אאוקן – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
TXiKiBoT (שיחה | תרומות)
מ בוט מוסיף: tr:Eosen
Daniel5284 (שיחה | תרומות)
שורה 3: שורה 3:
==ראו גם==
==ראו גם==
*[[לוח הזמנים הגאולוגי]]
*[[לוח הזמנים הגאולוגי]]
{{פירוש נוסף|נוכחי=|אחר=|ראו=}}
איאוקן—תקופה גיאולוגית. התקופה הראשונה בעידן הקינוזואי. פירושה הוא-"השחר החדש",כלומר, שחר החיים החדשים. התקופה נקראת כך, כי חלק מהמאובנים, המצויים בשכבות התקופה הזו, מורכבים גם ממינים, הקיימים גם היום.
ברוב שטחי כדור הארץ התחיל הא', כשהימים חזרו והציפו את היבשות. בא' התרוממו באירופה ההרים הראשונים בקבוצה האלפינית: הפירנאים והאלפים הפרוואנסליים. פעולה טקטונית רבה חלה גם בחלקי עולם אחרים. הפעילות באה לידי ביטוי בשינויים תכופים בדמות הפאליאוגיאוגרפית של הארץ, כלומר אירעו תנודות רבות של גבולות הים והיבשה, עם שינויי גובה היבשות ועומק הימים.
בא' התיכון התפשטו הימים לכיוון היבשות.
בא' העליון נסוגו הימים מהיבשות.
בצפון אפריקה מהוות שכבות הא' המשך לשכבות הקריטיקון העליון ובשתיהן יש הרבה חומרים זרחניים (פוספאטים).
המאובנים בא' מעידים על תמורות ביולוגיות גדולות: אין בא' מאובנים של יצורים רבים, שחיו בתקופות קודמות. אך יש מאובנים של יצורים, שנוצרו בא' ונכחדו באוליגוקן. היצורים הללו התרבו עד כדי כך, ששלדיהם המאובנים יצרו שכבות עבות ורחבות מאוד.
בשכבות התחתונות של הא' יש מאובנים של יצורים בעלי מבנה שיניים פרימיטיבי מאוד.יצורים אלה (אבות הפילים ואבות הסוסים ואחרים) נוצרו באמצע המזוזואיקון.
מאובנים של צמחים ויצורים בא' מעידים על כך שבאיזור הים התיכון שרר אקלים טרופי.


==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==

גרסה מ־21:21, 27 בנובמבר 2009

איאוקן היא תקופה בפלאוגן השייך לתור השלישון בעידן הקנוזואיקון. מקור המלה ביוונית, ומשמעותה "השחר החדש". תקופה גאולוגית שראשיתה בעידן שבו התחילו הימים להציף את היבשות. משך תקופתה 21 מיליוני שנים, מלפני 56.5 מיליוני שנים עד לפני 35.5 מיליוני שנים.

ראו גם

איאוקן—תקופה גיאולוגית. התקופה הראשונה בעידן הקינוזואי. פירושה הוא-"השחר החדש",כלומר, שחר החיים החדשים. התקופה נקראת כך, כי חלק מהמאובנים, המצויים בשכבות התקופה הזו, מורכבים גם ממינים, הקיימים גם היום. ברוב שטחי כדור הארץ התחיל הא', כשהימים חזרו והציפו את היבשות. בא' התרוממו באירופה ההרים הראשונים בקבוצה האלפינית: הפירנאים והאלפים הפרוואנסליים. פעולה טקטונית רבה חלה גם בחלקי עולם אחרים. הפעילות באה לידי ביטוי בשינויים תכופים בדמות הפאליאוגיאוגרפית של הארץ, כלומר אירעו תנודות רבות של גבולות הים והיבשה, עם שינויי גובה היבשות ועומק הימים. בא' התיכון התפשטו הימים לכיוון היבשות. בא' העליון נסוגו הימים מהיבשות. בצפון אפריקה מהוות שכבות הא' המשך לשכבות הקריטיקון העליון ובשתיהן יש הרבה חומרים זרחניים (פוספאטים). המאובנים בא' מעידים על תמורות ביולוגיות גדולות: אין בא' מאובנים של יצורים רבים, שחיו בתקופות קודמות. אך יש מאובנים של יצורים, שנוצרו בא' ונכחדו באוליגוקן. היצורים הללו התרבו עד כדי כך, ששלדיהם המאובנים יצרו שכבות עבות ורחבות מאוד. בשכבות התחתונות של הא' יש מאובנים של יצורים בעלי מבנה שיניים פרימיטיבי מאוד.יצורים אלה (אבות הפילים ואבות הסוסים ואחרים) נוצרו באמצע המזוזואיקון. מאובנים של צמחים ויצורים בא' מעידים על כך שבאיזור הים התיכון שרר אקלים טרופי.

קישורים חיצוניים


קנוזואיקון
פלאוגן נאוגן רביעון
פלאוקן אאוקן אוליגוקן מיוקן פליוקן פליסטוקן הולוקן
ערך זה הוא קצרמר בנושא גאולוגיה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.

תבנית:Link FA תבנית:Link FA

תבנית:Link FA