רדיולוגיה פולשנית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

רדיולוגיה פולשניתאנגלית: Interventional Radiology) היא תת-התמחות במקצוע הרדיולוגיה שעוסקת בטיפולים זעיר-פולשניים מוכוונים אמצעי-דימות למספר מחלות במערכות שונות של הגוף.

הרדיולוגיה הפולשנית עוסקת בטיפול במערכות גוף שונות (לב, מוח, מערכת השתן, כבד ועוד) כשהעיקרון המשותף לכל הטיפולים האלו הוא שימוש בטכנולוגיות, לרבות אמצעי-דימות, על מנת לאפשר הליכים יעילים ועם סיכון מזערי ככל הניתן למטופל. ניתן לומר כי המצאת התומכן הניתן להחדרה על גבי צנתר סימנה את תחילת המגמה של הרדיולוגיה הפולשנית (ראה אנגיופלסטיה).

הרדיולוגים הפולשניים משתמשים באמצעי הדימות השונים: שיקוף, טומוגרפיה ממוחשבת (CT), דימות תהודה מגנטית (MRI), על-קול (US) על מנת לכוון את כלי העבודה בהם הם משתמשים. לרוב, הרדיולוגים הפולשניים משתמשים במחטים הנקראות צנתרים על מנת להגיע לאזור בגוף לפי הכוונת אמצעי הדימות הנבחר. השימוש בצנתרים שונה מהטכניקות בהם משתמשים מנתחים שלרוב כוללות חתכים גדולים יותר בגוף. ניתן לטפל באמצעות הליכים מתחום הרדיולוגיה הפולשנית במספר מצבים רפואיים שבעבר דרשו טיפול ניתוחי. דוגמה להליך כזה הוא הכחדת גידולים סרטניים באמצעות גלי רדיו או הכחדה באמצעות גלי מיקרו. ההליכים מתחום הרדיולוגיה הפולשנית מקושרים לסיכון נמוך יותר באופן כללי, סיכון נמוך יותר לזיהום והפחתת מספר ימי האשפוז בעקבות ההליך. הרדיולוגיה הפולשנית משמשת לטיפול בקשת רחבה של מחלות לרבות מחלות של כלי - דם וסרטן במספר מערכות בגוף. הפרוצדורות מחולקות לרדיולוגיה פולשנית ניתוחית (Surgical Interventional Radiology- SIR) ורדיולוגיה פולשנית של כלי-דם (Vascular Interventional Radiology - VIR).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רדיולוגיה פולשנית בוויקישיתוף
ערך זה הוא קצרמר בנושא רפואה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.

הבהרה: המידע בוויקיפדיה נועד להעשרה בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי.