הלנה, נסיכת הממלכה המאוחדת

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הלנה, נסיכת הממלכה המאוחדת
Princess Helena of the United Kingdom
הלנה, נסיכת הממלכה המאוחדת
הלנה, נסיכת הממלכה המאוחדת
לידה 25 במאי 1846
ארמון בקינגהאם, לונדון, הממלכה המאוחדת
פטירה 9 ביוני 1923 (בגיל 77)
בית שומברג, לונדון, הממלכה המאוחדת
שם מלא הלנה אוגוסטה ויקטוריה
מדינה הממלכה המאוחדת
מקום קבורה בית פרוגמור, טירת וינדזור
בן זוג כריסטיאן, נסיך שלזוויג-הולשטיין
שושלת בית סקסה-קובורג-גותה
בית וינדזור
תואר נסיכת שלזוויג-הולשטיין
אב אלברט, נסיך סקסה-קובורג-גותה
אם ויקטוריה, מלכת הממלכה המאוחדת
צאצאים כריסטיאן ויקטור
אלברט
הלנה ויקטוריה
מארי לואיז
נסיכת שלזוויג-הולשטיין
פרסים והוקרה
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הלנה, נסיכת הממלכה המאוחדתאנגלית: Princess Helena of the United Kingdom; ‏25 במאי 18469 ביוני 1923) הייתה ילדתם החמישית של ויקטוריה, מלכת הממלכה המאוחדת ובעלה אלברט, נסיך סקסה-קובורג-גותה. היא נישאה לכריסטיאן, נסיך שלזוויג-הולשטיין, נסיך מרושש מענף צעיר של בית המלוכה הדני. הזוג התגורר בבריטניה והלנה, יחד עם אחותה הצעירה ביאטריס, שימשה כמזכירתה של אמהּ המלכה.

הנסיכה הלנה הייתה הפעילה ביותר מכל אחיה ואחיותיה, ומילאה חובות ציבוריות רבות בתקופה שבני משפחת המלוכה לא נדרשו להופיע בפומבי לעיתים קרובות. היא תמכה בארגוני צדקה רבים והייתה אחת ממייסדי הצלב האדום המלכותי.

ילדותה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טקס ההטבלה של הנסיכה הלנה; ציור של לואי האג, 1846
הנסיכה הלנה (מימין) עם אחיה, הנסיך אלפרד.

הנסיכה הלנה אוגוסטה ויקטוריה נולדה ב-ארמון בקינגהאם שבלונדון, בתם השלישית וילדתם החמישית של ויקטוריה, מלכת הממלכה המאוחדת ובעלה אלברט, נסיך סקסה-קובורג-גותה. הנסיך אלברט דיווח לאחיו ארנסט כי לידתה של הלנה הייתה קשה יותר מאלו של אחיה וכי התינוקת נולדה כחולה. הלנה הייתה ילדה מלאת חיים וגלוית לב ונהגה להכות באחיה שהציקו לה. כישוריה כללו ציור, נגינה בפסנתר, רכיבה על סוסים והשטת סירות. מגיל צעיר היא התעניינה במדע וטכנולוגיה, תחומי עניין אותם חלקה עם אביה.

מותו של הנסיך אלברט[עריכת קוד מקור | עריכה]

אביה של הלנה, הנסיך אלברט, נפטר ממחלת הטיפוס בטירת וינדזור ב-14 בדצמבר 1861. המלכה ויקטוריה הייתה שבורת לב ממותו של בעלה והורתה לכל בני ביתה לעבור מווינדזור לבית אוסבורן שבאי וייט. האווירה בחצר המלוכה הבריטית הפכה לעגמומית וקודרת לאחר מותו של הנסיך והנסיכה הלנה, שהייתה בת 15 במותו, כתבה כי כאבה מר ביותר.

המלכה ויקטוריה הסתמכה על בתה אליס כמזכירתה האישית, וכשאליס נישאה ללודוויג, נסיך הסן בשנת 1862, אחותה הצעירה הלנה החליפה אותה בתפקיד וסייעה לאמהּ בכתיבת מכתבים ומסמכים רשמיים וכן שימשה לה כבת לוויה.

נישואים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הלנה וכריסטיאן לאחר אירוסיהם.

בשנות נערותיה החלה הנסיכה הלנה רומן עם הספרן של אביה, קארל רולנד, שהיה מורו לגרמנית של הנסיך אדווארד הצעיר. כשהמלכה גילתה כי בתה נקשרה לרולנד הוא נשלח במהרה בחזרה לגרמניה בשנת 1863. לאחר מכן החלה ויקטוריה לחפש חתן עבור בתה, אולם הסיכוי לברית חזקה עם בית מלוכה אירופאי חשוב היה נמוך, הן לאור העובדה כי הלנה הייתה בת אמצעית, והן בשל מראה של הלנה, שתוארה כשמנמנה ולא יפה במיוחד. בנוסף, המלכה התעקשה כי בנותיה הצעירות ימשיכו לגור לידה ולדאוג לה ולכן הייתה צריכה למצוא חתן שיסכים לעבור לגור בבריטניה.

הבחירה בחתן נפלה לבסוף על כריסטיאן, נסיך שלזוויג-הולשטיין, אולם השידוך היה לא נוח במיוחד מבחינה פוליטית וגרם לקרעים בתוך משפחת המלוכה. מחוזות שלזוויג והולשטיין היו מקור לחיכוך בין פרוסיה, דנמרק ואוסטריה, שאף נלחמו עליהם מספר פעמים במהלך המאה ה-19, ומשפחתו של הנסיך כריסטיאן טענה לתואר דוכס שלזוויג-הולשטיין (בגיבוייה של אוסטריה), בעוד שמעשית התואר היה שייך למשפחת המלוכה הדנית. לאור זאת רעיון הנישואים החריד את אלכסנדרה, כלתה של המלכה ויקטוריה, בתו של כריסטיאן התשיעי, מלך דנמרק. אלכסנדרה גייסה את תמיכתם של בעלה אדווארד ושל הנסיכה אליס נגד הנישואים, אולם המלכה נתמכה על ידי בתה האהובה ויקטוריה, נסיכת הכתר של פרוסיה, שהייתה ביחסים קרובים עם משפחתו של כריסטיאן מזה שנים רבות. למרות המחלוקת הפוליטית והפרש הגילים הגדול (כריסטיאן היה מבוגר מהלנה ב-15 שנים) כריסטיאן מצא חן בעיני הלנה והיא התעקשה להינשא לו. הזוג היה למעשה בני דודים מדרגה שלישית - סבי סביה של הלנה, פרדריק, נסיך ויילס, היה גם סבי סבתו של כריסטיאן.

בני הזוג נישאו בטירת וינדזור ב-5 ביולי 1866 ולמרות איומו הראשוני של הנסיך אדווארד להחרים את הטקס האירוע היה שמח. הכלה לוותה לכנסייה על ידי אחיה ואימה, שלרגל האירוע לא לבשה את שמלת האלמנה המסורתית שלה. בני הזוג בילו את ליל כלולותיהם בבית אוסבורן לפני שיצאו לירח דבש בפריז, אינטרלאקן וג'נובה.

הלנה וכריסטיאן היו מסורים אחד לשני ובילו חיים שקטים יחסית. לאחר ירח הדבש הם התגוררו באכסניית קמברלנד שמחוץ לטירת וינדזור. הלנה, יחד עם אחותה הצעירה ביאטריס, שימשו כמזכירות ועוזרות למלכה. בריאותה של הלנה הייתה רופפת והיא נהגה לקחת אופיום, אולם אמהּ לא האמינה כי היא באמת חולה והאשימה אותה בהיפוכונדריה ובפינוק עצמי.

משפחתה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הלנה עם שניים מילדיה.

להלנה וכריסטיאן נולדו שישה ילדים, אולם רק ארבעה מהם הגיעו לבגרות:


להלנה וכריסטיאן לא נותרו צאצאים כלל כיוון שבנה הבכור ויקטור מת בצעירותו, מרי לואיז ביתה הצעירה לא הצליחה להביא ילדים לעולם, הלנה ואלברט לא נישאו כלל וביתו הלא חוקית של אלברט, ולארי, התאבדה ללא צאצאים.

שנותיה האחרונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנה האהוב של הלנה, הנסיך כריסטיאן ויקטור, מת בשנת 1900, ואמהּ המלכה מתה חודשים ספורים לאחר מכן. הלנה, יחד עם אחותה ביאטריס, היו הבנות הקרובות ביותר לאימן ונותרו לצידה עד למותה. שמה של הלנה היה האחרון שנרשם ביומנה האישי של המלכה. המלך החדש, אדווארד, לא היה ביחסים קרובים עם אחיותיו והמלכה אלכסנדרה עדיין שמרה טינה להלנה וכריסטיאן על נישואיהם. היחסים בין ילדיה של ויקטוריה התרופפו אך הלנה המשיכה לתמוך במלוכה על ידי מוסדות הצדקה הרבים בהם תמכה, כגון איגוד האחיות הבריטי, הצלב האדום המלכותי, בית הספר המלכותי לרקמה ועוד. בעלה כריסטיאן שימש כנציג המלך במספר אירועים חשובים במדינות העולם, לרבות חתונת הכסף של הקיסר וילהלם השני, אחיינה של הלנה.

במהלך מלחמת העולם הראשונה הנסיכה הלנה הקדישה את זמנה לסיעוד. במהלך המלחמה חגגו הלנה וכריסטיאן את חתונת הזהב שלהם, ולמרות המלחמה הקיסר הגרמני שלח להם מברק ברכה דרך נסיכת הכתר השוודית מרגרט, אחייניתה של הלנה. בשנת 1917, בשל רגשות אנטי-גרמניים עזים ששטפו את בריטניה, החליט המלך ג'ורג' החמישי לשנות את שמה של משפחת המלוכה מסקסה-קובורג-גותה לווינדזור ולוותר בשמם על כל תאריהם הגרמנים, וכך איבדו כריסטיאן, הלנה וילדיהם את תאריהם כ"נסיכי שלזוויג-הולשטיין". למרות זאת, בנה השני של הלנה, אלברט, שירת בשורות הצבא הפרוסי אולם הצהיר כי לא יילחם ישירות בצבא הבריטי. באותה השנה נפטר הנסיך כריסטיאן והלנה נותרה לבדה להילחם בנושים שניסו לסלק אותה מאכסניית קמברלנד בשל העלויות הגבוהות של אחזקתו.

הנסיכה הלנה נפטרה בבית שומברג שבלונדון ב-9 ביוני 1923 ולווייתה הובלה על ידי המלך ג'ורג' החמישי.

אילן יוחסין[עריכת קוד מקור | עריכה]

אוגוסט, דוכס סקסוניה-גותה-אלטנבורג
 
לואיזה שרלוטה, דוכסית מקלנבורג-שוורין
 
פרנץ, דוכס סקסוניה-קובורג-זאלפלד
 
אוגוסטה, נסיכת רויס-אברסדורף
 
ג'ורג' השלישי, מלך הממלכה המאוחדת
 
שארלוט, דוכסית מקלנבורג-שטרליץ
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
לואיזה, נסיכת סקסוניה-גותה-אלטנבורג
 
 
 
ארנסט הראשון, דוכס סקסוניה-קובורג-גותה
 
ויקטוריה, נסיכת סקסוניה-קובורג-זאלפלד
 
 
 
הנסיך אדוארד אוגוסטוס, דוכס קנט וסטראת'רן
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
אלברט, נסיך סקסה-קובורג-גותה
 
 
 
 
 
 
 
ויקטוריה, מלכת הממלכה המאוחדת
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
הלנה, נסיכת הממלכה המאוחדת


קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]