שוגון (ספר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שוגון
Shōgun
מידע כללי
מאת ג'יימס קלאוול
שפת המקור אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה רומן היסטורי
מקום התרחשות יפן עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
הוצאה Amphora עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הוצאה 1975
מספר עמודים 1000
הוצאה בעברית
הוצאה הוצאת זמורה ביתן, הוצאת מודן
תאריך 1980
תרגום עמוס פארן
מהדורות נוספות
מספר כרכים 2
סדרה
סדרת ספרים סאגה האסיאתית
הספר הבא טאי פאן (ספר)
קישורים חיצוניים
מסת"ב 978-5-367-00360-4
הספרייה הלאומית 002069715
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שוגון הוא הספר הראשון בסאגה האסיאתית של ג'יימס קלאוול. עלילת הספר מתרחשת ביפן בשנת 1600, ומתארת את עלייתו של טוקוגאווה איאיאסו לכס השוגון. הסיפור מסופר מנקודת מבטו של ימאי אנגלי, אשר דמותו מבוססת בחופשיות על מעלליו של ויליאם אדמס.

הסיפור עובד למיני סדרת טלוויזיה, סרט קולנוע, מחזמר בברודוויי ומשחקי מחשב.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ון בלאקתורן (המקבל מהיפנים את הכינוי אנג'ין, נווט, מאחר שהם לא יכלו לבטא את שמו), נווט והקפטן בפועל של ספינת הסחר ההולנדית אראסמוס, נקלע לחוף יפן כאשר ספינתו התרסקה. הוא נכנס לשירות טורנגה, מצביא פיאודלי רב עוצמה השולט במישור הקאנטו (קוונטו), האזור של טוקיו העכשווית, ומתאהב במריקו, מומרת לנצרות אשר קרועה בין דתה לבין תרבותה, אשר לא מקבלת את הנצרות.

על אף קבלת פנים עוינת, בלאקתורן לומד לאיטו את היפנים ואת תרבותם, ומשתלב כיועץ לטורנגה. נקודת מפנה בעלילה היא ניסיונו של בלאקתורן לבצע ספוקו (התאבדות טקסית). גם היפנים לומדים לכבד את ה"ברברי" ולבסוף הוא מקבל את התואר סמוראי והטמוטו.

מטרותיו של בלקת'ורן הם לצבור הון למען הכתר האנגלי ולחזור לביתו בלונדון. הוא מאמין שהדרך להשיג את מטרות אלו היא על ידי השתלטות על ה"ספינה השחורה", ספינה שיוצאת פעם בשנה עמוסה אוצרות לסין - היפנים השתמשו בפורטוגלים בתור מתווכים לסחר במשי. הפורטוגלים היו אויביהם המושבעים של הבריטים באותה תקופה בהיסטוריה והדרך להשתלטות על הספינה השחורה רצופה סכנות - עליו להשתמש בעורמה אותה למד מהיפנים כדי להשיג מטרות אלו.

דמויות מפתח[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדמויות בשוגון מבוססות על הדמויות ההיסטוריות הבאות:

שמה של הספינה אראסמוס ככל הנראה נלקח משמה המקורי של הספינה דה ליפד, הספינה ההולנדית שנווטה בידי ויליאם אדמס אשר הגיע לחופי יפן בשנת 1600. אראסמוס האמיתית שינתה את שמה כדי להתאים עם שמות ארבע הספינות האחרות במשלחת שעזבה את הולנד בשנת 1598.

אזכורים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שוגון הוא הראשון בסדרת ספרים שקלאוול כתב על אסיה (אך לא הראשון שכתב קלאוול בסדרה). ניתן למצוא אזכורים נוספים לדמויות משוגון בספרי ההמשך: טאי פאן, גאי ג'ין ובית האצילים.

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1980 עלתה לשידור מיני-סדרה בשם "שוגון", אשר אורכה היה תשע שעות והיא שודרה במשך חמישה לילות. בסדרה כיכבו בין השאר ריצ'רד צ'מברלין, טושירו מיפונה, יוקו שימדה, וג'ון ריס דייוויס. בשנת 2018 הוכרז שגרסה מחודשת למיני-סדרה תעלה לשידור ברשת השידור FX Networks. ב-27 בפברואר 2024 עלו שני הפרקים הראשונים בסדרה לשירות דיסני+.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • שוגון, באתר OCLC (באנגלית)