מגלן מצויץ דרומי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןמגלן מצויץ דרומי
מצב שימור
מצב שימור: פגיענכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
מצב שימור: פגיע
פגיע (VU)[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: עופות
סדרה: שקנאים
משפחה: כפניים
תת־משפחה: מגלנים
סוג: מגלן מצויץ
מין: מגלן מצויץ דרומי
שם מדעי
Geronticus calvus
בודארט, 1783
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מגלן מצויץ דרומי (שם מדעי: Geronticus calvus) הוא מין של מגלן מהסוג מגלן מצויץ, שמצוי בערבות עשב או באזורים חצי-מדבריים בהרים בדרום אפריקה. תחום תפוצתו מתפרש על פני צפון-מזרח דרום אפריקה, מזרח אסוואטיני ולסוטו.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

גופו וצווארו של המגלן ירוקים בוהקים ופניו לבנים. מקורו, רגליו וכיפתו אדומים. פניו וכיפתו אינם מכוסים בנוצות. עיניו אדומות-כתומות. המגלן ניזון מחרקים, זוחלים קטנים, מכרסמים ועופות קטנים. המגלן המצויץ הדרומי הוא עוף קבוצתי, והוא מחפש אוכל וישן בלהקות. המגלן שקט בדרך כלל, אך די רועש בעונת הקינון, ומשמיע בה צליל שדומה לזה של תרנגולת.

בתי הגידול המועדפים על המגלן הם ערבות עשב, בדרך כלל ברום של 1,200 עד 1,850 מטרים מעל גובה פני הים. בשונה מרוב מיני המגלנים האחרים, המגלן המצויץ מקנן על צוקים (לא על עצים), ומעדיף סביבות יבשות יותר מאלה של קרוביו.

עונת הרבייה מתרחשת בין אוגוסט לאוקטובר. המגלנים מקננים בדרך כלל בקבוצות של כ-40 פרטים. הקן מוקם על ידי הזכר מענפים וצמחייה, בדרך כלל בין סלעים או על צוקים שקרובים לנקיקים או למפלי מים. הזכר מגן על הקן, ותוקף בעזרת מקורו את כל מי שמנסה להתקרב אליו. הנקבה מטילה 2-3 ביצים, ודוגרת עליהן במשך כ-21 ימים. הזכר והנקבה מאכילים את הגוזלים. לאחר כ-55 ימים הפרחונים עוזבים את הקן, אך זקוקים לסיוע מההורים כחודשיים נוספים לאחר מכן.

אוכלוסייתו של המגלן המצויץ הדרומי קטנה ומצטמצמת בגלל איבוד שטחי מחיה. לכן מגלן זה הוכרז כ"פגיע" ברשימה האדומה של IUCN והוזכר בנספח 2 של אמנת וושינגטון.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מגלן מצויץ דרומי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מגלן מצויץ דרומי באתר הרשימה האדומה של IUCN