גארי אולדמן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גארי אולדמן
Gary Oldman
אולדמן, 2018
אולדמן, 2018
לידה 21 במרץ 1958 (בן 65)
אנגליהאנגליה לונדון, אנגליה, הממלכה המאוחדת
שם לידה Gary Leonard Oldman עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הממלכה המאוחדת, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1979
מקום לימודים רוז ברופורד קולג' עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג
מספר צאצאים 3 עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גארי לאונרד אולדמןאנגלית: Gary Leonard Oldman; נולד ב-21 במרץ 1958) הוא שחקן וקולנוען אנגלי, זוכה פרס אוסקר, פרס גלובוס הזהב, פרס באפט"א לקולנוע, ופרס גילדת שחקני המסך.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אולדמן נולד בניו קרוס, לונדון שבממלכה המאוחדת, למשפחה נוצרית-אנגלית. גדל בשכונת ניו קרוס שברובע לואישהאם, הנמצא בדרום מזרח לונדון, לאב רתך ולאם עקרת בית. כבר מגיל צעיר גילה כישרונות אמנותיים, בעיקר בתחום המוזיקה, אותו זנח מאוחר יותר לטובת המשחק. בגיל 16 נשר מספסל הלימודים והחל לעבוד בחנות למוצרי ספורט. את ההשראה להפוך לשחקן קיבל, לטענתו, מהופעתו של מלקולם מקדואל בסרט "The Raging Moon" משנת 1971, שתיאר מערכת יחסים בין שני נכים. הוא קיבל מלגה והחל ללמוד בקולג' רוס ברופורד לדרמה.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1979 אולדמן בן ה-21 התקבל לתיאטרון רויאל קורט כשחקן, ושש שנים לאחר מכן אף זכה בפרס על תפקידו במחזה "החתונה המלכותית".

הוא ידוע בעיקר בשל גילום תפקידים של אנשי שוליים, תפקידים אקסצנטריים ומוגזמים לעיתים, ובהם גילום סיד וישס בסרט "סיד וננסי" מ-1986. המגזין "פרמייר" טען כי האחרון הוא "אחת ההופעות הטובות בכל הזמנים".

בתחילת שנות ה-90 עבר להתגורר בארצות הברית. הוא התפרסתם בזכות תפקידו הראשי ב-1992 בסרט "דרקולה" של פרנסיס פורד קופולה. אחת מהופעותיו הראשונות הבולטות ביותר בקולנוע הייתה בשנת 1993 בסרטו של פיטר מדאק "רומיאו בן זונה" (Romeo is Bleeding), ובו גילם אולדמן בלש מושחת בעל יצר הרס עצמי.

אולדמן שיחק גם בסרטים "JFK תיק פתוח", "רומן על אמת", "לאון", "האלמנט החמישי", אייר פורס 1" ו"המועמדת". הוא ידוע גם בשל תרומתו הרבה לקולנוע העצמאי הבריטי. רבות מהדמויות שהוא בוחר לגלם הן דמויות האנטגוניסט. בשנת 1997 ביים והפיק את סרט הבכורה שלו, "Nil by Mouth", המבוסס בחלקו על ילדותו בצלו של אב אלכוהוליסט אלים בשכונות העוני של לונדון.

בשנות ה-2000 גילם גם תפקידים של דמויות טובות כגון אלו של סיריוס בלק בסדרת סרטי "הארי פוטר", ושל ג'יימס גורדון בטרילוגיית "האביר האפל". בשנת 2001 שיחק בתפקיד אורח בעונה 7 בפרקים 23-24 בסדרת הטלוויזיה ״חברים״ בתור שחקן שמשחק לצד ג׳ואי טריבאני בסרט על מלחמת העולם הראשונה ומשתכר בפרק השני.

בשנת 2008 דיבב אולדמן במשחק הווידאו "Call of Duty: World at War" של חברת Activision.

בשנת 2011 היה מועמד לפרס אוסקר לשחקן הטוב ביותר על הופעתו בתפקיד איש הביון ג'ורג' סמיילי בעיבוד הקולנועי למותחן הריגול "החפרפרת" ודיבב את לורד שן הרשע בסרט קונג פו פנדה 2.

ב-2017 שיחק בסרט ההרפתקאות "המקום בינינו". באותה שנה גילם את דמותו של וינסטון צ'רצ'יל בסרט "שעה אפלה", תפקיד שעבורו זכה בפרס אוסקר לשחקן הטוב ביותר, בפרס גלובוס הזהב לשחקן הטוב ביותר - סרט דרמה ובפרס גילדת שחקני המסך.

ב-2020 יצא סרט הדרמה, מאנק, בו אולדמן שיחק בתפקיד הראשי בתור הרמן מנקייביץ'ץ. על תפקיד זה היה מועמד פעם נוספת לפרס גלובוס הזהב לשחקן הטוב ביותר - סרט דרמה ומועמד לפרס אוסקר לשחקן הטוב ביותר.

בשנת 2021 לוהק אולדמן לתפקיד במיני סדרת הריגול הטלוויזיונית "סוסיים איטיים", שיצאה ב-Apple TV במהלך 2022.[1]על תפקידו היה מועמד בשנת 2024 לפרס גלובוס הזהב לשחקן הטוב ביותר בסדרת דרמה.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1987 התחתן עם השחקנית האנגלייה לזלי מנוויל, אך עזב אותה בשנת 1989, שלושה חודשים לאחר שנולד בנו הבכור. בשנת 1990 נישא לשחקנית האמריקאית אומה תורמן, אך הם התגרשו כעבור שנתיים. ביולי 1994 התארס לשחקנית האיטלקייה איזבלה רוסליני, אולם הם נפרדו גם כן לאחר כשנתיים. בשנים 1997–2001 היה נשוי לדוניה פיורנטינו, ממנה יש לו עוד שני בנים. ב-2008 התחתן עם הזמרת האנגלייה אלכסנדרה אדינבורו. הם התגרשו ב-2015.

ב-2014 הואשם באנטישמיות כשצידד במל גיבסון ובטענתו ש"היהודים שולטים בהוליווד". לאחר מכן הואשם על ידי הליגה נגד השמצה באמירותיו המעודדות גזענות, ונאלץ להתנצל על דבריו מספר פעמים.

פילמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקודם:
2017: קייסי אפלקמנצ'סטר ליד הים
פרס האקדמיה האוסטרלית לאמנויות הקולנוע והטלוויזיה הבינלאומי – השחקן הטוב ביותר
2018: גארי אולדמן – שעה אפלה
הבא:
2019: ראמי מאלקרפסודיה בוהמית