לנדו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: תרגמת.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית.
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: תרגמת.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית.
לנדו
לידה המאה ה־9
סבינה, איטליה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה מרץ 914?
רומא, מדינת האפיפיור עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בזיליקת פטרוס הקדוש עריכת הנתון בוויקינתונים
דת הכנסייה הקתולית עריכת הנתון בוויקינתונים
האפיפיור ה־121
ספטמבר 913 – מרץ 914
(כ־26 שבועות)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

לנדו (הידוע גם בשם לנדוס, בלטינית: Lando; מת במרץ 914) היה האפיפיור מספטמבר 913 עד מותו במרץ 914.[1][2] כהונתו הקצרה כאפיפיור הייתה במהלך תקופה נשכחת בהיסטוריה האפיפיורית והרומית, המכונה "ססקולום אובסקורום" (904–964). הוא היה האפיפיור האחרון שהשתמש בשם אפיפיורי (במקרה שלו, שם הולדתו) שלא היה בשימוש קודם לכן עד לבחירתו של האפיפיור פרנציסקוס בשנת 2013.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי הליבר פונטיפיקליס, לנדו נולד בסבינה, ואביו היה רוזן לומברדי עשיר בשם טאינו מפורנובו.[2][3][4] בליבר נטען גם כי תקופת האפיפיורות שלו נמשכה רק ארבעה חודשים ועשרים ושניים יום. רשימה שונה של אפיפיורים, המצורפת בהמשך של הליבר פונטיפיקליס על מנזר פרפה, וציטוט של גרגורי מקטינו ב-Chronicon Farfense שנכתב במאה השתים עשרה, טוענים כי כהונתו של לנדו נמשכה שישה חודשים ועשרים ושישה ימים. זה קרוב יותר לתקופה שנרשמה על ידי פלודוארד מריימס, שנכתבה במאה העשירית, של שישה חודשים ועשרה ימים.[3] שלטונו הסתיים בין 5 בפברואר 914, כאשר הוא מוזכר במסמך של רוונה, לבין סוף מרץ או בתחילת אפריל, כאשר יורשו, יוחנן העשירי, נבחר.[3]

לנדו נחשב למועמד של תיאופילקט הראשון, רוזן טוסקולום, ואשתו תיאודורה, שהיו האנשים החזקים ביותר ברומא באותה העת.[5] התיאופילקטים שלטו על כספי האפיפיור באמצעות המונופול שלהם על המשרד של וסטריוס, וגם שלטו על המיליציה הרומית והסנאט הרומי.[3] במהלך שלטונו של לנדו, פושטים ערבים, שפעלו מהמעוז שלהם על נהר הגריליאנו, הרסו את הקתדרלה של סן סלווטורה בווסקוביו בבישופות מולדתו .[6] שום מסמך מלשכתו של לנדו לא שרד. המעשה היחיד של שלטונו אשר נרשם הוא תרומה למחוז בהנהגתו הרוחנית של הבישופ מסבינה המוזכר במעשה שיפוטי של 1431.[3] לנדו נתן מתנה אישית גדולה כדי לשחזר את הקתדרלה של סן סלוואטורה, כך שאנשי הדת שהיו אז בטופיה יוכלו לחזור אליה.[4][2] לאחר מותו במרץ 914, נבחר יוחנן העשירי כמחליפו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא לנדו בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Pietro Fedele, "Ricerche per la storia di Rome e del papato al. sec. X", Archivo della Reale Società Romana di Storia Patria, 33 (1910): 177–247.
  2. ^ 1 2 3 J. N. D. Kelly and Michael Walsh, "Lando", The Oxford Dictionary of Popes, 2nd ed. (Oxford University Press, 2010), p. 120.
  3. ^ 1 2 3 4 5 Umberto Longo, "Landone, papa", Dizionario Biografico degli Italiani 63 (2004).
  4. ^ 1 2 Harald Zimmerman, "Lando", in Philippe Levillain, ed., The Papacy: An Encyclopedia, Vol. 2, Gaius–Proxies (New York: Routledge, 2002), p. 896.
  5. ^ "Lando", The Oxford Dictionary of Popes, ed. J. N. D. Kelly, (Oxford University Press, 1988), 121.
  6. ^ Roger Collins, Keepers of the Keys of Heaven: A History of the Papacy, (Basic Books, 2009), 175.


הקודם:
אנסטסיוס השלישי
אפיפיור
(רשימת האפיפיורים)
הבא:
יוחנן העשירי