות שחקן החל לעבוד כרופא בחברת המשלוחים הבין-כוכבית "פלנט אקספרס", בה עובדים שאר גיבורי הסדרה. זוידברג מתואר פעם אחר פעם כשרלטן ורופא לא מוצלח, וכן כעני רעב ללחם וחסר כישורים חברתיים וביטחון עצמי.

כרופא של צוות הפלאנט אקספרס תפקידו העיקרי של דוקטור זוידברג הוא לטפל בצרכים הרפואיים של חברי הצוות, משימה בה הוא נכשל באופן עקבי. חוסר הידע שלו ברפואה מהווה בדיחה חוזרת ונשנית לאורך כל הסדרה, כאשר לרוב זוידברג לא מצליח להבין את האנטומיה האנושית ועל כן מציע טיפולים מוזרים ולא נכונים. למרות מגרעותיו הוא ממשיך להיות חבר בצוות הפלאנט אקספרס, בין היתר בשל רחמים ובשל נכונותו לעבוד בשכר מועט או ללא שכר.

מנהגו של זוידברג לדבר על עצמו בגוף שלישי, ובנוסף הוא מפגין מאפיינים המתאימים במידה מסוימת לסטריאוטיפ היהודי - דבר המביא לקונפליקט עם היותו חיה לא כשרה.

במהלך הסדרה זוידברג משמש פעמים רבות כמקור לבדיחות על חשבונו שלו - בעודו מבכה את מר גורלו או מבצע מעשים טפשיים. בין הבדיחות החוזרות הנפוצות בסדרה ניתן למנות את נטייתו לאכול כל דבר, גם אם מדובר בזבל או אוכל שנפל על הרצפה, וכן רצון עז להשתלב ולהתקבל על עמיתיו לעבודה עד כדי השפלה או אשליה עצמית.

קישורים חיצוניים

[עריכת קוד מקור | עריכה]
ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דוקטור זוידברג בוויקישיתוף