גרטה ואן פליט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף Greta van fleet)
יש לשכתב ערך זה. ייתכן שהערך מכיל טעויות, או שהניסוח וצורת הכתיבה שלו אינם מתאימים.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לשכתב ערך זה. ייתכן שהערך מכיל טעויות, או שהניסוח וצורת הכתיבה שלו אינם מתאימים.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
גרטה ואן פליט
מקום הקמה Frankenmuth עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ארצות הברית
תקופת הפעילות מ-2012
סוגה הארד רוק
בלוז רוק
כלי נגינה גיטרה חשמלית, גיטרה בס, פסנתר, תופים
חברת תקליטים לוה רקורדס
פרסים והוקרה פרס גראמי לאלבום רוק (2019) עריכת הנתון בוויקינתונים
http://www.gretavanfleet.com/
חברים
ג'וש קישקה
ג'ייק קישקה
סאם קישקה
דני ווגנר
חברים לשעבר
קייל הוק
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גרטה ואן פליטאנגלית: Greta Van Fleet) היא להקת רוק אמריקאית מפרנקנמות', מישיגן, שנוסדה ב-2012. חברי הלהקה הם הזמר ג'וש קישקה, אחיו התאום הגיטריסט ג'ייק קישקה, אחיהם הצעיר הבסיסט סאם קישקה והמתופף דני ווגנר. הם חתמו חוזה בחברת ההקלטות Lava Rcords במרץ 2017, וחודש לאחר מכן הלהקה הוציאה את המיני-אלבום הראשון שלהם, "Black Smoke Rising". סינגל הבכורה שלהם, "Highway tune", דורג במקום הראשון בבילבורד בקטגוריות Mainstream Rock ו-Active Rock בספטמבר 2017 למשך ארבעה שבועות רצופים. המיני-אלבום השני שלהם, "From The Fires", שמכיל את ארבעת השירים מהמיני-אלבום הראשון וארבעה שירים חדשים יצא ב-10 בנובמבר 2017, ביחד עם הסינגל השני של הלהקה, "Safari Song".

אלבום הבכורה המלא שלהם, "Anthem For A Peaceful Army", יצא ב-19 באוקטובר 2018, ודורג במקום הראשון ב-"Billboard Rock" שבוע בלבד לאחר יציאתו. הסינגל הראשון באלבום, "When The Curtain Falls", יצא ב-19 ביולי, שלושה חודשים לפני יציאת האלבום והפך לסינגל השלישי של הלהקה שדורג במקום הראשון ב-"Billboard Mainstream Rock". גם "Anthem of the Peaceful Army" דורג במקום הראשון ב-"Billboard Hard Rock" רק שבוע לאחר יציאתו.

המיני-אלבום השני של הלהקה, "From The Fires", זכה ב-2019 בפרס גראמי לאלבום הרוק הטוב ביותר.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקמת הלהקה והשנים הראשונות (2012 - 2015)[עריכת קוד מקור | עריכה]

הלהקה נוסדה בפרנקנמות', מישיגן ב-2012 על ידי שני אחים תאומים, ג'וש וסאם קישקה ואחיהם הצעיר סאם, וקייל הוק. שם הלהקה נוצר כשאחד מחברי הלהקה שמע את שמה של גרנטה ואן פליט, תושבת בפרנקנמות'. השימוש שלהם בעיוות שמה התקבל בברכתה. חברי הלהקה גם אמרו בריאיון לאחר מכן שאף על פי שהמוזיקה של הלהקה לא לטעמה, היא תמכה בלהקה וחושבת שהם מאוד מוכשרים. בזמן שהוק היה המתופף, הלהקה הקליטה שני שירים: "Cloud Train" ו-"Standing On". הוק עזב את הלהקה באוקטובר 2013 והוחלף על ידי חבר טוב של האחים, דני ווגנר, באותה השנה.

ריף הגיטרה הראשונה ל-"Highway Tune" נוצר על ידי ג'ייק קישקה ב-2010, אבל השיר עצמו יצא כסינגל רק ב-2017, והוקלט רק כשווגנר היה המתופף.

בפברואר 2014, הוקלט מיני-אלבום בהופעה חיה, שיצא ביוני 2014.

"Black Smoke Rising" ו-"From The Fires", מיני-אלבומים (2016–2017)[עריכת קוד מקור | עריכה]

במרץ 2017, ההקלטה האחרונה של "Highway Tune" יצאה ל-iTunes כסינגל הראשון של הלהקה. באפריל 2017, iTunes התחילה להזרים את הסינגל. באותו החודש הקליפ של השיר יצא באופן בלעדי ל-Loudwire. מיני-אלבום הבכורה של הלהקה, "Black Smoke Rising" יצא בסוף אפריל. הלהקה יצאה לסיבוב הופעות עם The Sturts במאי 2017. הלהקה הוציאה מיני-אלבום כפול שנקרא "From The Fires" בנובמבר 2017. הלהקה הוציאה את "Safari song" כסינגל באוקטובר 2017. בנובמבר 2017 הודיעו חברי הלהקה שהם עובדים על אלבום אולפן באורך מלא, שהם רוצים להוציא באמצע 2018.

"Anthem of the Peaceful Army", אלבום בכורה (2018-הווה)[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבום הבכורה שלהם, "Anthem of the Peaceful Army", יצא ב-19 באוקטובר 2018. ג'וש קישקה אמר ששם האלבום נלקח מכותרת של פואמה. האלבום היה במקום הראשון ברשימת המכירות בשבוע הבכורה שלו באמריקה, כשהוא מוכר כ-80,000 עותקים. בדצמבר 2018, הלהקה הייתה מועמדת לארבעה פרסי גראמי: האומן החדש הטוב ביותר, הופעת הרוק הטובה ביותר ל-"Highway Tune",‏ "Black Smoke Rising" כשיר הרוק הטוב ביותר ואלבום הרוק הטוב ביותר ל-"From The Fires".

סגנון מוזיקלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

המוזיקה של גרטה ואן פליט הוגדרה כמוזיקת הארד רוק ובלוז רוק. אף על פי שכל ארבעת חברי הלהקה גדלו על בלוז, לכל אחד יש העדפות משלו: ג'ייק אוהב רוק אנד רול, סאם אוהב ג'אז, דני אוהב פולק וג'וש אוהב מוזיקת עולם. ג'ייק אמר בראיון ש"כל שלושת האחים האזינו לתקליטי הוויניל של ההורים שלהם, שהכילו מוזיקת בלוז ופולק". סאם אמר ש"זה לא שאנחנו רק להקת רוק אנד רול, זה פשוט הצליל שיוצא כשאנחנו נפגשים ומנגנים". כתיבת השירים מתבצעת על ידי כל חברי הלהקה, לאחר שאחד מהם ממציא קונספט לשיר. דני אמר שרבים משירי הלהקה נכתבים קודם בצורת שיר פולק לפני שהם מתפתחים למשהו אחר.

גרטה ואן פליט מושווית לעיתים קרובות ללד זפלין. ג'ייק אמר שהוא "בזבז שנה על ללמוד מה ג'ימי פייג' עושה עד שהבין איך הוא חושב". עם זאת, הוא הקשיב גם לגיטריסטים אחרים, במיוחד פיט טאונסנד. לגבי כך שקולו מושווה לזה של רוברט פלאנט, אמר ג'וש שלפלאנט בהחלט הייתה השפעה, אף על פי ש"זה לא לאן שאני מכוון". ג'וש כלל לא הכיר את לד זפלין עד לתיכון, והסביר שסגנון השירה שלו יצא לו באופן טבעי, יום אחד, כשניסה להישמע מעל כל חברי הלהקה. בראיון במרץ 2018, פלאנט אמר שגרטה ואן פליט היא אחת מהלהקות האהובות עליו, "הם כמו לד זפלין", ותיאר את ג'וש כ"זמר קטן ויפה".

כמה מההשפעות של ג'ייק על הגיטרה כוללות את ג'ון לי הוקר, אלמור ג'יימס, ברט ג'נשץ, אריק קלפטון וקיית' ריצ'רדס. כמה מהמתופפים שנתנו השראה לדני הם כרמיין אפיס, ג'ון בונהם, מיטש מיטשל ומיכאל שרייבו. הבסיסט האהוב על סאם הוא ג'יימס ג'יימרסון, הבסיסט של מוטאון סשן. ג'וש קישקה מחקה את התנועות ואת התזוזה על הבמה של ג'ו קוקר.

חברי הלהקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נוכחים

  • ג'וש קישקה – שירה מובילה
  • ג'ייק קישקה – גיטרה, שירת רקע
  • סאם קישקה – גיטרה בס, קלידים, שירת רקע
  • דני ווגנר – תופים, שירת רקע

לשעבר

  • קייל הוק – תופים

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבומים

מיני-אלבומים

  • 2016 – Black Smoke Rising
  • 2017 – From The Fires

סינגלים

  • 2017 – Highway tune
  • 2017 – Safari Song
  • 2018 – When The Curtain Falls
  • 2018 – You’re The One
  • 2019 – Lover, Leaver

פרסים ומועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה פרס קטגוריה עבודה מועמדת תוצאה מקור
2024 פרס גראמי אלבום הרוק הטוב ביותר Starcatcher מועמדות [1]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גרטה ואן פליט בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]