נוטיומסטודון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןנוטיומסטודון
נוטיומסטודון
איור אפשרי


השוואה של נוטיומסטודון ושל סטגומסטודון לאדם

תקופה
אמצע פליסטוקן-הולוקן כ-1,200,000–6,000 שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: פילאים
משפחה: גומפותריומיים
סוג: נוטיומסטודון
מין: Notiomastodon platensis
שם מדעי
Notiomastodon
Cabrera, 1929
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

נוטיומסטודון (שם מדעי: Notiomastodon; מילולית: "מסטודון דרומי") הוא סוג של פילאי ממשפחת הגומפותריומיים, אשר חי לאורך אמריקה הדרומית (למעט בהרי האנדים הגבוהים) במשך אמצע תקופת הפליסטוקן עד לתחילת ההולוקן, לפני 1.2-0.006 מיליון שנה. הסוג כלל מין יחיד - Notiomastodon platensis, אשר הוגדר כבר ב-1888 בידי החוקר פלורנטינו אמגינו. סוג זה, כמו מינים נוספים ממשפחת הגומפותריומיים הדרום אמריקאים, התגלו כבר מהמאה ה-17 ותוארו ביד ז'ורז' קיוויה, אך הוא החשיב את הממצאים שכללו בעיקר מאובני שיניים טוחנות לשייכים לסוג מסטודון, כשסיווג אותם למספר מינים.

הנוטיומסטודון היה סוג בעל חלוקה משתנה, כשמיונים רבים שייכו אותו לסוגים אחרים דומים כמו הקיווירוניוס והסטגומסטודון, אשר התקיים גם באמריקה הצפונית והיגר אליה עם ההחלפה האמריקאית הגדולה. הוא הופרד מהם רק ב-1929. בניגוד לסוגים דומים הוא כלל לא התקיים באמריקה הצפונית אלא התפתח מסוגים שהיגרו לאמריקה הדרומית. התפוצה שלו דמתה לתפוצת הקיווירוניוס, סביב יערות טרופיים לחים ויערות פתוחים במדינות פרו, צפון ברזיל, אקוודור ובוליביה.

יונק זה הגיע עד גובה 2.52 מטרים ולמשקל 4.4 עד 4.9 טון, קטן מעט מפיל אסייתי. ההנוטיומסטודון היה בעל זוג חטים ארוכים שצמחו מלסתות העליונה ופנו קדימה. הלסת התחתונה לא הייתה ארוכה כמו של גומפותריומים דומים. מבנה השיניים התאים עבור לעיסת שיחים או זרעים קשים ובמידה פחותה יותר גם עשבים. ממצאים מרמזים שהוא נכחד עקב ציד אנושי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא נוטיומסטודון בוויקישיתוף