משתמש:סולל/מנב"ס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של סולל.

הערך עדיין איננו מוכן ונדרשת בו עריכה תוכנית או טכנית. לעזרה בקרו בדלפק הייעוץ.

דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של סולל.

הערך עדיין איננו מוכן ונדרשת בו עריכה תוכנית או טכנית. לעזרה בקרו בדלפק הייעוץ.

מנב"ס המנב"ס (ר"ת- מערכת לניהול בית הספר) – מערכת מידע לניהול פדגוגי ואדמיניסטרטיבי של בית הספר [<refrences>היסודי, חטה"ב והחט"ע</ref>]. תוכנה דו- לשונית עברית וערבית לשימוש בתי הספר בכלל ובעלי התפקידים במוסד החינוכי בפרט, תומכת בתפיסות הפדגוגיות ולעידן הטכנולוגי (הפניה:טכנולוגיה). המערכת מותאמת לצרכי בתי הספר השונים בכל שלבי החינוך, מאפשרת גמישות בהפקת התוצרים בבתי הספר (תעודות ודוחות), כמו כן ניתן לגופים המלווים את בית הספר לקבל מידע מאושר בהתאם לחוק הגנת הפרטיות ולנוהלי אבטחת המידע(הפניה:אבטחת מידע). תוכנת המנב"ס - המערכת הרשמית והיחידה, שפותחה על ידי משרד החינוך, במינהל תקשוב ומערכות מידע בניהולה של סופיה מינץ, ניתנת חינם לכל בתי הספר בליווי הדרכתי.

תפקיד המנב"ס בבית-הספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

בית-הספר הוא ארגון מורכב ורב ממדי, הדורש מיומנות גבוהה בניהולו התקין והנהגתו לעבר מטרות מוגדרות ויעדים חדשים. המנב"ס הוא כלי מסייע לתמיכה במערכת הארגונית והפדגוגית בבית-הספר. הפעלתו השוטפת תאפשר ניצול מרבי של הפוטנציאל העצום הגלום בו. המנב"ס הוא מערכת מידע ממוחשבת לניהול הידע הארגוני בבית-הספר, באמצעותו ניתן לייעל את התקשורת בארגון, לאתר מידע, לסננו, לעבדו ולהעריכו. המנב"ס מצריך עבודת צוות במטרה להשיג תוצאות איכותיות בזמן קצר. המנב"ס - השימוש בו מעורר צורך של תכנון הלימודים בבית-הספר, המוצא את ביטויו בתוכניות לימודים ועבודה, שהן מוקד של התרבות הניהולית והפדגוגית. המנב"ס מסייע לתמיכה בדרכי הערכה ושפיטה אובייקטיביים, הנחוצים לניתוח מצבי בעיה בעזרת נתונים עדכניים. המנב"ס משקף גישות שונות של הערכת תלמידים. המודול הפדגוגי במנב"ס מבוסס על תפיסת ההערכה החלופית (כלי מעצב לשיפור תהליכי למידה-הוראה) בצד ההערכה המסכמת המסורתית. במנב"ס מתועדים ההישגים הלימודיים וההתנהגותיים של התלמידים ומופקים דוחות פדגוגיים למעקב שוטף אחר ההישגים הלימודיים במטרה להעלות את אחוז המצליחים בלימודים. המנב"ס מחד מסייע למנהל לאתר מוקדים של בעיות, קשיים וכשלים, ומאידך הוא כלי לאישוש הניהול האינטואיטיבי. התעודה המופקת מהמנב"ס משקפת את התפיסה החינוכית הייחודית של בית-הספר.

אודות המערכת[עריכת קוד מקור | עריכה]

במערכת מנוהלים נתונים אדמיניסטרטיביים ופדגוגיים ומופקים דוחות בהתאם לצורך קבלת החלטות. בנמב"ס מתועדים פרטי המוסד החינוכי, פרטי התלמיד, כולל נתונים דמוגרפיים, הישגים לימודיים, נוכחות והיעדרות, הצטיינות, הליכות ומכתבים. פרטי מורים ועובדים נוספים נתונים פדגוגיים: תכנון אירועי הערכה (מבחנים, עבודות, סיורים, פורטפוליו) ומרכיבי הערכה לאירוע, הזנת ציונים, דוחות פדגוגיים. ניהול בחינות בגרות: נתוני שאלונים, ניהול חדרים למבחנים, שבוץ תלמידים לשאלונים,ציונים פנימיים ועוד. ניהול דוחות ותעודות

יתרונות המערכת[עריכת קוד מקור | עריכה]

המערכת מותאמת לכל שלבי החינוך ונותנת מענה למגוון המשתמשים בתוך בית הספר (מנהלים, רכזי שכבה, מורים,תלמידים, הורים ועוד). ניהול עצמאי של מערכת המידע: אפשרות לקבוע את המאפיינים המיוחדים לכל בית ספר על פי החלטתו. לדוגמה, טווח ציונים, קביעת מידור אבטחות מידע, קביעת נוסח קבוע למסמכי בית הספר, הוספת שורת "אני מאמין" (סלוגן) של בית הספר, הוספת "בס"ד" במסמכים ועוד. ניהול הישגים, כולל תיעוד הישגי התלמידים במבחני המיצ"ב הפנימי: המערכת משקפת את הגישה הפדגוגיות של בית הספר. ניהול אירועי הערכה מסורתיים או במגוון חלופות הערכה, מתן משקלים שונים לאירועי הערכה שונים ושקלולם, הערכה מספרית או הערכה מילולית. ניהול נתונים רב שנתיים ועוד. עדכניות המערכת: משרד החינוך שם לו למטרה לשמור על עדכניות המערכת מבחינה תוכנית וטכנולוגית באופן שוטף ולאורך זמן. במינהלת יישומי מנב"ס פועל פורום שינויים, הדן בבקשות לשינויים במערכת על פי דרישות מבתי הספר ומבעלי תפקידים במערכת החינוך. השינויים מופצים בגרסאות התוכנה החדשות, כולל תבניות חדשות לתעודה, דוחות חדשים וממשקים.

אבטחת מידע[עריכת קוד מקור | עריכה]

המערכת תוכננה בהתאם לדרישות החוק להגנת הפרטיות ולהנחיות חוזר המנהל הכללי בנושא אבטחת מידע (חוזר מיוחד ח' תשרי תשנ"ח, אוקטובר ‏1997). המערכת מאפשרת מתן סיסמאות ומידורן לפי תפקידים. לדוגמה, רכז שכבה יוכל לצפות רק בנתוני השכבה. ניהול מערכת ההרשאות נתונה לשיקול דעתה של הנהלת בית הספר ובכפוף לדרישות החוק.

מושגים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מנב"ס : מערכת מידע לניהול בית הספר.
  • מודול : תת תוכנה.
  • אדמיניסטרטיבי : מינהלי.
  • ניהול פדגוגי :ניהול הערכה חלופית ומסורתית של ההישגים הלימודיים של התלמידים בבית הספר .


קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

http://education.gov.il/manbas

http://he.wikipedia.org/wiki/פדגוגיה


[[קטגוריה:מחשבים]] [[קטגוריה: חינוך]]

{{}}