הרמת כוח – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
ZéroBot (שיחה | תרומות)
מ r2.7.1) (בוט מוסיף: ko:파워리프팅
Rezabot (שיחה | תרומות)
מ r2.7.1) (בוט מוסיף: fa:پاورلیفتینگ
שורה 42: שורה 42:
[[es:Levantamiento de potencia]]
[[es:Levantamiento de potencia]]
[[et:Jõutõstmine]]
[[et:Jõutõstmine]]
[[fa:پاورلیفتینگ]]
[[fi:Voimanosto]]
[[fi:Voimanosto]]
[[fr:Force athlétique]]
[[fr:Force athlétique]]

גרסה מ־18:47, 30 בינואר 2013

הרמת כוח (Powerlifting) הנו ענף ספורט אשר הדגש בו ניתן כמעט אך ורק על מרכיב הכוח של הספורטאי. בניגוד לדעה הרווחת, הרמת-כוח שונה מהותית מן הענף האולימפי הרמת משקולות, בו ניתנת חשיבות רבה לטכניקת הביצוע, וכן נדרשות מן הספורטאי המתחרה בו גם תכונות של זריזות וכוח מתפרץ.

בהרמת-כוח מתחרים הספורטאים בכשלושה סוגי תרגילי-כוח:

  • סקוואט (Squat): תרגיל בו על המתחרה להגיע- כאשר בר המשקולות על עורפו- למצב בו יריכיו נמצאים מתחת לקו הברך, ומשם לשוב למצב של נעילת ברכיים.
  • דדליפט (Deadlift): תרגיל בו על המתחרה להרים את בר המשקולות מן הרצפה, עד לכדי מצב של יישור גב.
  • בנץ'-פרֵס (Bench Press): בתרגיל זה, שוכב המתחרה על ספסל ייעודי ומקבל לידיו מוט, אותו עליו להוריד עד לכדי נגיעה בחזהו. בהשמע פקודה מן השופט, על המתחרה להפעיל כוח כנגד המוט עד אשר מרפקיו ננעלים.
בנץ' פרס

אופן התחרות

למתחרים האפשרות לבחור האם ברצונם להתחרות בכל שלושת התרגילים ("קרב שלוש") או אך ורק בתרגיל הבנץ'-פרס ("בנץ'-פרס בלבד"). כל מתחרה זכאי לשלוש "כניסות", שלושה נסיונות לביצוע התרגיל. מתחרה אשר כשל בניסיון מסוים, לא יוכל להוריד את משקל בר המשקולות בכניסתו הבאה, אם כי רק להותירו ללא שינוי או להעלותו. ב"קרב השלוש" המנצח הנו המתחרה אשר הרים את המשקל הרם ביותר בקטגוריה אליה שייך (הקטגוריות נקבעות על-פי משקל גוף המתחרה וגילו, ומשתנות בהתאם להתאחדויות), אחר חיבור תוצאות שלושת התרגילים. בתחרות ה"בנץ'-פרס בלבד", כנובע משמה, ייקבע המנצח בקטגוריה על פי תוצאת תרגיל זה ותו-לא. כמו כן, במרבית ההתאחדויות נהוג להעניק למתחרה אשר הרים את המשקל הרב ביותר ביחס למשקל גופו, מקרב הקטגוריות כולן, את התואר "אלוף האלופים".

ציוד אופייני

מרבית ההתאחדויות מאפשרות למתחרים להצטייד באביזרי-לבוש ייעודיים כדי לשפר את ביצועיהם ולהימנע מפציעות. על-כן, לציוד הייעודי בהרמת-כוח חלק משמעותי. יש היטענו כי הוא אף מהווה חלק אינטגרלי מן הענף.

סקוואט: הציוד האופייני לתרגיל הסקוואט הנו "חליפת-לחץ" ("סיגלט" עשויה פולימר אשר תפקידה לאפשר למתחרה יתר שליטה בתנועה), רצועות ברכיים וחגורת גב.

דד ליפט: בתרגיל זה נהוג להשתמש בחגורת גב ובנעליים בעלות סוליה שטוחה, דוגמת נעלי מתאגרפים או "אולסטאר".

בנץ'-פרס: תרגיל בו נהוג לעטות "חולצת לחץ" (חולצה עשוית פולימר אשר תפקידה לייצב את תנועת המתחרה, להגן על כתפיו וכן, לעזור בלחיצת בר-המשקולות לאחר נגיעתו בחזה), חגורת גב ורצועות פרקי-יד.

ספורטאים ישראלים מפורסמים בהרמת-כוח והישגיהם בענף

  • אלמוג דיין- מתחרה של ה"התאחדות הבנילאומית להרמת כוח" (IPA). אלופת עולם ו"אלופת האלופות" לנוער בקטגוריית "בנץ'-פרס בלבד" 2007. מחזיקה בשיא העולם בבנץ'-פרס לנוער, קטגוריית משקל גוף עד 53 ק"ג. מחזיקת שיא העולם בבנץ'-פרס RAW לנוער, קטגוריית עד 53 ק"ג משקל גוף. מחזיקה בשיא העולם בדד-ליפט RAW לנוער, קטגוריית עד 53 ק"ג משקל גוף.

ראו גם

קישורים חיצוניים