מוחמד א-שיבאני

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מוחמד בן אלחסן א-שיבאני (בערבית: محمد بن الحسن الشيباني) נולד בשנת 749, ונפטר בשנת 805. היה בין תאבעו אל-תאבעין הבולטים. נחשב על ידי רבים כאֲבִי החוק האסלאמי הבין לאומי. היה משפטן ופוסק הלכה מוסלמי, אשר למד אצל גדולי פוסקי ההלכה בעולם האסלאמי, כגון האימאם אבו חניפה, ולצד מלומדים נוספים כמו אבו יוסף, והאימאם מאליק אבן אנס[1].

חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

מוחמד בן אלחסן א-שיבאני נולד בואסט שבעיראק, בשנת 749. כבר בצעירותו עבר לכופה, עיר הולדתו של אימאם אבו חניפה, ושם הוא למעשה גדל. למרות שאביו ניהל קריירה צבאית, א-שיבאני ביקש לעצמו קריירה אינטלקטואלית. א-שיבאני החל את לימודיו הרשמיים בכופה, כתלמיד של אימאם אבו חניפה. בהגיעו לגיל 18 (בשנת 767), נפטר אימאם אבו חניפה, לאחר שא-שיבאני הספיק ללמוד אצלו רק במשך שתיים[2].

לאחר פטירתו של אימאם אבו חניפה, המשיך א-שיבאני ללמוד אצל אבו יוסף, אשר היה התלמיד הכי בולט של אימאם אבו חניפה, ממשיך דרכו, וזה אשר תרם הכי הרבה להפצת האסכולה החנפית, ולהפיכתה לאסכולת ההלכה הכי גדולה בעולם האסלאמי עד עצם היום הזה. בשלב מסוים במהלך מסעו הרוחני בעקבות הידע הדתי, עבר א-שיבאני לאלמדינה, שם זכה ללמוד במשך כ-3 שנים אצל האימאם מאליק אבן אנס (נכתב גם "מאלכ"), מייסד האסכולה המאלכית. כך, כתוצאה מחינוכו ולימודי אצל גדולי המשכילים, הפך א-שיבאני לפוסק הלכה ולמשפטן כבר בגיל צעיר[3].

על פי אסמעאיל, הנכד של אימאם אבו חניפה, החל א-שיבאני ללמד בכופה כבר בהיותו בן 20 (בשנת 769)[4].

א-שיבאני עבר לבגדד, שם הוא המשיך את לימודיו. הוא זכה לכל כך הרבה כבוד, עד כדי כך שהח'ליפה הארון א-רשיד מינה אותו לקאדי העליון של העיר א-רקה, בירת הח'ליפות ( בסביבות שנת 796), והוא החזיק בתפקיד הזה עד לשנת 803. לאחר עזיבתו את תפקידו בא-רקה, שב א-שיבאני לבגדד, וכך שב גם לפעילותו הלימודית והחינוכית. באותה תקופה, הגיע א-שיבאני לשיא השפעתו, כאשר בין השאר הוא לימד את מוחמד אבן אידריס א-שאפעי, הידוע גם כאימאם א-שאפעי, ואשר בתורו ייסד את האסכולה השאפעית.

הארון א-רשיד כל כך העריך את א-שיבאני, עד כי הוא שוב הציע לו משרה של קאדי, הפעם בח'וראסאן. א-שיבאני קיבל את המשרה הזאת, והחזיק בה עד לפטירתו בשנת 805.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Weeramantry, C. G., Justice without frontiers : furthering human rights, The Hague: Kluwer Law International, ©1997-<c1998>
  2. ^ The Philosophy of Jurisprudence in Islam, Brill
  3. ^ The Origins of Muhammadan Jurisprudence, Clarendon Press
  4. ^ Revolvy, LLC, "Muhammad al-Shaybani" on Revolvy.com, www.revolvy.com (באנגלית)(הקישור אינו פעיל)