הנבחר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הנבחר
The Book of Eli
בימוי אלן יוז, פאלברט יוז עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי ג'ואל סילבר
דנזל וושינגטון
סוזן דאוני
אנדרו קוסובה
ברודריק ג'ונסון
ג'ון דייוויד וושינגטון
תסריט גארי וויטה עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים גארי אולדמן
מלקולם מקדואל
טום וייטס
אוון ג'ונס
Lateef Crowder Dos Santos
מייק סיל
כריס בראונינג
מייקל גמבון
דנזל וושינגטון
מילה קוניס
פרנסס דה לה טור
ריי סטיבנסון
ג'ניפר בילס
ג'ו פינג עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה אטיקוס רוס עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום דון בורגס עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה Silver Pictures, אלקון אנטרטיימנט עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה InterCom, נטפליקס עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 15 בינואר 2010 עריכת הנתון בוויקינתונים
משך הקרנה 118 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט פעולה, סרט פוסט-אפוקליפטי, סרט מותחן עריכת הנתון בוויקינתונים
הכנסות באתר מוג'ו bookofeli
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הנבחראנגלית: The Book of Eli; בתרגום חופשי: ספרו של אילי) הוא סרט קולנוע אמריקאי מסוגת המדע הבדיוני, שבוים על ידי האחים יוז. הסרט צולם ב-2009, ויצא לאקרנים ב-15 בינואר 2010.

בסרט משחקים, דנזל וושינגטון, גארי אולדמן, ג'ניפר בילס, מילה קוניס וטום וייטס. הוא צולם בניו מקסיקו והופץ על ידי האחים וורנר וסרטי קולומביה.

למרות הביקורות המעורבות זכה הסרט להצלחה קופתית, עבר את תקציבו בן ה-80 מיליון דולר והרוויח כ-$157,107,755 (נכון לאוקטובר 2010).

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שלושים שנים לאחר אירוע אפוקליפטי, אילי (דנזל וושינגטון) פוסע לעבר החוף המערבי של ארצות הברית. בדרך הוא מראה יכולת הישרדות וכישורי לחימה על-טבעיים, שורד בחיי הטבע ומביס כנופיית פושעים שמנסים לארוב לו. בחיפוש אחר מקור מים, מגיע אילי לעיירה רעועה שנבנתה ונמצאת תחת חסותו של קרנגי (גארי אולדמן). לקרנגי רצון עז לבנות עוד עיירות ולשלוט באנשיהם עם כוחו של ספר מסוים. נתיניו סרקו את האדמה החרבה בחיפוש אחר ספר זה, אך ללא הצלחה.

בבר מקומי, אילי מותקף על ידי כנופיה של אופנוענים והורג אותם. קרנגי, שהבין כי אילי יודע לקרוא כמותו, מבקש ממנו להישאר, למרות הידיעה כי הנושא אינו ניתן למשא ומתן. קרנגי שולח את פילגשו העיוורת קלאודיה (ג'ניפר בילס) להביא לאילי אוכל ומים ומבקש מבתה של קלאודיה, סולארה (מילה קוניס), לפתות את אילי. אילי עומד בפיתוי ומסרב לה, אך היא מגלה שהוא מחזיק בבעלותו ספר. אילי משקיט אותה עם מילים נוקשות, אך מזמין אותה לאכול איתו. לפני הארוחה, אילי מתפלל יחד עם סולארה.

ביום למחרת סולארה מתפללת יחד עם אמה. קרנגי שומע אותם ומבין כי אותם המילים לקוחות מהספר אותו הוא מחפש. הוא כופה על סולארה לומר לו שאילי קרא ספר כשהיא נכנסה לחדרו. כאשר הוא שואל איזה ספר, היא אומרת שהיא לא יודעת, אבל יוצרת בעזרת שתי אצבעותיה צלב. קרנגי מבין כי לאילי עותק של התנ"ך, הספר אותו הוא מחפש. אילי יוצא מחדרו והולך לחנות מעבר לכביש, שם הוא ביקש מהמהנדס (טום וייטס) להטעין את המצבר שלו. בניסיון לעצור את אילי, קרנגי מצווה על נתיניו לירות עליו, אך הכדורים חולפים על פניו, כאילו היה מוגן בכח על-טבעי. אילי יורה ברוב נתיניו של קרנגי ופוצע את קרנגי ברגלו. אילי עוזב, סולארה עוקבת אחריו ומובילה אותו למקור המים של העיירה, בתקווה שהיא תוכל להצטרף אליו במסעו. אילי לוכד אותה בתוך המערה עם המים וממשיך לבד. סולארה בורחת ובזמן קצר מוצאת את עצמה במארב של שני פושעים שמנסים לאנוס אותה אך אילי מופיע והורג אותם.

אילי וסולארה ממשיכים מערבה עד שהם מגיעים לבית בודד. הם עוצרים לבחון את הבית ובמהרה נופלים לתוך מלכודת שבנו דיירי הבית הקשישים, מרתה (פרנסס דה לה טור) וג'ורג' (מייקל גמבון). זוג הקשישים מזמין את אילי וסולארה לכוס תה. תוך זמן קצר הם נמצאים על ידי קרנגי. אילי, סולארה, מרתה וג'ורג' מתקבצים בתוך הבית. קרב יריות מתחיל, אשר מוביל למותם של כמה מנתיניו של קרנגי, כמו כן גם למותם של ג'ורג' ומרתה. אילי וסולארה נתפסים. קרנגי מאיים להרוג את סולארה, מה שגורם לאילי לעביר את הספר לידי קרנגי. קרנגי יורה בבטנו של אילי ועוזב. בדרכם חזרה, סולארה בורחת מידי קרנגי ונוסעת חזרה לעזור לאילי. קרנגי מחליט לחזור לעיירה עם הספר משום שדלק המכונית מתחיל להיגמר. סולארה אוספת את אילי והם ממשיכים מערבה עד שהם מגיעים לגשר שער הזהב בסן פרנסיסקו, לאחר מכן הם מגיעים לאלקטרז בו הם מוצאים חבורה של שורדים. אילי מספר לשומרים שבידו עותק של התנ"ך של המלך ג'יימס, והם מוזמנים פנימה. בפנים פוגש אותם לומברדי (מלקולם מקדואל) האוצר. במהרה מתגלה כי אילי עיוור והוא מתחיל להכתיב את התנ"ך מזכרונו.

בעזרתו של המהנדס, קרנגי מצליח לפתוח את התנ"ך, אבל הוא נחרד לגלות שהעותק כתוב בכתב ברייל, והוא נכשל בניסיונו לשכנע את קלאודיה לקרוא בשבילו. פציעתו של קרנגי מתחילה להחמיר, ומובן כי הוא ימות מבלי לעשות שימוש בתנ"ך.

אילי מסיים להכתיב את התנ"ך ונפטר מפצעיו זמן קצר לאחר מכן. בית הדפוס מדפיס עותקים של הספר המוכתב, התנ"ך של המלך ג'יימס, והאוצר שם עותק של התוצר הגמור על מדף הספרים שלו לצד ספר התנ"ך (בעברית) וספר הקוראן. סולארה מתבקשת להישאר באלקטרז, אך בוחרת לחזור חזרה לביתה.

שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]