טיפול קרינתי פנימי וממוקד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

טיפול קרינתי פנימי וממוקד (SIRT) מתאר אופן מתן רדיותרפיה המשמש ברדיולוגיה פולשנית לטיפול בסרטן. הוא מיועד בדרך כלל לחולים שהגידול הסרטני שיש להם אינו מתאים לניתוח ולחולים שאינם יכולים לעבור טיפול ניתוחי מסיבות אחרות. אחד השימושים הנפוצים הוא במקרים מסויימים של סרטן ראשוני בכבד, או גרורות לכבד. הטיפול כרוך בהזרקת חלקיקים זעירים (מיקרוספרות) של חומר רדיואקטיבי לתוך עורקים המזינים את הגידול.

עקרונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

תפקידה של רדיותרפיה הוא הרג תאי הסרטן; ואולם תוך כדי התהליך ניזוקים גם תאים תקינים. כיום אפשר למקד בגידול מינונים טיפוליים של קרינה בדיוק רב, באמצעות מאיצים קוויים (ראה רדיותרפיה); אך רקמת הכבד התקינה רגישה מאוד לרדיותרפיה של אלומה חיצונית. כיוון שגידולים ממאירים (ובכלל זה סרטן כבד ראשוני וסרטן כבד גרורתי) הם לעיתים קרובות היפרווסקולריים; אספקת הדם לגידול לעיתים קרובות גדולה לעומת אספקת הדם לרקמה תקינה. זאת ועוד, אספקת הדם לכבד היא כפולה; הוא מקבל דם הן מעורק הכבד והן מוריד שער הכבד. ממאירויות של הכבד מקבלות את רוב אספקת הדם שלהן מעורק הכבד, בעוד שכבד תקין מקבל את רוב אספקת הדם שלו מווריד שער הכבד. לכן, אספקת חלקיקים רדיואמבוליים דרך הסתעפות של עורק הכבד המזין את הגידול תוביל קודם כל למיקוד החלקיקים בגידול, בעוד הכבד התקין אינו סובל מתופעות הלוואי המזיקות.[1]

יישומים טיפוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מטופלים המועמדים לרדיואמבוליזציה הם חולים עם:[2]

1) סרטן הכבד ראשוני שאינו ניתן לניתוח[3] או סרטן גרורתי (סרטן המעי הגס,[4] גידול נוירואנדוקריני[5])
2) עומס גידולי בעיקר של הכבד
3) תוחלת חיים של 3 חודשים לפחות

כיום מתנהל מחקר שלב III (SIRT לעומת סורפניב)[6]

הליך[עריכת קוד מקור | עריכה]

טיפול במיקרוספרות Y-90 מחייב תכנון אישי לכל מטופל עם דימות חתך ותרשימי עורקים (ארטריוגרמות).[2] דימות עם חומר ניגוד באמצעות טומוגרפיה ממוחשבת ו/או דימות תהודה מגנטית של הכבד דרוש כדי להעריך את נפח הגידול ונפח הכבד התקין, את מצב וריד השער של הכבד ואת העומס הגידולי מחוץ לכבד. יש לבצע בדיקות תפקודי כבד ותפקודי כליה; לא ייכללו בטיפול חולים עם ערכים גבוהים ובלתי הפיכים של בילירובין. כמו כן מבצעים הערכה של סמני גידול. סריקת עורק הכבד טכנציום (99mTc) שנקשר לאלבומין הידועה בשם בדיקת MAA, מבוצעת להערכת דלף ריאות כבד (דלף הפטופולמונרי) (שהוא תוצאה של תסמונת הפטופולמונרית). מקטע דלף ריאתי מוגדל (יותר מ-20%) מציין סבירות מוגברת שהחלקיקים הרדיואקטיביים ינדדו לריאה בזמן הטיפול, דבר שעלול לגרום לתוצאת לוואי של דלקת ריאות קרינתית.

ההערכה האנגיוגרפית הראשונית כוללת אאורטוגרמה בטנית, ארטריוגרמה מזנטרית עליונה וארטריוגרמה של חלל הבטן וכן ארטריוגרמות כבד סלקטיביות מימין ומשמאל. בדיקות אלה מאפשרות לתעד את המבנה של כלי הדם במערכת העיכול ומאפייני זרימה. כלי דם מחוץ לכבד שמופיעים בהערכה האנגיוגרפית עוברים לעיתים קרובות אמבוליזציה כדי למנוע את הנחת המיקרוספרות מחוץ למוקד, דבר שעלול לגרום לכיבים במערכת העיכול. כאשר מזהים את ההסתעפות של עורק הכבד המזינה את הגידול וקצה הצנתר הונח בתוך העורק על פי התכנון, מתחיל עירוי המיקרוספרות של 90Y.

תוך 24 שעות לאחר הרדיואמבוליזציה מומלץ לבצע סריקה של קרינת בלימה להערכת הפיזור של מיקרוספרות Y-90. שבועות לאחר הטיפול מבצעים טומוגרפיה ממוחשבת על מנת להעריך את השינויים האנטומיים וטומוגרפיית פליטת פוזיטרונים במטרה להעריך שינויים בפעילות המטבולית.

חומרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

המיקרוספרות עצמן עשויות זכוכית או שרף. בתוך המיקרוספרות נמצא האיזוטופ yttrium-90, שהוא בעל קרינת בטא עם זמן מחצית חיים של 2.6 ימים. כיום יש שני סוגי מיקרוספרות: TheraSphere ו-סירספרס, והן נבדלות בקרינה שלהן לכל יחידת מיקרוספרה ובהשפעה האמבולית.

פרמטר שרף זכוכית
שם מסחרי SIR-Spheres Theraphere
יצרן ומיקום (סירטקס) Sirtex Medical, Lane Cove, אוסטרליה MDS Nordion, Kanata, קנדה
קוטר 20-60 µm 20-30 µm
משקל סגולי 1.6 g/dL 3.6 g/dL
פעילות לחלקיק 50 Bq 2500 Bq
מספר מיקרוספרות לכל בקבוקון של 3 GBq 40-80 מיליון 1.2 מיליון
חומר שרף עם איטריום קשור זכוכית עם איטריום במטריצה

:[2]

השפעות מזיקות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסיבוכים כוללים תסמונת פוסט-רדיואמבוליזציה (PRS), תפקוד לקוי של הכבד, סיבוכי מרה, יתר לחץ דם שערי (אנ'), דלקת ריאות קרינתית (אנ'), כיב במערכת העיכול, פגיעה וסקולרית, ולימפופניה (אנ').‏[7]

תסמונת פוסט-רדיואמוליזציה (PRS) כוללת עייפות, בחילות, הקאות, אנורקסיה, חום, אי נוחות בטנית ורזון, והיא מופיעה ב-20-50% מן החולים. סטרואידים וחומרים נוגדי הקאה עשויים להקטין את היארעות PRS.

סיבוכי מרה כוללים דלקת כיס המרה וכיס מרה מכווץ.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המחקרים בשימוש ב-yttrium-90 (90Y ,Y-90) ורדיואיזוטופים אחרים לטיפול בסרטן החלו בשנות השישים של המאה העשרים. דיווחים על שימוש ראשוני בחלקיקי שרף של Y-90 בבני אדם פורסמו בסוף שנות השבעים של המאה העשרים. בשנות השמונים של המאה העשרים תוקפו ההיתכנות והבטיחות של השימוש במיקרוספרות Y-90 בסרטן הכבד במודל של כלבים. ניסויים קליניים של Y-90 לכבד נמשכו בשנות השמונים המאוחרות ובשנות התשעים של המאה העשרים, והם קבעו את בטיחות הטיפול. לאחרונה הדגימו מחקרים נרחבים יותר ומחקרים בבקרה אקראית (RCT) את הבטיחות והיעילות של טיפול ב-Y-90 בממאירויות בכבד, הן הראשוניות והן הגרורתיות.[1]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 Atassi, B; Gates VL; Lewandowski RJ; et al. (2007). "Radioembolization with Yttrium-90 microspheres: review of an emerging treatment for liver tumors". Future Oncology. 3 (1).
  2. ^ 1 2 3 Kennedy, A; Nag S; Salem R; et al. (2007). "Recommendations for radioembolization of hepatic malignancies using yttrium-90 microsphere brachytherapy: a consensus panel report from the radioembolization brachytherapy oncology consortium". Int J Radiat Oncol Biol Phys. 68 (1).
  3. ^ Salem, R; Lewandowski RJ; Mulcahy MF; et al. (2010). "Radioembolization for Hepatocellular Carcinoma Using Yttrium-90 Microspheres: A Comprehensive Report of Long-term Outcomes". Gastroenterology. 138 (1).
  4. ^ Nicolay, NH; Berry DP; Sharma RA (2009). "Liver metastases from colorectal cancer: radioembolization with systemic therapy". Nat Rev Clin Oncol. 6 (12).
  5. ^ Rhee, TK; Lewandowski RJ; Liu DM; et al. (2008). "90Y Radioembolization for metastatic neuroendocrine liver tumors: preliminary results from a multi-institutional experience". Ann Surg. 247 (6).
  6. ^ http://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT01135056 Study to Compare Selective Internal Radiation Therapy (SIRT) Versus Sorafenib in Locally Advanced Hepatocellular Carcinoma (HCC)
  7. ^ Riaz, A; Lewandowski RJ; Kulik LM; et al. (2009). "Complications Following Radioembolization with Yttrium-90 Microspheres: A Comprehensive Literature Review". Journal of Vascular and Interventional Radiology. 20 (9).

הבהרה: המידע בוויקיפדיה נועד להעשרה בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי.