סברמן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סברמן
כריכת הגיליון הראשון
כריכת הגיליון הראשון
מידע כללי
מאת אורי פינק
איורים אורי פינק
שפת המקור עברית
סוגה גיבורי על, פעולה, קומדיה
הוצאה
הוצאה דייוויד הרמן
תאריך הוצאה 1978

סַבְּרָמן (מלשון "צבר" באנגלית, Sabra) הוא סיפור קומיקס ישראלי מאת אורי פינק משנת 1978 שנושאו הרפתקאות גיבור-על ישראלי בשם "סברמן". זהו ספר הקומיקס הראשון בישראל שעסק בגיבור-על כלשהו וכן אחד הקומיקסים הראשונים שיצאו בארץ. הגיבור, "סברמן", הוא גיבור-על ישראלי פטריוטי בישראל בהשראת גיבור-העל האמריקאי סופר מן.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

"סברמן" נוצר על ידי אמן הקומיקס הישראלי אורי פינק בשנות השבעים, כשהיה בן 15. את החוברות החל ליצור בלי כוונה לפרסמן, אך לאחר שחבריו לחצו עליו להוציא כרך ראשון של הרפתקאות סברמן, פנה פינק למו"ל הישראלי דייוויד הרמן. זה הסכים להדפיס כמה חוברות קומיקס שצייר וצבע פינק ומתארות את עלילותיו הנבחרות של סברמן. הצלחת הקומיקס הייתה נמוכה יחסית. בסך הכל הודפסו פחות ממאה עותקים, אשר מהם נשארו רק מעטים, הנמכרים בשווקים וחנויות אספנים ברחבי הארץ. ברם, הקומיקס נחשב "מקפצה" אדירה לקריירת הקומיקס של פינק, והיה לנקודת מפנה בהיסטורית הקומיקס הישראלית, בשל החלוציות שבחוברת עברית המתארת גיבור על, בעל מוטיבים ישראליים במובהק.

גיבור הקומיקס הופיע שוב בשנת 1998 בפרסום אחר של פינק בשם "פרופיל 107", שם מאבד הגיבור את כינויו סברמן וחי במציאות שבה גיבורי-על מוצאים מחוץ לחוק אך הממשלות משתמשות בהם בסתר, בדומה לעלילת הקומיקס המפורסם "Watchmen" שפינק אמר כי היה אחד מ"מקורות ההשראה" שלו.

בספטמבר 2022 הכריזו אולפני מארוול על הצטרפותה של סברה ליקום הקולנועי של מארוול. בתגובה טען פינק שלהערכתו הקומיקס "סברמן" שיצר ב-1978 היה מקור ההשראה ליצירת סברה ב-1980, אך הוא לא משוכנע שיש כאן הפרת זכויות יוצרים.[1]

דמותו של סברמן[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגיבור של החוברת, סברמן, הוא אזרח ישראלי בשם דן בר-און, חייל אמיץ ואידיאליסטי, בן להורים ניצולי שואה. בר און נפצע בקרבות החווה הסינית במלחמת יום הכיפורים, שחלה 5 שנים לפני פרסום הקומיקס. בגופו הושתל איבר תותב בשם "מוט אטומי" שמעניק לו כוחות על טבעיים. הגיבור נלחם בשרות צה"ל והמדינה בשם "סברמן", מן המילה צבר, שהיא כינוי לאזרחים ישראלים שנולדו בארץ. החוברת הראשונה של הקומיקס זכתה להצלחה יחסית וצוירה מחדש על ידי פינק לגרסה בשפה האנגלית. חוברת נוספת הופיע בשם "סברמן נגד שליחי השאול", ובה עלילה פנטסטית יותר, בה סברמן נלחם נגד מכשפים שעבדו בשירות צה"ל בעבר. חוברת שלישית אותה חיבר פינק נגנזה על ידי המוציא לאור, ולא פורסמה. לעומת קודמותיה, החוברת הכילה מוטיבים פציפיסטיים; בחוברת, סברמן הוצג מנסה להשכין שלום בין גיבורי על ישראלים וערבים הנאבקים זה בזה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ציוץ של אורי פינק ברשת החברתית אקס (טוויטר), 11 בספטמבר 2022
ערך זה הוא קצרמר בנושא קומיקס. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.