הוקון הראשון, מלך נורווגיה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הוקון הראשון
Haakon Haraldsson
הוקון הטוב, ציור משנת 1860
הוקון הטוב, ציור משנת 1860
לידה 920
הורדלנד, נורווגיה
נהרג 961 (בגיל 41 בערך)
פיטייר, נורווגיה
שם מלא הוקון האראלדסון
מדינה נורווגיהנורווגיה נורווגיה
מקום קבורה סיים, הורדלנד, נורווגיה
שושלת פיירהייר
כינוי "הטוב"
אב האראלד הראשון
אם תורה מוסטרסטנג
צאצאים תורה
מלך נורווגיה
934961
(כ־27 שנים)

הוקון האראלדסוןנורווגית: Haakon Haraldsson, היה ידוע גם בכינוי האראלד הטוב, בנורדית עתיקה: Hákon góði, בנורווגית: Håkon den gode והוקון אדלסטיינפורסטר, בנורדית עתיקה: Hákon Aðalsteinsfóstri, בנורווגית: Håkon Adalsteinsfostre;‏ 920961) היה מלך נורווגיה משנת 934 ועד למותו. הוא ידוע בשל ניסיונותיו להנהיג את הנצרות בנורווגיה.

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוקון היה בנם הצעיר של האראלד הראשון, מלך נורווגיה ושל פילגשו תורה מוסטרסטנג. הוא נולד בחצי האי הוקונשלה שבמחוז הורדלנד. האראלד היה נחוש בדעתו להרחיק את בנו הצעיר מדרך הרעה ולפיכך שלח אותו לחצרו של אתלסטאן, מלך אנגליה. הוקון גודל בחסותו של אתלסטאן, כחלק מהסכם שנעשה עם אביו ומסיבה זאת הוא כונה "אדלסטיינפורסטר". בחצר המלכות האנגלית התוודע הוקון לדת הנוצרית. עם הגיע הידיעה על מותו של אביו, צייד אתלסטאן את הוקון בספינות ובאנשים למסע מלחמה כנגד אחיו-למחצה, אריק "גרזן הדם", שטען לכתר מלכות נורווגיה.

מלך[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם שובו לנורווגיה, השיג הוקון את תמיכתם של בעלי הקרקעות על ידי הבטחה שנתן להם לוותר על זכותו להטיל מיסים. עד מהרה מצא עצמו אריק ללא תמיכה מכל הצדדים ונמלט מהארץ כדי להציל את חייו ואת חיי משפחתו. אריק נמלט לאיי אורקני ומאוחר יותר לממלכת יורוויק (יורק), ובסופו של דבר מצא את מותו בקרב ב-954.

ב-953 נאלץ הוקון להילחם בקרב אכזר כנגד בניו של אריק. הוקון ניצח בקרב שבו נהרג בנו של אריק, גוטורם. אחד הניצחונות המפורסמים של הוקון היו בקרב רסטרקלב, ליד האי פריי ב-955, בו נהרג בנו של אריק, גמלה. על ידי הצבת דגלים במרחקים גדולים אלה מאלה לאורך הרכס הוא יצר את הרושם שצבאו גדול יותר מגודלו האמיתי. הוא הצליח לשטות בבניו של אריק ולגרום להם להאמין שכוחותיו גדולים לאין שיעור. הדנים נמלטו ונטבחו על ידי צבאו של הוקון. ב-957 שבו בניו של אריק, בתמיכתו של גורם הזקן, מלך דנמרק, אך שוב הובסו על ידי צבאו המיומן של הוקון.

מותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-961 נחתו שלושת בניו של אריק שנותרו בחיים על חוף הורדלנד מבלי להתגלות והפתיעו את המלך במשכנו בפיטייר. בקרב שהתנהל במקום נפצע הוקון פצעי מוות לאחר שניצח את בניו של אריק. זרועו של המלך נפצעה מפגיעת חץ ומאוחר יותר הוא מת מפצעיו. הוא נקבר בתל הקבורה של הכפר סיים שבתחומי העיר לינדס. לאחר מותו חיבר משורר החצר שלו שיר תהילה על נפילתו של המלך בקרב ועל קבלתו אל הולהאלה.

לאחר מותו של הוקון עלה לכס המלוכה הבכור מבין בניו של אריק שנותר בחיים כהאראלד השני, למרות שהייתה לו שליטה מועטה מחוץ לתחומי מערב נורווגיה. בסופו של דבר סבלה נורווגיה משנים של מלחמה. ב-970 פותה האראלד השני להגיע לדנמרק ושם נהרג במזימה שתוכננה על ידי הוקון זיגרודסון, שהיה בעל בריתו של האראלד "כחול השן".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]