סרטן הריאה – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
JAnDbot (שיחה | תרומות)
מ בוט מוסיף: arz:سرطان الرئه
AlleborgoBot (שיחה | תרומות)
שורה 62: שורה 62:
[[pt:Câncer de pulmão]]
[[pt:Câncer de pulmão]]
[[qu:Surq'an phiru unquy]]
[[qu:Surq'an phiru unquy]]
[[ru:Злокачественные новообразования лёгких]]
[[ru:Злокачественное новообразование лёгких]]
[[sh:Rak pluća]]
[[sh:Rak pluća]]
[[simple:Lung cancer]]
[[simple:Lung cancer]]

גרסה מ־18:45, 15 בדצמבר 2008

סרטן הריאה הינו אחד הגידולים השכיחים ביותר ובין הגידולים הקטלנים ביותר בגברים ובנשים. המחלה מתגלה בדרך כלל בשלבים מתקדמים ולכן סיכוי ההשרדות לחמש שנים הוא כחמישה עשר אחוזים מכלל החולים המאובחנים.

סיווג ואפידמיולוגיה

סרטן הריאה הינו קבוצה של מחלות המחולקת באופן כללי לסרטן של תאים קטנים (באנגלית: small cell lung cancer; בראשי תיבות SCLC) וסרטן של תאים שאינם קטנים (non small cell lung cancer; בראשי תיבות NSCLC). הקבוצה האחרונה היא השכיחה יותר.

כתשעים אחוזים מכלל מקרי הסרטן של התאים שאינם קטנים וכמעט כל מקרי הסרטן של תאים קטנים קשורים לעישון עם תלות בגיל התחלת העישון וכמות העישון (כולל סיגריות, סיגרים, עישון פסיבי, נרגילה וכדומה). הפסקת עישון מביאה לירידה בסיכון לפתח את המחלה. גורמים נוספים הקשורים לסיכון לפתח את המחלה הם חשיפה לאסבסט, גז ראדון, כרום, ניקל וחומרים נוספים.

סרטן הריאות נפוץ יותר בקרב גברים, בעיקר מעל גיל 40. בעשורים האחרונים, עם העלייה במספר הנשים המעשנות, גדל במידה ניכרת מספר הנשים המפתחות את המחלה.

מהלך המחלה והטיפול בה

תסמיני המחלה כוללים שיעול, קוצר נשימה, כאב בחזה, כיח דמי, ירידה במשקל וחום.

המחלה מתחילה ברקמת הריאה ומשם מתפשטת לריאה השנייה, לבלוטות הלימפה המקומיות והמרוחקות וכן לאיברים מרוחקים כגון עצם, מוח, כבד ומח עצם.

הטיפול במחלה הינו תלוי שלב כאשר בשלבים מוקדמים הטיפול הינו משולב של כירורגיה, כימותרפיה וקרינה ובשלבים מתקדמים בעיקר מבוסס על טיפולים כימותרפיים וקרינה לשם פליאציה (הקלה). החלטה על הטיפול מושפעת פרט לשלב המחלה גם במצב החולה, הרעילות הצפויה מהתרופות או מחלות נוספות של החולה.

בשנים האחרונות גדל מספר התרופות שאושרו לטיפול במחלה וביניהם תרופות הנקשרות לקולטנים לגורמי גידול או מעכבי התפתחות כלי דם.

ראו גם

קישורים חיצוניים

ערך זה הוא קצרמר בנושא רפואה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.

הבהרה: המידע בוויקיפדיה נועד להעשרה בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי.

תבנית:Link FA