קומינפורם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קומינפורם
מדינה הרפובליקה העממית של אלבניה
ברית המועצות
הרפובליקה העממית של בולגריה
הרפובליקה הדמוקרטית הגרמנית (מ-1949 - מפלגה משקיפה)
הרפובליקה ההונגרית השנייה (1949-1947) ו- הרפובליקה העממית ההונגרית (החל מ-1949)
הרפובליקה הפדרלית העממית של יוגוסלביה (1948-1947)
הרפובליקה הפולנית (1952-1947) ן-הרפובליקה העממית הפולנית (החל מ-1952)
ממלכת רומניה (אוקטובר - דצמבר 1947) (מפלגת הפועלים הרומנית) הרפובליקה העממית הרומנית
הרפובליקה הצ'כוסלובקית השלישית (המפלגה הקומוניסטית הצ'כוסלובקית) (1948-1947) והרפובליקה הצ'כוסלובקית הרביעית (החל מ-1948)
הרפובליקה האיטלקית (המפלגה הקומוניסטית האיטלקית)
הרפובליקה הצרפתית הרביעית (המפלגה הקומוניסטית הצרפתית)
מטה הארגון בלגרד, בוקרשט עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 6 באוקטובר 1947 – 17 באפריל 1956 (8 שנים ו־27 שבועות) עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קומינפורם או קומיפורמביורורוסית: Коминформ או Коминформбюро), קיצור של לשכת המידע של המפלגות הפועלים והקומוניסטיות (ברוסית: Информационное бюро коммунистических и рабочих партий) היה ארגון קומוניסטי בינלאומי שהוקם ב-5 באוקטובר 1947 על ידי יוסיף סטלין. כתגובה לתוכנית מרשל הקים סטלין את ה"קומינפורם" במטרה ליצור שיתוף פעולה בין המפלגה הקומוניסטית הסובייטית, המפלגות הקומוניסטיות שתפסו את השלטון או עמדו להשלים את ההשתלטות על השלטון במדינות מזרח אירופה ובין שתי מפלגות קומוניסטיות חשובות במערב - המפלגה הקומוניסטית הצרפתית והמפלגה הקומוניסטית האיטלקית שהשתתפו זמנית בממשלות בארצותיהן. להבדיל מה"קומינטרן", לא היה ה"קומינפורם" ארגון עולמי של כל המפלגות הקומוניסטיות. הוא נועד לעזור להנהגת ברית המועצות לעצור את השפעת המעצמות המערביות ה"בורגניות" - בעיקר ארצות הברית ובריטניה - במזרח אירופה ולחזק את השליטה של ברית המועצות באזור.

בלגרד שביוגוסלביה נקבעה כמרכז הארגון. הביטאון הרשמי של הקומינפורם היה העיתון "למען שלום מתמשך, למען דמוקרטיה עממית!".

בוועידת היסוד של הקומינפורם, ועידת המפלגות הקומוניסטיות האירופיות שנערכה בשקלארשה פורבה, בשלזיה התחתית שבפולין, בין התאריכים 22 ל 27 בספטמבר 1947, השתתפו המפלגות הקומוניסטיות של צ'כוסלובקיה, איטליה (כולל מפלגה קומוניסטית קטנה של אזור טריאסט), צרפת, הונגריה, בולגריה, פולין, רומניה, יוגוסלביה וברית המועצות. המגמה האירופאית של הארגון הוכחה על ידי העובדה שהמפלגות הקומוניסטיות של וייטנאם וסין לא הוזמנו לכנס הייסוד.[1] בשנת 1948, בעקבות קרע בין סטלין לבין טיטו, המפלגה הקומוניסטית היוגוסלבית סולקה משורות הארגון, הוקעה כ"בוגדת" וכ"פשיסטית", ומטה הארגון עבר מבלגרד לבוקרשט. מפלגת העמל האלבנית תמכה בהחלטה זו אבל לא הייתה לחברה ממש בקומינפורם. הארגון פורק באפריל 1956 בעקבות החלטה שהתקבלה בוועידה של הוועד המרכזי של המפלגה הקומוניסטית של ברית המועצות במסגרת מדיניות של "דה-סטליניזציה" ופיוס עם טיטו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Cominform and Comecon, SCHOOL HISTORY
ערך זה הוא קצרמר בנושא היסטוריה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.