קוסטאנצו פסטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קוסטאנצו פסטה
Costanzo Festa
לידה 1490
פיימונטה, איטליה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 10 באפריל 1545 (בגיל 55 בערך)
רומא, מדינת האפיפיור עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת איטלקית עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
אוסף מזמורים ומגניפיקטים של קונסטאנצו פסטה; זהו האוסף המוקדם ביותר מסוג זה ששרד כפרי עטו של מלחין יחיד בגנזך הוותיקן

קוסטאנצו פסטהאיטלקית: Costanzo Festa; סביבות 1485-1490 - 10 באפריל 1545) היה מלחין איטלקי בן תקופת הרנסאנס. נודע בעיקר במדריגלים שלו, אך חיבר גם מוזיקת קודש ווקלית. פסטה היה המלחין יליד איטליה הראשון, שיצירותיו הפוליפוניות זכו לפרסום בינלאומי.

חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

לא הרבה ידוע על שנותיו הראשונות. הוא נולד כנראה בפיידמונט סמוך לטורינו, אבל אין ראיות חותכות לכך וההנחה מבוססת ביקר על מסמכים מאוחרים יותר, המתייחסים אליו כאל "קלריציס סקולאריבוס", כלומר, לא נזיר, מאזור זה. תאריך הולדתו נע בין 1480 לכל המוקדם ל-1495 לכל המאוחר, אבל תגליות חדשות נוטות להסכים על סוף שנות ה-80' של המאה ה-15. בשנת 1514 ביקר פסטה בפרארה והביא עמו אי-אילו מוטטים; נראה שבתקופה זו כבר ביסס עצמו כמלחין, אם לשפוט על פי קבלת הפנים שזכה לה. זאת ועוד, בין 1510 ל-1517 חי על אי במפרץ נאפולי, שם עבד כמורה למוזיקה אצל משפחת ד'אוואלוס. בשנת 1517 עבר לרומא ונכנס לשירותו של האפיפיור לאו העשירי כזמר. תקשורת משנת 1543 מעידה, שהיה חולה מכדי להילוות אל האפיפיור במסעו לבולוניה והוא מת ב-1545. נראה, כי פסטה חי ברומא רוב המחצית השנייה של חייו ובמשך חלק גדול מן הזמן שירת במקהלת האפיפיור.

מוזיקה והשפעה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פסטה היה אחד האיטלקים הבודדים במקהלת האפיפיור. עם זאת, הוא היה מיומן מאוד בטכניקת הקונטרפונקט של ארצות השפלה וחשיבותו לתולדות המוזיקה היא בכך שהיה הראשון שמיזג את שני הסגנונות, האיטלקי וההולנדי, יחדיו. נוסף לכך, הייתה לו השפעה ברורה על ג'ובאני פלסטרינה, שעיצב על פיו רבות מיצירותיו המוקדמות.

רבים מן המדריגלים של פסטה נכתבו לשלושה קולות (בניגוד למדריגליסט מוקדם אחר, פיליפ ורדלו, שהעדיף חמישה או שישה). במדריגלים שלו נטה לתרוצות מהירות ולפעילות ריתמית; ייתכן שהדבר מעיד על השפעת הווילאנלה, צורה ווקאלית בת זמנו. נוסף לכך כתב קטעים הומופוניים מורחבים, שגילו השפעה פחותה במידת מה מצד המוטט בן זמנו, בניגוד לתרוצות החיקוי דמויות המוטט של ורדלו.

נוסף למדריגלים של פסטה, שיצאו לאור בעיקר בין 1543 ל-1549, אוספים אחדים של יצירות קודש שלו יצאו לאור במהלך חייו, ביניהם ארבע מיסות, יותר מארבעים מוטטים, קובץ קינות ומספר רב של מגניפיקטים ו"מחרוזות תפילה לבתולה מריה" (לשתי מקהלות, כל אחת בארבעה קולות). סגנון המוזיקה הדתית שלו תואם לזה של יצירותיו החילוניות: הוא לא נלהב לחיקוי ולקונטרפונקט מורכב לשמו, ולעיתים קרובות כתב תרוצות הומופוניות צרופות. הואיל ורומא הייתה שמרנית בהשוואה לשאר איטליה (ואירופה) בימים ההם, ובשני העשורים שלאחר מותו הייתה תגובת נגד חזקה לקונטרפונקט (שקיבלה ביטוי מפורש במועצת טרנט), ייתכן שנטייתו הסגנונית מעידה על ראיית נולד מצדו; אולי נענה לטעמו ולצרכיו של האפיפיור, מעסיקו.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Gustave Reese Music in the Renaissance. New York, W.W. Norton & Co., 1954. ISBN 0-393-09530-4
  • The Concise Edition of Baker's Biographical Dictionary of Musicians, 8th ed. Revised by Nicolas Slonimsky. New York, Schirmer Books, 1993. ISBN 0-02-872416-X
  • James Haar: "Costanzo Festa", Grove Music Online ed. L. Macy (Accessed July 1, 2005), (subscription access)
  • Crawford, David. "A Review of Costanzo Festa's Biography." Journal of the American Musicological Society. vol. XXVIII, No. 1. Page 102.
  • גוסטב ריז, "מוזיקה ברנסאנס", ניו יורק, ו. ו. נורטון ושותק, 1954.
  • "המהדורה המרוכזת של מילון המוזיקאים הביוגרפי של בייקר", מהדורה 8, תוקן וחודש בידי ניקולס סלונימסקי. ניו יורק, הוצאת שירמר, 1993.
  • ג'יימס האר: "קוסטאנצו פסטה", מילון גרוב הממוחשב בעריכת ל. מייסי (יולי 2005)
  • דייוויד קרופורד, "סקירת הביוגרפיה של קוסטאנצו פסטה", כתב העת של אגודת המוזיקולוגים האמריקאית, כרך 28, מס' 1, עמ' 102.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קוסטאנצו פסטה בוויקישיתוף