משוב נזיל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

משוב נזיל (LiquidFeedback) היא תוכנה חופשיתרישיון MIT) לעיצוב דעות פוליטיות ולקבלת החלטות, המטשטשת את הגבולות בין דמוקרטיה ישירה לדמוקרטיה ייצוגית. המרכיב החשוב ביותר של התוכנה היא מערכת האצלת הצבעות, הידועה כדמוקרטיה נזילה[1]. היא מיועדת ליצירת צורה חדשה של ייצוג פוליטי והשתתפות בתהליך הפוליטי, צורה הלוקחת בחשבון את המחסור בידע של המשתתפים בו. האצלת קול למי שיש בידו את הידע הנדרש בכל נושא ונושא, היא ליבה של התוכנה והתפישה שעומדת מאחוריה.

הרעיון הבסיסי[עריכת קוד מקור | עריכה]

המערכת מיועדת לעזור למפלגות, ארגונים וקבוצות אזרחים פעילים, להעריך את דעותיהם של חבריהם (הכוונה למתפקדי המפלגות, או חברים רשמיים בארגונים אחרים), בלי המגבלות של פורומי אינטרנט מסורתיים. המשוב מיועד ליצור ייצוג מדויק של דעות חברי הקבוצה, בלי שאלו יקבלו הטיה מהיררכיות חברתיות או חוסר ידע. כל אחד ואחת מוזמנים לקדם את יוזמותיהם, במסגרת המגבלות המוטלות על ידי מפעילי המערכת, שהם לרוב גופי המזכירות, האחראים על יישום התקנונים.

השימוש[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרכיב חיוני של המשוב הנזיל היא היכולת להגיש הצעות כתובות ("יוזמות" במונחי המערכת), שניתן לאחרים להצביע עליהן. המשתמש בוחר את הסוגיה הנושאית המתאימה להצעתו, או יוצר חדשה כזו. לחלופין, הוא יכול להגיש הצעה חלופית ליוזמה קיימת. המפעיל קובע מגבלת זמן מסוימת ומספר מצביעים מינימלי (קוורום), ומחליט על פעולות ההמשך, במקרה של קבלת ההצעה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשוב הנזיל פותח באוקטובר 2009, על ידי קבוצת התוכנה הציבורית[2], בעקבות הצעותיהם של כמה מחברי מפלגת הפיראטים הגרמנית, שלא היו מרוצים מאופן גיבוש הרעיונות הפוליטיים הקיים. מפתחי התוכנה פועלים באופן עצמאי לגמרי. מתוקף הרישיון שנקבע לתוכנה, השימוש בה אפשרי, בין היתר, למפלגות ולארגונים אחרים. הגרסה היציבה הראשונה הופצה בחודש אפריל 2010. בתוכנה נעשו כבר כמה שימושים מוצלחים, בהכנות של כמה ועידות ארציות של מפלגות הפיראטים בגרמניה, אוסטריה, איטליה, שווייץ וברזיל. גם תנועת 'סלאו פוד' הגרמנית עושה שימוש בתוכנה.

בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרויקט מפלגה פתוחה[3] שהוא חלק ממאמץ רחב יותר להנגשת נתונים ממערכות הממשל בישראל וחיזוק הדמוקרטיה במסגרת פרויקט כנסת פתוחה עוסק בקידום השימוש במשוב הנזיל בישראל.

מפלגת הפיראטים משתמשת במערכת משוב נזיל במנגנון המחייב את נציגי המפלגה לפעול על-פי דעת חבריה.

הציונות החדשה - מפלגת העם[4], המתמודדת בבחירות לכנסת התשע עשרה, משתמשת במשוב נזיל כדי לדון בתקנון ותוכנית הפעולה שלה[5].

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

היישום של המשוב הנזיל הביא לדיון סוער בין חברי מפלגת הפיראטים הגרמנית המצדדים בהגנה על מידע וביקרו את יכולת התוכנה להתאים בין כל יוזמה והצבעה, לבין מי שיזם אותן. כיוון שהתוכנה מאפשרת הצבעה של מצביע רשום, קל מאוד לזהות את דעותיהם הפוליטיות של המשתתפים על פי הצבעותיהם. היו שטענו שהיכולת להאציל הצבעה יכולה ליצור ולכפות מבנה כוח כשלעצמו, אף על פי שניתן לבטל האצלה בכל עת. מפתחי התוכנה ניסו להגביל אפקט זה, על ידי הוספת האפשרות של הסרה אוטומטית של משתמשים לא פעילים. ביקורת אחרת היא שהמערכת לא לוקחת בחשבון את האינטרסים של המיעוט. למרות שמצביעי המיעוט רשאים להציג את דעותיהם ולהגיש הצעות חלופה, המפעיל רשאי לדרוש כמות תומכים מינימלית בפרק זמן תחום. הצבעה סופית דורשת רוב מינימלי של חמישים אחוז מהמצביעים, או יותר, לפי החלטת המפעיל.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא משוב נזיל בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]