פיוצ'רמה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פיוצ'רמה
סוגה אנימציה, קומדיית מצבים, מדע בדיוני, סאטירה
יוצרים מאט גריינינג
מדבבים בילי וסט, קייטי סגל, ג'ון דימאג'יו, פיל למאר, טרס מק'ניל, לורן טום, מוריס למארץ', דייוויד הרמן
מדבבים בעברית אינה מדובבת לעברית
ארץ מקור ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
שפות אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר עונות 8
מספר פרקים 141
הפקה
מפיק מאט גריינינג
דייוויד אקס. כהן
קן קילר
מפיקים בפועל מאט גריינינג, דייוויד אקס. כהן, Ken Keeler עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה פוקס עריכת הנתון בוויקינתונים
הפצה פוקס המאה ה-20 בטלוויזיה, דיסני+, הולו, נטפליקס, Xfinity Streampix עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה Christopher Tyng עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך פרק 26 דקות
שידור
רשת שידור FOX (עונות 1–5)
Comedy Central (עונות 6–7)
רשת שידור בישראל סטאר וורלד
ביפ
yes Comedy
דיסני+
תקופת שידור מקורית 28 במרץ 199910 באוגוסט 2003
23 במרץ 20084 בספטמבר 2013 (22 דקה) עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
האתר הרשמי
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פיוצ'רמהאנגלית: Futurama) היא סדרת אנימציה קומית אמריקאית זוכת שישה פרסי אמי מסוגת המדע בדיוני, שנוצרה על ידי מאט גריינינג ושודרה בין 1999 ל-2013, בתחילה ברשת FOX, ולאחר מכן ברשת Comedy Central האמריקאית. הסדרה עוקבת אחר שליח פיצה בשם פיליפ ג'יי פריי מניו יורק סיטי של סוף המאה ה-20, שהוקפא בתא קריוגני במשך כ-1,000 שנים, וצריך לסגל את חייו לתקופה החדשה, המאה ה-31. הסדרה שודרה במקור בארצות הברית בין השנים 19992003 ברשת פוקס וכללה חמש עונות ובסך הכול 72 פרקים. לאחר שהחוזה עם רשת פוקס תם, הסדרה עברה להיות משודרת בשידורים חוזרים בערוץ Cartoon Network מינואר 2003 ועד דצמבר 2007. בשנים 2007–2009 הופקו ישירות ל-DVD ארבעה סרטים חדשים אשר ממשיכים את עלילת הסדרה. בהמשך, נערכו הסרטים מחדש ושודרו בנוסף כפרקים ברשת Comedy Central האמריקאית שרכשה את הסדרה, לאחר שהיא בוטלה על ידי רשת FOX.

הרשת האמריקאית Comedy Central החלה להקרין מחדש את פיוצ'רמה ב-21 בינואר 2008. פרקים חדשים עלו לאוויר ב-23 בנובמבר 2008. ב-9 ביוני 2009, הודיעה פוקס המאה ה-20 כי היא תפיק עוד 26 פרקים חדשים של התוכנית. העונה השישית עלתה לאוויר ב-24 ביוני 2010.[1] בשנת 2022 חידשה הולו את הסדרה עם עונה שמינית של 20 פרקים, שתשודר החל מ-24 ביולי 2023.[2] העונה החדשה תשודר מחוץ לארצות הברית בדיסני+.[3]

בישראל שודרה הסדרה בערוץ סטאר וורלד עד 2009, בערוץ ביפ עד סגירתו, ולאחר מכן בערוץ yes Comedy בלוויין.

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדמויות הראשיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדמויות הראשיות בסדרה הן הנפשות הפועלות בחברת "פלנט אקספרס", חברת שליחויות בת שבעה אנשים השייכת לפרופסור פרנסוורת'.

  • פיליפ ג'יי פריי (פריי) (מדובב על ידי בילי וסט) - שליח פיצה מהמאה העשרים שנפל לתוך מכונת הקפאה קריוגנית בשניות הראשונות של ה-1 בינואר 2000, והתעורר ביום האחרון של שנת 2999 לאחר הקפאה של אלף שנים. ב-2999 הופך לנער שליחויות בחברת "פלנט אקספרס". פריי הוא בטלן כרוני, מכור למשחקי וידאו ובעל חיי אהבה כושלים.
  • טורנגה לילה (לילה) (מדובבת על ידי קייטי סגל) - בתחילה האמינה לילה כי היא חייזרית בעלת עין אחת שננטשה מסיבות לא ידועות על כדור הארץ. לילה הייתה יועצת קריירה למופשרים במעבדה הקריוגנית בשנת 2999, אך התפטרה כשפגשה את פיליפ ג'יי פריי, מופשר משנת 1999, ובנדר, רובוט-מכופף ברזלים מובטל ואלכוהוליסט. ביחד הם מוצאים עבודה בפלנט אקספרס. לילה משרתת כמפקדת ספינת פלנט אקספרס, כשהוכיחה שהיא עובדת מוכשרת שבאופן תדיר מצילה מסכנה את העובדים הפחות-מוכשרים (פריי ובנדר). מערכת היחסים של פריי ולילה הוא קו מרכזי בסדרה. פריי תדיר מחפש את אישורה, ולילה מסרבת בקביעות ליציאה איתו בגלל אי-בגרותו. עם זאת יש רגעים שלילה נופלת לרגליו אך לזמן קצר, במיוחד כשהוא מסכן את חייו למענה. היא רואה בו חבר טוב מאוד ולא רוצה ממנו יותר, אך לעיתים קרובות נראה כי היא מסתירה (או מונעת מעצמה) רגשות עמוקים יותר כלפיו. בסרט "Into the Wild Green Yonder", כשהאנסיקלופד מופיע, לילה מודה בגלוי שהיא מאוהבת בפריי.
  • בנדר בנדינג רודריגז (בנדר) (מדובב על ידי ג'ון דימאג'יו) - רובוט בעל מידות מגונות רבות - נוהג לשתות, לעשן, לקלל, לגנוב, לצפות בסרטי פורנו, לבקר במועדוני לילה מפוקפקים וחשוד בקשרים עם הפשע המאורגן הרובוטי. חברו הטוב ביותר של פריי, ומשמש כטבח הספינה (העובדה שאין לו חוש טעם אינה תורמת לתפקיד). במקור בנדר היה רובוט שנועד לכופף קורות פלדה על מנת לייצר תאי התאבדות אך לאחר שפגש את לילה ופריי, החליט להצטרף עליהם לעבודה ב"פלנט אקספרס".
  • פרופסור יוברט פארנסוורת' (מדובב על ידי בילי וסט) - אחיין-רבא (בהפרש של כ-31 דורות) של פריי, זוכה במספר פרסי נובל והבעלים של חברת "פלנט אקספרס", שמשמשת למימון מחקריו. פארנסוורת' מאופיין בשילוב של סניליות ואינטליגנציה גבוהה מאוד, בשל גילו המתקדם (בן 160 בעונה השנייה). הוא מפגין ידע נרחב בכל תחומי המדע ונחשב לאחד המדענים המבריקים ביותר שחיו על פני כדור הארץ. הוא נוהג לשלוח באופן שגרתי את הצוות שלו למשימות התאבדות ברחבי היקום.
  • ד"ר ג'ון זוידברג (מדובב על ידי בילי וסט) - חייזר (ספק יהודי) דמוי לובסטר (לכן, אינו כשר) המשמש בתור רופא הצוות, למרות שאינו מכיר כלל את האנטומיה האנושית. זוידברג משמש כשק החבטות של שאר אנשי החברה, ולרוב מוצא את מזונו בפח האשפה.
  • הרמס קונרד (מדובב על ידי פיל למאר) - מתפקד כביורוקרט של "פלנט אקספרס". הרמס הגיע מג'מייקה, שם גילה את אהבתו לבירוקרטיה ולתחרויות לימבו מקצועיות. הוא נשוי ללה-ברברה ואב לדווייט. הרמס יכול להיות אכזרי וקר ביותר כיאה לביורוקרט, והוא אינו ממצמץ פעמיים כאשר הוא מתבקש לפטר את חבריו לעבודה או לחייב את ד"ר זוידברג על נזק שלא עשה. ניתן לראות בסדרה רמזים לכך שהוא משתמש במריחואנה אך מסתיר זאת משאר חברי הצוות.
  • איימי וונג (מדובבת על ידי לורן טום) - מתמחה בחברת "פלנט אקספרס" והיורשת של בני הזוג וונג ממאדים - אחת המשפחות העשירות ביקום. בתור מתמחה אין בה כמעט כל תועלת, אך הפרופסור שומר אותה קרוב אליו בגלל סוג הדם המשותף לשניהם.

דמויות המשנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרופסור פארנזוורת' בהרצאה על "הכלב של ויטן", פארודיה על החתול של שרדינגר ודיאגרמת פיינמן; ועל "תורת הסופרדופרסימטריה", פארודיה על סופרסימטריה

בפיוצ'רמה כמה דמויות משנה המאכלסות את היקום:

  • זאפ בראניגן (מדובב על ידי בילי וסט) - קפטיין הצי של "אהבל" (ארגון הדמוקרטיה מסביב ליקום - התחליף העתידי לאו"ם המכיל בתוכו פלנטות רבות המשתפות פעולה). זאפ הוא תעלומה, אדם שהגיע לגדולה ללא שום כישורים ושום יכולת. משברים מדיניים (החוזרים ונשנים לעיתים תכופות) נפתרים במזל גדול על ידי עוזרו קיף. זאפ משוכנע שלילה חושקת בו, בעוד שזו שונאת אותו (ובכל זאת, יש מאחוריהם היסטוריה רומנטית משותפת). את קולו של זאפ היה אמור לבצע השחקן פיל הארטמן, שדובב גם מספר דמויות במשפחת סימפסון, אולם הוא נרצח על ידי אשתו ולכן קיבל בילי וסט את תפקיד דיבובו. דמותו של זאפ בראניגן היא פסטיש סאטירי לדמותו של קפטן ג'יימס טי קירק מ"מסע בין כוכבים: הסדרה המקורית" ושל ויליאם שאטנר, השחקן המגלם אותו.
  • קיף קרוקר (מדובב על ידי מוריס למארץ') - חייזר ירוק ואחת הדמויות האינטליגנטיות היחידות בסדרה, משמש כעוזרו הנאמן של זאפ בראניגן. קיף ואיימי הם זוג, אך הוא הצד הנשי יותר בקשר שביניהם (כפי שמובהר לנו באחד מפרקי הסדרה בו נכנס קיף להריון).
  • ניבלר (מדובב על ידי פרנק ולקר) - חיית המחמד של לילה, שהיא מצאה בטבע ואמצה בתחילת הסדרה. הוא מסוגל לאכול חיות גדולות ממנו בהרבה, ולייצר חומר אפל (דלק לספינות חלל) כפסולת. למרות שהוא מופיע רק כחיה, ניבלר הוא למעשה יצור-על אינטליגנטי במיוחד שגזעו אחראי לשמירת הסדר ביקום. הוא נחשף בפרק "The Why of Fry" כאחראי ישיר להקפאתו הקריוגנית של פריי ב-31 בדצמבר 1999.
  • "מאם" (אמא) (מדובבת על ידי טרס מק'ניל) - המנהלת המרירה של חברת "מאם-קורפ" העצומה. מאם שומרת על תדמית ציבורית של אישה זקנה שמנמנה וחביבה, אך מתחת לפני השטח היא אלימה, גסת-רוח וקולנית. למאם שלושה בנים: איגנר, לארי ווולט שאותם היא נוהגת להכות כאשר הם מפגינים טיפשות, או סתם על מנת לפרוק עצבים. למאם עבר רומנטי משותף עם פרופסור יוברט פארנסוורת', שעבד אצלה בעבר.
  • הראש של ריצ'רד ניקסון (מדובב על ידי בילי וסט) - נשיא כדור הארץ במרבית עונות הסדרה. כותב הספר "כדור הארץ על המאזניים" (וההמשך היותר פופולרי "הארי פוטר ומאזני כדור הארץ"), שבהם קורא למלחמה בהתחממות עולמית וקוסמים רעים.
  • מורבו (מדובב על ידי מוריס למארץ') - חייזר ירוק ועצבני, משמש כמגיש חדשות ביחד עם שותפתו לינדה. בנוסף למהדורת החדשות היומית, מגיש מורבו תוכנית בוקר בשם "בוקר טוב כדור הארץ". מורבו הוא למעשה מרגל מטעם גזעו המפלצתי, וממחיש זאת באמצעות איומים וקללות על צופיו האנושיים בזמן שידור. מורבו מבוסס בבירור על החייזרים מהסרט "Invasion of the Saucer Men".
  • קיוברט פארנסוורת' (מדובב על ידי בילי וסט) - שיבוטו של פרופסור יוברט פארסזוורת'. נוצר מגידול על גב הפרופסור. מוסבר בסדרה שאפו אינו זהה לאפו של הפרופסור מאחר שנמעך על מכל השיבוט בו שהה שנים מספר.
  • דוויט קונרד - בנו בן ה-12 של הרמס קונרד. חבר של קיוברט. דוויט שואף ללכת בעקבות אביו כביורוקרט.
  • סי. רנדל פופנמייר - ראש עיריית ניו ניו-יורק. הופיע בפרקים רבים, במיוחד באלו שנשקפת לעירו סכנה.
  • סקראפי - השרת של פלנט אקספרס, תמיד נמצא ואף אחד לא שם לב אליו וכשרואים אותו אף אחד לא זוכר את שמו, בעל מבטא כפרי רדניק.
  • חשופיות-מוח - חשופיות המוח הן יצורים טפיליים שנדבקים לראשי קורבנותיהם, וכאשר עושות זאת, הן מקבלות שליטה על פעולות הקורבן. החשופיות ישתמשו בתחבולות זולות על מנת להשתלט על עוד מוחות. מגיעות מכוכב "חשופיות-המוח". אמצעי מניעה ידוע מהן הוא שמפו-שום.
  • שרץ-מוח - גזע מרושע של מוחות טלקינטיים מעופפים, שנוצרו כמה מילי-שניות לאחר המפץ הגדול. אויביהם הראשיים הם הניבלוניים. מטרתם היא לאסוף את כל הידע ביקום ולהרוס את כל צורות החיים האינטליגנטיות האחרות. היחיד שחסין מיכולותיהם הוא פריי.
  • היתומים של קוקיויל - היתומים מבית היתומים קוקיויל, בו לילה גדלה בעבר.
  • שומר גן החיות - אדם מרושע וקר לב, בעל יכולת למשוך חיות שיסייעו לו, בה הוא משתמש לביצוע מעשי שוד.
  • סנטה רצחני - רובוט של סנטה קלאוס שחברת צעצועים יצרה בשביל שיחלק מתנות לילדים הנחמדים ופחם לילדים הרעים, אבל הסטנדרטים שלו למי נחמד ומי שובב מובילים לזה שהוא קובע שכולם (חוץ מזוידברג) שובבים. בכל חג מולד הוא יוצא לרצוח את ה'שובבים' ולכן אסור לצאת מהבית במהלך החג.

העולם של פיוצ'רמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עלילת הסדרה מתרחשת בעיר "ניו יורק החדשה" (New New York) במהלך המאה ה-31, תקופה עתירה בפלאים טכנולוגיים. העיר ניו יורק החדשה נבנתה על גבי חורבות העיר ניו יורק הנוכחית, אשר מכונה בסדרה "ניו יורק הישנה". התחממות כדור הארץ, בירוקרטיה לא גמישה והתמכרות לאלכוהול הן חלק מהסוגיות אשר מוצגים באופן קיצוני במאה ה-31 בעולם בו הבעיות הן הפכו קיצוניות יותר ונפוצות יותר.

המשטר הוא דמוקרטי, והבחירות לא מעניינות במיוחד את הציבור. עדיין קיימים הבדלי מעמדות, ובחברה שאליה פריי מגיע, עבודתו של כל אדם נקבעת על פי "שבב הקריירה" שמושתל בו - אולם זהו הסימן היחיד לחברה טוטליטרית שמוצג בסדרה.

לפי הסדרה חלה התפתחות טכנולוגית עצומה מהווה ועד המאה ה-31. מסע בחלל במאה ה-31 הפך לדבר שבשגרה וקיים מגע עם גזעים רבים של חייזרים (חלקם ידידותיים וחלקם מנסים לעיתים להשמיד את כדור הארץ). כמו כן קיימת טכנולוגיה אשר מאפשרת לשמר ראשים חיים בתוך צנצנות. בזכות טכנולוגיה זו ראשיהם של אישים מכל הדורות מאוחסנים בצנצנות ושמורים ב"מוזיאון הראשים", שבו הם מדברים ומתקשרים עם האנשים (ובכך מתאפשרות הופעות אורח של סלבריטאים בני זמננו).

האינטרנט בעתיד מאפשר למשתמש 'להיטמע' בתוך העולם הווירטואלי ופונה לכל החושים ומציע עולם דיגיטלי משלו (בדומה לסרטים טרון וסרטי המטריקס). אף על פי כן הוא איטי ומורכב, במידה רבה מפורנוגרפיה, מודעות פופ אפ, וחדרי צ'אט "מלוכלכים". חלק מהתוכן באינטרנט העתידי עובר צנזור על מנת שיכלול תוכן חינוכי לכאורה אשר מכוון לבני הנוער. הטלוויזיה בעתיד היא עדיין סוג הבידור העיקרי. רובוטים בעלי מודעות עצמית נפוצים בעתיד והם הגורם העיקרי להתחממות כדור הארץ הודות לצריכת האלכוהול הגבוהה שלהם אותה המערכות שלהם דורשות. הגלגל אינו נמצא עוד בשימוש במאה ה-31 (אף אחד מלבד פריי לא יודע בכלל מה זה גלגל) משום שנשכח כאשר הוחלף על ידי מכוניות רחף ורשת תחבורה ענקית של שפופרת אוויר.

במאה ה-31 חלק מבעלי החיים עדיין לא נכחדו והם חיים לצד מוטאנטים וחיות חייזריות. הינשופים מוצגים במספר רב של פעמים לאורך הסדרה כמי שהחליפו את העכברים כמזיק הנפוץ ביותר בבתים, אם כי עכברים עדיין קיימים. כדור הארץ עדיין סובל מהשפעות של גזי חממה, אף על פי שהנזק הסביבתי משוכך כאשר לעיתים תכופות גושי קרח ענקיים אשר נחצבים מכוכב השביט של האלי מופלים אל תוך האוקיינוס.

הסדרה משתמשת בעתיד כרקע לסאטירה על החברה המערבית המודרנית: בין היתר היא לועגת לתרבות הצריכה, קפיטליזם ומסחור. היא גם עוסקת בנושאים חברתיים כמו צמחונות ואפליה. כפי שניתן לצפות, הסדרה עמוסה בפארודיות והתייחסויות למדע בדיוני ומדע ממש (למשל משפט פיוצ'רמה).

החברה והתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כדור הארץ מתואר כמקום רב-תרבותי במידה כזה שבה ישנו מגוון רחב של בני אדם, רובוטים דמויי אדם וחייזרים אשר לאורך הסדרה אינטראקציה מתנהלת בינם לבין הדמויות הראשיות בסדרה. אף על פי כן, לעיתים רבות העתיד אשר מוצג בסדרה מכיל את אותם הבעיות, האתגרים, הטעויות והדעות הקדומות שהיו קיימים במאה ה-21. הרובוטים נחשבים לאוכלוסיית המיעוט בסדרה. בעוד שחלק מהרובוטים אשר מוצגים בסדרה הם עשירים ומשתייכים לחברה הגבוהה, הם לעיתים קרובות זוכים ליחס של אזרחים סוג ב'. רוב הרובוטים הם בעלי מודעות עצמית, חופשיים ובעלי בחירה חופשית והם הפכו למעמד חברתי של ממש: יש להם אופרות סבון, כנסיות, ואפילו חגיגות בר מצווה. עם זאת, בעתות משבר, הבחירה החופשית של הרובוטים עשויה להילקח מהם כאשר "השבבים הפטריוטיים" שלהם מופעלים על מנת לאלץ אותם לשרת את בני אדם או לשרת בצבא בעת מלחמות. המוטאנטים של הביבים הם בני האדם אשר חייב לחיות בסתר בביוב על פי חוק. הם נחשבים לאגדה אורבנית ו/או דמיוניים על ידי חלק מהציבור.

הדת היא עדיין החלק הבולט של החברה, למרות שהדתות הדומיננטיות התפתחו רבות. אף על פי שהקבוצות הדתיות הגדולות של המאה ה-20 התאחדו לדת אחת, השימוש בוודו הפך נפוץ. הדתות חדשות כוללות את האופראיזם, רובוטולוגיה והדת האסורה של מעריצי מסע בין כוכבים. כמו כן, חג המולד עובר שינוי ונקרא Xmas וסנטה קלאוס הוא רובוט רצחני שמכניס את כולם לרשימת השובבים, מה שגורם לכך שבחג המולד אנשים מסתגרים בבתיהם מפחד.

במאה ה-31 קיימת ממשלה עולמית אשר בראשותה עומד הנשיא של כדור הארץ, הראש של ריצ'רד ניקסון (החל מהעונה השנייה). עיר הבירה של כדור הארץ היא וושינגטון די. סי. והדגל של כדור הארץ מעוצב באופן כמעט זהה לדגל ארצות הברית, כאשר חצי כדור המערבי (כפי שמתואר בסדרה כ"חצי כדור הטוב יותר" על ידי פרופסור פארנסוורת') של כדור הארץ מוצג במקומם של חמישים הכוכבים. למרות שכל מדינות העולם מאוחדת תחת ממשלה אחת, קיימת עדיין מידת פטריוטיות במספר מדינות לשעבר כגון ג'מייקה. מרבית הסדרה מתרחשת באזור של ארצות הברית והמקומות האחרים בעולם מוצגים בסדרה רק לעיתים רחוקות. לפי הסדרה השפה האנגלית היא השפה העיקרית של היקום.

הארכאולוגיה של המאה ה-31 מתעסקת במאות כמו המאה ה-20, ולרוב העובדות המוצגות על מאה זו אינן נכונות. לדוגמה, באחד הפרקים נמצאת הפיצרייה שבה עבד פריי לפני שהגיע לעתיד, וכלי המשמש להכנת פיצה מוצג כמכשיר בו השתמש בעל הפיצרייה להכות את ישבנם של העובדים. למרות שפריי העיר על כך שהדברים המוצגים אינם נכונים, הוא מושתק על ידי המדריכה הטוענת כי היא לא יודעת מאיפה פריי מביא את העובדות הללו, ושלה יש ארבעים וחמש דקות הכשרה.

נכון למאה ה-31, גלקסיות נוספות אוכלסו וציבילזציות של חייזרים יצרו קשר עם כדור הארץ. כוכב מאדים עבר תהליך הארצה ופועלת בו אוניברסיטת מאדים ושבטים שונים הדומים לשבטים האינדיאנים.

לינגוויסטיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טבלה המציגה את התווים החייזריים אשר מוצגים בסדרה מול התווים הלטיניים השקולים להם.

במאה ה-31 קיימות שלוש מערכות אלפבית אלטרנטיביים אותן ניתן לזהות לעיתים רבות ברקעים של הסדרה, בדרך כלל בצורת גרפיטי, פרסומות או שלטי אזהרה. כמעט כל ההודעות אשר מוצגות בסדרה בשפה חייזרית ניתנים לתיעתוק ישירות לשפה האנגלית. האלפבית הראשון מכיל תווים אבסטרקטיים מכונה "Alienese" ובעזרת צופן החלפה פשוט ניתן לתרגמו לאלפבית הלטיני.

האלפבית השני משתמש בתוספת מודולרית מורכבת יותר לפיה "האות השנייה ניתנת לפיענוח כתוצאה מהסכום של כל האותיות הקודמות בתוספת האות הנוכחי". הצפנים מכילים לעיתים רבות בדיחות נסתרות עבור קהל הצופים המסור של הסדרה אשר צריך לפענח ההודעות על מנת לקרוא אותם. השפה השלישית בה נעשה שימוש מדי פעם היא השפה העברית. מלבד השפות הללו, לאורך רוב הסדרה נעשה שימוש באלפבית הלטיני.

לפי הסדרה השפה הצרפתית נכחדה בעולם של פיוצ'רמה (אם כי התרבות עדיין קיימת), במידה רבה כמו השפה הלטינית. בגרסה הצרפתית של הסדרה השפה הגרמנית משמשת כשפה הנכחדת במקום השפה הצרפתית.

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאט גריינינג ודייוויד אקס כהן, 2007

מאט גריינינג החלה לגבש את הרעיון לסדרה במהלך אמצע שנות התשעים. בשנת 1997, הוא גייס את עזרתו של דייוויד אקס. כהן, אז תסריטאי ומפיק של "משפחת סימפסון", על מנת לסייע בפיתוח התוכנית. לאחר מכן השניים הקדישו זמן רב בחקר ספרות מדע בדיונית, תוכניות טלוויזיה מדע בדיוניות, וסרטי קולנוע מדע בדיוניים מכל הזמנים על מנת לגבש את הקונספט של הסדרה. כאשר השניים הציגו את הרעיון לסדרה בפני רשת Fox באפריל 1998, גריינינג וכהן הספיקו כבר לגבש שלל דמויות וקווי עלילה אפשריים לסדרה. במהלך הפגישה הראשונה עם רשת פוקס הושג הסכם לפיו יופקו 13 פרקים ראשונים בסדרה עבור רשת פוקס. אף על פי כן, במהרה התפתחה מחלוקת בין גריינינג לבכירים בפוקס לגבי האפשרות לפיה הרשת תוכל להשפיע ישירות על התכנים בתוכנית אף על פי שלרשת לא הייתה בעבר השפעה על התכנים של "משפחת סימפסון".[4] גריינינג ציין בעבר כי "כאשר הם ניסו לתת לי הערות על עלילת הסדרה, אני פשוט אמרתי: "לא, אנחנו הולכים להפיק את הסדרה באותו האופן בו הפקנו את משפחת סימפסון". והם אמרו, "טוב, אנחנו לא עושים עסקים כך יותר". ואני אמרתי, "נו טוב, זה הדרך היחידה בה אני עושה עסקים".[5] לאחר משא ומתן, הוא קיבל מהרשת את אותה מידת העצמאות עם פיוצ'רמה.

תהליך ההפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההפקה של כל פרק בסדרה נמשכת בין שישה עד תשעה חודשים. בשל הזמן הרב אשר נדרש להפקת כל פרקי העונה, פרקים רבים הופקו במקביל.

במהלך הפגישות של צוות כותבי הסדרה, הכותבים נהגו לדון בעלילות האפשריות לסדרה. לאחר מכן, אחד התסריטאים כותב בעצמו את הטיוטה הראשונית לתסריט הפרק. ברגע שהעבודה על הטיוטה הראשונית הסתיימה, התסריטאים והמנהלים בפועל של התוכנית נפגשים יחד עם המדבבים של התוכנית על מנת לקרוא ביחד את עלילת התסריט. לאחר קריאת התסריט, קבוצת תסריטאים משכתבת את הטיוטות הראשוניות של הפרקים לכדי התסריטים הסופיים של הפרקים עצמם ולהעביר אותם למחלקת האנימציה. בנקודה זו נהגה ההפקה להתחיל לעבוד על הקלטת הדיבוב גם כן.

האנימציה בפיוצ'רמה הופקה על ידי חברת Rough Draft Studios, עמם גריינינג התעקש לעבוד. חברת Rough Draft Studios עיבדה את התסריט הסופי של כל פרק לסטוריבורד אשר הכיל מעל ל-100 סקיצות עיפרון. לאחר מכן סקיצות העיפרון של חברת Rough Draft Studios היו נשלחים לאולפני החברה בקוריאה בהם הופקו הפרקים עצמם אשר הכילו מעל ל-30,000 פריימים בכל פרק.

גרפיקה ממוחשבת[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנוסף לשימוש באנימציה המסורתית בה נעשה שימוש בסדרה, חברת Rough Draft Studios נהגה להשתמש לעיתים קרובות גם באנימציית CGI לצורך קטעי אנימציה מורכבים כגון אנימציה של ספינות חלל, פיצוצים, ערפיליות, שלג, ועוד. רוב קטעי הפתיחה של הסדרה נוצרו בעזרת שימוש באנימציית CGI. אנימציית ה-CGI נוצרה בקצב של 24 פריימים לשנייה (לעומת האנימציה המסורתית אשר מצוירת לרוב ב-12 פריימים לשנייה). צוות האנימטורים של התוכנית השתמש בתוכנת PowerAnimator על מנת ליצור את המודלים התלת־ממדיים של דמויות הסדרה.

שידור[עריכת קוד מקור | עריכה]

גריינינג וכהן ייעדו במקור את הסדרה לשידור בימי ראשון בשעה 8:30 בערב לאחר "משפחת סימפסון". רשת פוקס סירבה לשבץ את התוכנית במועד זה, ובמקום זאת בתחילה הקרינה את שני הפרקים הראשונים של הסדרה בימי ראשון בערב ולאחר מכן העבירה את הסדרה למשבצת שידור קבועה בערב של ימי שלישי. החל מהעונה השנייה של הסדרה, הסדרה הועברה שוב למשבצת השידור 8:30 בימי ראשון, אולם באמצע העונה משבצת השידור של התוכנית הועבר שוב. הפעם פיוצ'רמה שודרה בשעה 7:00 בערב של יום ראשון - זה היה השינוי השלישי של מועד שידור הסדרה אשר התבצע תוך פחות משנה.

בשל משבצת השידור החדשה והבעייתית של הסדרה, לעיתים רבות הסדרה שודרה באיחור בהתאם לשידורי הספורט ובדרך כלל שידור פרק הבכורה של תחילת העונה שודרה מאוחר בהרבה מאשר שאר סדרות הרשת. כמו כן, לעיתים רבות בשל השינויים הללו פרקים שונים בסיום העונה לא שודרו במועד אשר נקבע להם מראש ובמקום זאת נדחו לעונה הבאה.

רייטינג[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיוצ'רמה עלתה לראשונה לשידור ב-28 במרץ 1999, ברשת פוקס בימי ראשון בשעה 8:30 בערב בין משבצת השידור של "משפחת סימפסון" ו"תיקים באפלה". את פרק הראשון של הסדרה ראו 19 מיליון צופים - דבר אשר הוביל לכך שהתוכנית שובצה באותו השבוע במקום ה-11 במדד נילסן. בשבוע שלאחר מכן, התוכנית שודרה באותה משבצת השידור וראו אותה 14.2 מיליון צופים. לאחר מכן משבצת השידור של התוכנית עברה לימי שלישי בשעה 8:30 בערב, כאשר 8.85 מיליון צופים ראו את הפרק הראשון של התוכנית אשר שודר במשבצת השידור של ימי שלישי. למרות שהסדרה זכתה לרייטינג נמוך מזה של "משפחת סימפסון", העונה הראשונה של פיוצ'רמה זכתה לרייטינג גבוה יותר מאשר שאר סדרות האנימציה אשר שודרו בפריים טיים באותה העת: המלך היל, איש משפחה, דילברט, סאות' פארק ו-The PJs.

כאשר הסדרה בוטלה בשנת 2003, ממוצע הצופים בסדרה עמד על 6.4 מיליון במחצית הראשונה של העונה הרביעית.

ביטול הסדרה וחזרתה[עריכת קוד מקור | עריכה]

על אף שהסדרה מעולם לא בוטלה באופן רשמי, באמצע ההפקה של העונה הרביעית, רשת פוקס החליטו שלא לרכוש פרקים חדשים של הסדרה ובעקבות כך פיוצ'רמה לא נכללה בלוח המשדרים של הרשת לעונת 2003. ביוני 2009, אחרי הוצאה של ארבעה סרטים באורך מלא שהיוו את המשך העלילה של פיוצ'רמה, קומדי סנטרל, בעלת הזכויות, הודיעה רשמית על חזרת הסדרה למסכים. החל מסוף 2011 חזרה הסדרה ושידרה פרקים חדשים, בשנת 2012 החלה עונתה השביעית של הסדרה אחר הצלחת העונה השישית.[6]

סינדיקציה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסוף 2002 Cartoon Network רכשה את זכויות ההפצה הבלעדיות של פיוצ'רמה עבור עשרה מיליון דולרים. בינואר 2003 הרשת החלה לשדר את פרקי הסדרה במסגרת רצועת האנימציה Adult Swim. באוקטובר 2005 ערוץ הטלוויזיה קומדי סנטרל רכש את זכויות השידור של פרקי הסדרה לאחר שהחוזה עם Cartoon Network הסתיים. זו הייתה הרכישה היקרה והגדולה ביותר של הרשת. כיום הסדרה משודרת בערוץ קומדי סנטרל מדי ערב לאחר "סאות' פארק". משנת 2008 ועד היום משודרים בערוץ קומדי סנטרל פרקים חדשים בסדרה אשר הם למעשה ארבעת הסרטים החדשים בסדרה אשר עובדו מחדש ל-16 פרקים והם נחשבים לעונה החמישית של הסדרה, עד להחלטת קומדי סנטרל על חידוש הסדרה ובסוף שנת 2011 החלו שידורי העונה השישית של הסדרה.

לאורך השנים הסדרה שודרה גם כן בסינדיקציה באוסטרליה, בריטניה, קנדה, מקסיקו, צ'כיה, גרמניה, איטליה, ישראל, פולין, פורטוגל, רומניה, רוסיה, סלובניה, ספרד, אוקראינה, קולומביה, אסטוניה ובלגיה.

סרטי DVD[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך המשא ומתן אשר התנהל בין רשת פוקס לערוץ קומדי סנטרל על זכויות השידור של הפרקים הישנים של הסדרה, פוקס העלו גם את האפשרות של יצירת פרקים חדשים בסדרה. במהלך המשא ומתן הגיעו הצדדים להסכמה על אפשרות הפקת שניים או שלושה סרטים באורך מלא אשר יצאו ישירות ל-DVD. לאחר שקומדי סנטרל התחייבו להפיק ולשדר 16 פרקים חדשים הוחלט סופית על הפקתם של ארבעה סרטים. ב-26 באפריל 2006, גריינינג ציין בראיון כי דייוויד אקס. כהן ומספר רב של תסריטאים מהסדרה המקורית יחזרו לעבוד על הסרטים כמו גם כל המדבבים המקוריים של הסדרה. בפברואר 2007, הרחיב גריינינג לראשונה על פורמט עלילת הסרטים: "הצוות כותב אותם כסרטים ולאחר מכן אנחנו הולכים לקצץ אותם, לערוך אותם מחדש, לכתוב חומר חדש ולנסות לגרום להם לעבוד גם כפרקים נפרדים."[7]

בראיון ב-Anime SuperCon בילי וסט ציין כי המכירות של תקליטורי ה-DVD של הסדרה היו גבוהים מספיק וכי רשת פוקס כבר מדברים על הפקת העונה שישית לסדרה.[8]

מדיות נוספות בזיכיון[עריכת קוד מקור | עריכה]

קומיקס[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – פיוצ'רמה קומיקס

לאורך השנים יצאו לשווקים ספרי קומיקס רבים של פיוצ'רמה. מנובמבר 2000 ועד היום (סוף 2010) יצאו לשווקים 42 חוברות קומיקס של פיוצ'רמה ו-5 ספרי קומיקס אשר הופקו על ידי חברת Bongo Comics. בעוד שבמקור סדרת הקומיקס יצאה לשווקים רק בארצות הברית, בהמשך סדרת הקומיקס יצאה לשווקים גם בבריטניה, גרמניה ואוסטרליה. בעוד שעלילת הקומיקס מתמקדת בדמויות הראשיות של סדרת הטלוויזיה של פיוצ'רמה, עלילת סדרת הקומיקס איננה בהכרח בעלת השפעה על ההמשכיות של עלילת התוכנית עצמה.

צעצועים, משחקים ופסלוני אספנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

על אף שהם נדירים יחסית, לאורך השנים הופקו צעצועים ומשחקים שונים המבוססים על העולם של פיוצ'רמה. צעצועים אלו נמכרים כיום על ידי חברות שונות בעיקר בחנויות מקוונות.

לאורך השנים יצאו לשווקים גם פסלוני אספנים (Collectibles) של דמויות הסדרה הראשיות.

משחק וידאו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-15 בספטמבר 2000 חברת Unique Development Studios רכשה את הזכויות על פיתוח משחק הווידאו של פיוצ'רמה עבור קונסולות המשחקים והקונסולות הניידות. אף על פי שבהמשך Fox Interactive הגיעו עימם להסכם על הפצת המשחק, לבסוף חברת Sierra Entertainment הפכה למפיצה הרשמית של המשחק אשר יצא לשווקים באופן רשמי ב-14 באוגוסט 2003. המשחק יצא לקונסולת הפלייסטיישן 2 ולקונסולת ה-Xbox.

מהדורות ה-DVD[עריכת קוד מקור | עריכה]

מהדורות ה-DVD של עונות הסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברת ההפצה 20th Century Fox Home Entertainment הוציאה לשווקים את כל ארבע העונות של הסדרה בתקליטורי DVD לפי הסדר הבא:

שם ה-DVD מספר פרקים תאריכי יציאה לשווקים
Region 1 Region 2 Region 4
Volume 1 13 25 במרץ 2003 28 בינואר 2002 27 בנובמבר 2002
Volume 2 19 12 באוגוסט 2003 11 בנובמבר 2002 13 במאי 2003
Volume 3 22 9 במרץ 2004 2 ביוני 2003 24 בספטמבר 2003
Volume 4 18 24 באוגוסט 2004 24 בנובמבר 2003 24 בנובמבר 2003

תקליטורי DVD נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם ה-DVD מספר הפרקים תאריכי יציאה לשווקים
Region 1 Region 2 Region 4
Futurama: The Complete Collection 72 22 במרץ 2005 25 באוקטובר 2004 22 בנובמבר 2005
Monster Robot Maniac Fun Collection 4 23 באוגוסט 2005 30 במאי 2005 22 באוגוסט 2005

סרטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם הסרט בעברית שם הסרט באנגלית תיאור תאריכי יציאה לשווקים
Region 1 Region 2 Region 4
פיוצ'רמה: בנדר מצליח בגדול Futurama: Bender's Big Score צוות "הפלנט אקספרס" הופך קורבן להשתלטות עוינת מצד גזע של חייזרים מרושעים, נודיסטים וערמומיים אשר מעבירים את ה"פלנט אקספרס" לבעלותם באמצעות הונאת דואר זבל. במהלך ההשתלטות על הפלנט אקספרס מגלים החיזרים כי הסוד של מסע בזמן, באופן מסתורי מקועקע על ישבנו של פריי. בהמשך הם מצליחים לשלוט בבנדר ושולחים אותו חזרה בזמן לבזוז עבורם את כל האוצרות העתיקים של המין האנושי מהעבר. צוות הפלנט אקספרס יוצא להציל את האנושות כולה ואת בנדר ולבטל את הנזק הרב לו בנדר גרם. 27 בנובמבר 2007 7 באפריל 2008 5 במרץ 2008
פיוצ'רמה: החיה עם מיליארד הזרועות Futurama: The Beast with a Billion Backs חייזר ענקי רב-זרועות מגיח דרך חור תולעת מיקום מקביל, משתלט על כדור הארץ וגורם לכל בני האנוש בכדור הארץ לעזוב לכוכב לכת אחר בו מובטח להם גן עדן. גורל האנושות כולה תלוי כעת בבנדר. 24 ביוני 2008 30 ביוני 2008 6 באוגוסט 2008
פיוצ'רמה: המשחק של בנדר Futurama: Bender's Game בעקבות עלייה חדה במחירי הדלק, צוות הפלנט אקספרס נשלחים למשימת חלל מסוכנת במיוחד במהלכה הם מגלים עולם פנטזיה נסתר. 4 בנובמבר 2008 3 בנובמבר 2008 10 בדצמבר 2008
פיוצ'רמה: עידן חדש וירוק Futurama: Into the Wild Green Yonder לאחר שכוחות אפלים פותחים במתקפה במטרה לעצור את העידן הירוק החדש נקרא צוות הפלנט אקספרס למשימה סודית. במקביל, בנדר מתאהב ברובוטית אשר נשואה לראש המאפיה הרובוטית ולילה מנסה להימלט מזאפ בראניגן. בשל כך, פריי נאלץ לצאת בעצמו למשימה על מנת להציל את גורל היקום. 24 בפברואר 2009 23 בפברואר 2009 9 במרץ 2009

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ When is Futurama Returning?‎, באתר IGN,‏ 4 במרץ 2010
  2. ^ Joe Otterson, ‘Futurama’ Revival at Hulu Sets Premiere Date, Drops First Teaser, Variety, ‏2023-05-18 (באנגלית אמריקאית)
  3. ^ Roxy Simon's, "Futurama season 8: Release date, cast, plot as first trailer revealed, Yahoo!Entertainment, June 28,2023
  4. ^ Dan Snierson,‏ Space Case - Entertainment Weekly, באתר Futurama Chronicles,‏ 26 במרץ 1999 (העתק של האתר בארכיון האינטרנט)
  5. ^ Groening Bites the Hand that Feeds - Mr. Showbiz, באתר Futurama Chronicles,‏ 8 באפריל 1999 (העתק של האתר בארכיון האינטרנט)
  6. ^ Futurama Return Made Official, באתר IGN,‏ 9 ביוני 2009
  7. ^ Rhymes with raining, באתר Crave Online,‏ 26 בפברואר 2007
  8. ^ Duncan Riley,‏ Futurama might return to Fox, באתר The Inquisitr,‏ 18 בפברואר 2009