טיוטה:לוצ'ו דאלה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לוצ'יו דאלה
Lucio Dalla
Lucio Dalla
Lucio Dalla
Lucio Dalla
לידה 4 במרץ 1943
בולוניה
פטירה 1 במרץ 2012 (בגיל 68)
מונטרה
מוקד פעילות איטליה
תקופת הפעילות 1962–2012 (כ־50 שנה)
סוגה פופ,רוק,ג'אז,בלוז
כלי נגינה פסנתר,קלרינט,סקסופון,סינתיסייזר
שיתופי פעולה בולטים פרנצ'סקו דה גרגורי
http://www.luciodalla.it

לוצ'יו דאלהאיטלקית Lucio Dalla, נולד ב-4 במרץ 1943) היה מוזיקאי, מלחין, זמר-יוצר ושחקן איטלקי, מהבולטים במוזיקאים האיטלקים משנות השבעים ועד מותו ב-2012.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דאלה נולד בעיר בולוניה שבמחוז אמיליה רומניה. אביו היה מנהל מועדון ירי בצלחות חרס, ואימו הייתה מעצבת בגדים. דודו של דאלה, אריודאנטה דאלה(איט'), היה זמר מצליח באיטליה בשנות הארבעים והחמישים. אביו נפטר משבץ ב 1950, כאשר דאלה היה בן שבע בלבד. לאחר מות האב, דאלה נשלח ללמוד בפנימיה קתולית בעיר טרוויזו. הוא למד שם בבית הספר היסודי. בתחילת שנות החמישים, בהיותו ילד, החל דאלה לנגן באקורדיון. דאלה סיפר מאוחר יותר שאימו האמינה תמיד שבנה נועד לעסוק באמנויות הבמה. לכן גיבתה אותו בניסיונותיו כילד וכנער צעיר להשתלב בעולם המוזיקה, ונתנה לו חופש רב. כך למשל התירה לו לסוע לרומא בגיל 15. בגיל 17 כבר שהה דאלה באופן קבוע בעיר הבירה האיטלקית ויצר ולמד מוזיקה. דאלה עבר מספר בתי ספר תיכוניים במגמות שונות, והוא מספר שהעדיף לעשות מוזיקה ולשהות מחוץ לבית הספר, שם הוא לא הסתדר ולא הצטיין.

ביום הולדתו העשירי קיבל דאלה קלרינט במתנה, והחל ללמוד לנגן על הכלי בכוחות עצמו. בגיל צעיר מאד, בתחילת שנות העשרה שלו, החל לנגן כקלריניסט בהרכבי ג'אז. תחילה בהרכבים חובבנים, ואז הרכב מקצועני בשם "דוקטור דיקסי בנד" (איט'). בהרכב זה ניגן, גם כן בקלרינט, פופי אוואטי(אנ'), שסיפר שכישרונו הגדול של דאלה הנער המם אותו, ועקב כך פרש מהלהקה ופנה לתחום הקולנוע. בגיל צעיר מאד, ניגן דאלה מספר רב של פעמים עם נגן הג'אז המפורסם צ'ט בייקר, ששהה באותה עת בבולוניה. בהמשך ניגן גם עם באד פאוול, צ'רלי מינגוס ואריק דולפי. לימים סיפר דאלה שכאשר הגיע לתחום מוזיקת הפופ, הוא נטה תחילה לזלזל בה, כיוון שזכה להצלחה כה רבה בתחום הג'אז כבר בגיל 15–16.

באותה תקופה החל דאלה לסוע לדרום איטליה עם אימו, שהיו לה שם עסקים ולקוחות בתחום עיצוב הבגדים. הם נסעו בעיקר לעיר מנפרדוניה(אנ') במחוז פוליה. לאחר מותו של דאלה ב־2012, נקרא התיאטרון העירוני על שמו, והוצבה בו כרזה עם תמונה גדולה של דאלה, ומילותיו: "אני חש עצמי באופן עמוק מנפרדוניאני". דאלה השתמש בתמונה ישנה של ככר בעיר כעטיפת התקליטון של שירו המפורסם "4/3/1943", וכן בחר בתמונה ישנה שלו עם אימו בעיר מנפרדוניה, ובתמונה נוספת של העיר, עבור אלבומו "שינוי"(איט') מ־1990. בנוסף, לקוחות של אימו של דאלה שרצו להודות לה, העניקו לה דירת נופש באיים הטרמיטיים(אנ'). בראיון לשבועון האיטלקי "האירופאי"(אנ'), דאלה אמר: ”היה זה באותן חופשות שביליתי כמהגר-בכיוון-ההפוך, שארעה בתוכי פיצול בין שתי צורות חיים. כך אני מוצא עצמי עם שתי נשמות: זו הצפונית (מסודרת, יעילה, עתידנית, פרפציוניסטית, הישגית וחמורת סבר הן כלפי עצמי והן כלפי הזולת) ; וזו הדרומית (מבולגנת, פראית, חושנית, מיסטיקנית). בדרום נעשיתי דתי, נוהה אחר סוג של דת מוחצנת ולא יציבה, חסרת הגיון, פגאנית.”[1]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קטגוריה:פסנתרנים איטלקים קטגוריה:זמרים-יוצרים איטלקים קטגוריה:פזמונאים איטלקים קטגוריה:מלחינים איטלקים במאה ה-20 קטגוריה:איטלקים שנולדו ב-1943

  1. ^ Lucio Dalla - Biografia, web.archive.org, ‏2013-03-23