נחושתית הוורדים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןנחושתית הוורדים
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: פרוקי-רגליים
מחלקה: חרקים
סדרה: חיפושיות
תת־סדרה: Polyphaga
משפחה: זבליתיים
סוג: Cetonia
מין: נחושתית הוורדים
שם מדעי
Cetonia aurata
ליניאוס, 1758
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
נחושתיות ורדים על פרח.

נחושתית הוורדים (שם מדעי: Cetonia aurata, שם עממי: Green Rose Chafer) היא מין של חיפושית במשפחת הזבליתיים. אורכה כ-20 מילימטר וצבעה ירוק מתכתי בוהק עם גוני נחושת, כתוצאה מצבעוניות מבנית. לעיתים קרובות ישנם פסים לבנים גליים על כנפי החפייה שלה. היא נפוצה באירופה, דרום אנגליה וכן בדרום מזרח אסיה ובעיקר בהונג קונג.

ביולוגיה ואורח חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

נחושתית הוורדים מסוגלת למעוף מהיר, והיא עפה כאשר כנפי החפייה סגורות (הן נפתחות רק לצורך פתיחת וקיפול כנפי התעופה).

נחושתית הוורדים ניזונה מאבקה, צוף ופרחים, בעיקר ורדים. בנוסף הזחלים שלהן ניזונים מרקבובית ומפטריות ספרופיטיות. באירופה ניתן למצוא אותן על פרחים, בעיקר ורדים, במהלך ימים שמשיים בחודשים מאי עד יולי ולעיתים גם עד ספטמבר.

הפגית היא זחל מטיפוס דרן בצורת האות C ובעלת גוף קשיח, מקומט ושעיר עם ראש קטן ורגליים זעירות. הפגיות מסתתרות בחורף במקום שבן יש מזון ומתחפרות בתוך האדמה, כולל בגושי דשן, עלוות שלכת ועץ נרקב. הפגיות גדלות מהר ומתנשלות פעמיים לפני תחילת הסתיו. הן מתגלמות ביוני או יולי, וחלקן מגיחות בסתיו אך רובן מגיחות מהגולם באביב. באביב הן מזדווגות ומטילות ביצים בחומר אורגני מרקיב, ואז מתות. מחזור החיים שלהן הוא כשנתיים.

צבע[עריכת קוד מקור | עריכה]

צבעה של נחושתית הוורדים הוא ירוק מתכתי בוהק עם גוני נחושת. הצבע נובע מצבעוניות מבנית, שנגרמת על ידי החזרה של אור מקוטב בעל קיטוב מעגלי; כמו רוב הזבליות זהו אור בעל קיטוב מעגלי שמאלי. כאשר מסתכלים על החיפושית דרך מקטב בעל קיטוב מעגלי ימני, החיפושית נראית חסרת צבע. החיפושית מופיעה גם בצבעים אחרים לצד הירוק הנפוץ, אלו כוללים נחושת, אפור ושחור. להמון פרטים יש פסים לבנים מגורענים וגליים על כנפי החפייה, אך בחלק אין.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא נחושתית הוורדים בוויקישיתוף