השמלה (תופעת אינטרנט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
השמלה המדוברת

השמלה הייתה תופעת אינטרנט משנת 2015 שבמרכזה צילום של שמלה. הצופים לא הסכימו אם השמלה הייתה כחולה ושחורה, או לבנה וזהובה. התופעה חשפה הבדלים בתפיסת הצבע האנושי והפכה לנושא של מחקר מדעי במדעי המוח ובחקר הראייה.

מקור התופעה בתצלום של שמלה שפורסם ברשת החברתית פייסבוק. השמלה הייתה אכן שחורה וכחולה, אך תנאי התצלום גרמו לרבים לראותה כלבנה וזהובה, מה שיצר דיון ציבורי ער ברשתות החברתיות. בתוך כשבוע, יותר מעשרה מיליון ציוצים בטוויטר הזכירו את השמלה. קמעונאית השמלה, Roman Originals, דיווחה על עלייה במכירות וייצרה גרסה חד פעמית בלבן וזהב שנמכרה למטרות צדקה.

בפברואר 2015, כשבוע לפני חתונתם של גרייס וקייר ג'ונסטון מהאי קולונסיי שמסקוטלנד, אם הכלה, ססיליה בלסדייל, צילמה שמלה בחנות שמצפון לצ'סטר שבאנגליה. בליסדייל התכוונה ללבוש את השמלה בחתונה ושלחה את התמונה לגרייס. השמלה הייתה בצבע כחול עם תחרה שחורה. עם זאת, גרייס אמרה לאמה שהיא חשבה שהשמלה שבתמונה היא בצבע לבן עם תחרה זהובה[1].

לאחר שגרייס פרסמה את התמונה בפייסבוק, גם חבריה ברשת החברתית לא הסכימו על צבעי הבגד[2][3].

כמה ימים לאחר החתונה, ב-26 בפברואר, מקניל פרסמה מחדש את התמונה לבלוג שלה בטאמבלר, ויצרה דיון ציבורי נוסף סביב התמונה[2][3].

תגובות[עריכת קוד מקור | עריכה]

התפשטות ויראלית ראשונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

קייטס הולדרנס, שניהלה את עמוד הטאמבלר עבור BuzzFeed במשרדי האתר בניו יורק, קיבלה הודעה ממקניל שביקשה עזרה בפתרון מחלוקת הצבע של השמלה. היא לא התייחסה לכך, אך בסוף אותו היום ראתה שהעניין קיבל כ-5,000 אזכורים, מספר גדול יחסית לרשת חברתית זו. טום כריסט, מנהל הנתונים של טאמבלר, אמר שבשיאו העמוד קיבל 14,000 צפיות בשנייה (או 840,000 צפיות בדקה), הרבה מעל בנתונים הרגילים הממוצעים.[4]

הולדרנס הראה את התמונה לחברים אחרים מצוות המדיה החברתית של BuzzFeed, שמיד החלו להתווכח על צבעי השמלה. היא יצרה סקר פשוט למשתמשי טאמבלר. עוד באותו היום הסקר משך מאות אלפי תגובות ומתעניינים, והיה לאחד המקרים הוויראליים ביותר ברשת החברתית עד אותו הזמן[4].[5]

התמונה הפכה לתופעת אינטרנט עולמית ברחבי המדיה החברתית. בטוויטר, משתמשים יצרו את ההאשטאגים "#whiteandgold", "#blueandblack" ו-"#dressgate" כדי לדון בדעותיהם לגבי צבע השמלה והתיאוריות סביב טיעוניהם[6]. הדיון עורר עשרות אלפי ציוצים תוך שעות[4]. התמונה גם גררה דיונים הנוגעים לטריוויאליות של העניין בכללותו; הוושינגטון פוסט תיאר את המחלוקת כ"דרמה שחילקה כוכב לכת"[2].[7][8] כמה מאמרים העלו בהומור שהשמלה עלולה לגרום למשבר קיומי על אופי הראייה והמציאות, או שהוויכוח עלול לפגוע ביחסים בין אישיים.[2][9] אחרים בחנו מדוע אנשים מקיימים ויכוח כה גדול על עניין שלכאורה טריוויאלי[10].

פופולריות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בערב שבו פרסם BuzzFeed את המאמר, מדען המוח של מכללת ולסלי ביוויל קונווי התייחס לתופעה לכתב Wired. בבוקר שלאחר מכן, השיחה הפכה לוויראלית אף היא[4].

ידוענים רבים התייחסו לעניין וחלקו ביניהם על צבעי השמלה. בין האישים שהתייחסו לעניין, ניתן למנות את טיילור סוויפט (שציוצה בטוויטר בעניין גרר מאות אלפי תגובות)[4], ג'יידן סמית', פרנקי מוניז, דמי לובאטו, מינדי קאלינג וג'סטין ביבר, אנה קנדריק, בי.ג'יי נובאק, קייטי פרי, ג'וליאן מור ושרה היילנד[11], קים קרדשיאן, קניה ווסט, לוסי הייל, פיבי טונקין, ליידי גאגא, דייוויד דוכובני, אלן דג'נרס ואריאנה גרנדה.[12][13][14][15] פוליטיקאים, סוכנויות ממשלתיות ופלטפורמות מדיה חברתית של מותגים גדולים (למשך אדובי ופיצה האט) כתבו גם הם פוסטים הומוריסטיים[16]. אף מגישת הטלוויזיה אלכס ג'ונס לבשה את השמלה במהדורת הלילה של The One Show[17]. בסופו של דבר, השמלה הייתה הנושא של 4.4 מיליון ציוצים בטוויטר בתוך 24 שעות.[4]

בן פישר מה- New York Business Journal דיווח שהעניין במאמר הראשון של BuzzFeed על השמלה הציג צמיחה אנכית במקום פונקציית גאוס כתופעה ויראלית, מה שהוביל את BuzzFeed להקצות שני צוותי עריכה ליצור מאמרים נוספים על השמלה כדי להניע פרסומות[18] ועד 1 במרץ, המאמר המקורי של BuzzFeed זכה ליותר מ-37 מיליון צפיות[19]. השמלה צוטטה על ידי פרשן CNN, מל רובינס, כתופעה ויראלית בעלת התכונות הנדרשות של הטיה חיובית המשלבת "יראת כבוד, צחוק ושעשוע".[20]

פרסום צבעי השמלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השמלה אושרה ככחול מלכותי עם תחרת זהב מהקמעונאית Roman Originals.[21][22][23] על אף שהייתה זמינה גם בגרסאות אחרות (אדום, ורוד ושנהב עם תחרות שחורות). הפרסום הוביל לעלייה נוספת במכירות.[24] ב-28 בפברואר, הודיעו רומן אוריג'ינלס שהם ייצרו שמלה אחת לבנה וזהובה למכירה פומבית[25].

ב-3 במרץ הופיעו בני הזוג ג'ונסטון, בליסדייל ומקניל כאורחים במופע של אלן דג'נרס בארצות הברית, מה ששיקף והגביר את החשיפה לעניין.

עד 1 במרץ, יותר משני שלישים ממשתמשי BuzzFeed שנשאלו השיבו כי השמלה לבנה וזהובה[26]. יש אנשים שהציעו שהשמלה משנה צבעים בעצמה[2]. כלי תקשורת ציינו שהתמונה נחשפה יתר על המידה והייתה באיזון לבן ירוד, מה שגרם לצבעים שלה להיתפש כאחרת.[2][27]

הסברים מדעיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אין קונצנזוס מדוע השמלה מעוררת תפיסות כה מופרכות ושונות[28]. מדעני המוח ביוויל קונווי וג'יי נייץ מאמינים שהמחלוקת היא תוצאה של האופן שבו המוח האנושי תופס צבע והתאמה כרומטית. קונווי מאמין שזה קשור לאופן בו המוח מעבד את הגוונים השונים של שמי אור יום וטען כי "מערכת הראייה מסתכלת על הדבר הזה, ומנסה להפחית את ההטיה הכרומטית של ציר אור היום... אנשים או מפחיתים את הצד הכחול, ובמקרה זה הם רואים לבן וזהב אובסופו של דבר עם כחול ושחור."[29]

תיאוריות דומות פורסמו על ידי פול נוקס מאוניברסיטת ליברפול, שקבע שמה שהמוח מפרש כצבע עשוי להיות מושפע מהמכשיר שבו צופים בתצלום, או מהציפיות של הצופה עצמו.[30] אניה הורלברט ושותפיה בחנו את הבעיה גם מנקודת המבט של תפיסת צבע. הם ייחסו את ההבדלים בתפיסה לתפיסה אינדיבידואלית של קביעות צבע.[31][32]

מדען המוח והפסיכולוג פסקל וליש קבע כי בעוד שגירויים מעורפלים מטבעם היו ידועים למדע הראייה במשך שנים רבות, אך מקרה השמלה הוא הגירוי הראשון מסוג זה בתחום הצבע שהובא לידיעת המדע על ידי המדיה החברתית. הוא מייחס תפיסות דיפרנציאליות להבדלים בהארה ובקדימות הבד, אך גם מציין שהגירוי הוא מאוד חריג במידה שהתפיסה של רוב האנשים אינה משתנה. אם כן, השינוי הוא רק בסקאלות זמן ארוכים מאוד, מצב חריג עבור גירויים דו-יציבים, כך שלמידה תפיסתית עשויה להתרחש במקרה כזה[33]. בנוסף על כך, הוא טען שהדיונים על הגירוי הזה אינם קלים, שכן הדיון יכול לשקף כיצד אנשים שונים יכולים לראות את העולם בצורה שונה[34]. דניאל הרדימן-מקרטני מהמכללה לאופטומטריסטים הצהיר שהתמונה הייתה מעורפלת, מה שמרמז שהאשליה נגרמה מאור צהוב חזק שמאיר על השמלה, ותפיסה אנושית של צבעי השמלה ומקור האור על ידי השוואתם לצבעים אחרים, וכן בגלל השוואה לחפצים אחרים בתמונה[35].

The Journal of Vision, כתב עת מדעי העוסק בחקר הראייה, הודיע במרץ 2015 כי יפורסם גיליון מיוחד על השמלה עם הכותרת A Dress Rehearsal for Vision Science.[36][37] המחקר המדעי הראשון בקנה מידה גדול על השמלה פורסם ב- Current Biology שלושה חודשים לאחר פרסום התמונה. המחקר, שכלל 1,400 נשאלים, מצא כי 57 אחוז ראו בשמלה כחולה ושחורה, 30 אחוז ראו אותה כלבנה וזהובה, 11 אחוז ראו אותה כחולה וחומה, ושניים אחוז דיווחו עליה כ"אחרת".[38] נשים ואנשים מבוגרים ראו באופן לא פרופורציונלי את השמלה כלבנה וזהובה. עוד גילו החוקרים שאם השמלה הוצגה בתאורה מלאכותית בצבע צהוב, כמעט כל הנשאלים ראו את השמלה כשחורה וכחולה, בעוד שהם ראו בה לבן וזהובה אם לתאורה המדומה הייתה הטיה כחולה[29][38][39][40] מחקר אחר ב- Journal of Vision, מאת פסקל וליש, מצא שאנשים שהיו משכימי קום נטו יותר לחשוב שהשמלה מוארת באור טבעי, תופסים אותה כלבן וזהובה, וש"ינשופי לילה" ראו בשמלה כחולה ושחור[41][42].

מחקר שנערך על ידי Schlaffke et al. דיווח כי אנשים שראו את השמלה כלבנה וזהב הראו פעילות מוגברת באזורים הקדמיים והפריאטליים של המוח. אזורים אלו נחשבים כקריטיים בפעילויות קוגניציה גבוהות בתפיסה החזותית[43][44].

מורשת[עריכת קוד מקור | עריכה]

השמלה נחשבה לאחת מתופעות האינטרנט הבולטות בשנת 2015[45][46]. הצלמים המקוריים של התמונה, בליסדייל ובן זוגה פול ג'ינקס הביעו מאוחר יותר תסכול וחרטה על כך ש"נשארו לגמרי מחוץ לסיפור" שיצר תופעה שיצאה מכלל שליטה[5]. בדרום אפריקה, צבא הישע השתמש בשמלה בקמפיין של 2015 כדי להעלות את המודעות לאלימות במשפחה, עם הסיסמה: "למה כל כך קשה לראות שחור וכחול?" [47] ביולי 2023, קייר ג'ונסטון הואשם בניסיון רצח של אשתו, גרייס, לאחר שנים של אלימות ואיומים במשפחה[48].

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא השמלה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Benedictus, Leo (22 בדצמבר 2015). "#Thedress: 'It's been quite stressful having to deal with it ... we had a falling-out'". The Guardian. ארכיון מ-11 בדצמבר 2019. נבדק ב-11 בדצמבר 2019. {{cite news}}: (עזרה)
  2. ^ 1 2 3 4 5 6 "The inside story of the 'white dress, blue dress' drama that divided a planet". The Washington Post. ארכיון מ-12 ביולי 2018. נבדק ב-27 בפברואר 2015. {{cite news}}: (עזרה)
  3. ^ 1 2 "The Dress Is Blue And Black, Says The Girl Who Saw It in Person". BuzzFeed. ארכיון מ-30 במאי 2018. נבדק ב-27 בפברואר 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ 1 2 3 4 5 6 Warzel, Charlie (26 בפברואר 2016). "2/26: The Oral History". BuzzFeed. ארכיון מ-19 במרץ 2018. נבדק ב-28 בפברואר 2016. {{cite news}}: (עזרה)
  5. ^ 1 2 "#TheDress couple: 'we were completely left out from the story'". BBC News. 1 בינואר 2016. ארכיון מ-6 בינואר 2016. נבדק ב-28 בינואר 2016. {{cite web}}: (עזרה)
  6. ^ Klassen, Anna (26 בפברואר 2015). "What Colors Are This Dress? White & Gold or Black & Blue? The Internet Is Going Insane Trying To Find Out – PHOTO". Bustle. ארכיון מ-21 באוגוסט 2017. נבדק ב-27 בפברואר 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  7. ^ "Color Bind: This Dress is White and Gold, Right?". Boston Globe. ארכיון מ-5 במרץ 2016. נבדק ב-27 בפברואר 2015. {{cite news}}: (עזרה)
  8. ^ "The Official Live Blog: Is This Dress Blue and Black or White and Gold?". Slate. 2015-02-27. ארכיון מ-15 באוקטובר 2018. נבדק ב-27 בפברואר 2015. {{cite journal}}: (עזרה)
  9. ^ King, Kirsten (26 בפברואר 2015). "This Dress Is Ruining People's Lives". BuzzFeed. ארכיון מ-30 במאי 2018. נבדק ב-1 במרץ 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  10. ^ "Why do we care about the colour of the dress?". The Guardian. 27 בפברואר 2015. ארכיון מ-21 באוגוסט 2017. נבדק ב-28 במאי 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  11. ^ "What Colors Are This Dress? Kim Kardashian, Miley Cyrus, Justin Bieber and a Bajillion Other Celebs Weigh In". MTV News. ארכיון מ-1 באפריל 2015. נבדק ב-30 במרץ 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  12. ^ "#Dressgate: The white and gold dress making our mind work until it's black and blue". The Sydney Morning Herald. 2015-02-27. ארכיון מ-26 באוגוסט 2017. נבדק ב-27 בפברואר 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  13. ^ Iyengar, Rishi. "The Dress That Broke the Internet, and the Woman Who Started It All". ארכיון מ-16 באוקטובר 2017. נבדק ב-27 בפברואר 2015. {{cite news}}: (עזרה)
  14. ^ Sanchez, Josh (2015-02-26). "'What color is this dress' confused celebrities, too". Fansided.com. ארכיון מ-27 בפברואר 2015. נבדק ב-27 בפברואר 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  15. ^ Mahler, Jonathan (27 בפברואר 2015). "A White and Gold Dress Overloads the Internet". The New York Times. ארכיון מ-18 במאי 2018. נבדק ב-27 בפברואר 2015. {{cite news}}: (עזרה)
  16. ^ Jim Dalrymple II. "Politicians, Police, And Brands Have Weighed in On 'The Dress'". Buzzfeed.com. ארכיון מ-20 בנובמבר 2017. נבדק ב-6 במרץ 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  17. ^ Forrester, Katy (28 בפברואר 2015). "Watch Alex Jones rock #TheDress on The One Show as debate rumbles on over its colour". Daily Record. ארכיון מ-2021-04-17. נבדק ב-25 באוגוסט 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  18. ^ Fischer, Ben (27 בפברואר 2015). "The Dress phenomenon didn't happen by accident. It took big money". New York Business Journal. American City Business Journals. ארכיון מ-6 במרץ 2017. נבדק ב-1 במרץ 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  19. ^ Holderness, Cates (26 בפברואר 2015). "What Colors Are This Dress?". BuzzFeed. ארכיון מ-23 באפריל 2018. נבדק ב-1 במרץ 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  20. ^ Robbins, Mel (28 בפברואר 2015). "Why blue/black/white/gold dress went viral". CNN. ארכיון מ-16 במאי 2018. נבדק ב-3 במרץ 2015. {{cite news}}: (עזרה)
  21. ^ "Lace Detail Bodycon Dress". ארכיון מ-27 בפברואר 2015. נבדק ב-27 בפברואר 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  22. ^ "The blue and black (or white and gold) dress: Actual color, brand, and price details revealed". The Independent. 27 בפברואר 2015. ארכיון מ-2019-07-13. נבדק ב-10 במאי 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  23. ^ "Optical illusion: Dress color debate goes global". BBC News. BBC. ארכיון מ-2019-07-13. נבדק ב-28 בפברואר 2015. {{cite news}}: (עזרה)
  24. ^ "'The Dress' flying off racks following Internet sensation: 'We sold out in the first 30 minutes of our business day'". Daily News. New York. ארכיון מ-21 במאי 2018. נבדק ב-27 בפברואר 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  25. ^ "'The Dress' returns in special edition gold and white version for Comic Relief charity auction". The Independent. 10 במרץ 2015. ארכיון מ-29 בספטמבר 2017. נבדק ב-10 במרץ 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  26. ^ Holderness, Cates (26 בפברואר 2015). "What Colors Are This Dress?". Buzzfeed. ארכיון מ-23 באפריל 2018. נבדק ב-1 במרץ 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  27. ^ "Why that dress looks white and gold: It's overexposed". Mashable. 27 בפברואר 2015. ארכיון מ-20 באפריל 2018. נבדק ב-27 בפברואר 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  28. ^ González Martín-Moro, J.; Prieto Garrido, F.; Gómez Sanz, F.; Fuentes Vega, I.; Castro Rebollo, M.; Moreno Martín, P. (באפריל 2018). "Which are the colours of the dress? Review of an atypical optic illusion". Archivos de la Sociedad Española de Oftalmología (English Edition). 93 (4): 186–192. doi:10.1016/j.oftale.2018.02.003. {{cite journal}}: (עזרה)
  29. ^ 1 2 Sample, Ian (2015-05-14). "#TheDress: have researchers solved the mystery of its colour?". The Guardian. ארכיון מ-28 בנובמבר 2016. נבדק ב-13 בדצמבר 2016. {{cite news}}: (עזרה)
  30. ^ "Viewpoint: Blue and black or white and gold?". News.liv.ac.uk. ארכיון מ-2 במרץ 2015. נבדק ב-27 בפברואר 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  31. ^ Hurlbert, Anya; Aston, Stacey (2017). "What #theDress reveals about the role of illumination priors in colour perception and colour constancy". Journal of Vision. 17 (7): 4. doi:10.1167/17.9.4. PMC 5812438. PMID 28793353. ארכיון מ-13 באוגוסט 2020. נבדק ב-25 באוגוסט 2020. {{cite journal}}: (עזרה)
  32. ^ Brainard, DH; Hulbert, A (2015). "Colour Vision: Understanding #TheDress". Current Biology. 25 (13): R551–R554. doi:10.1016/j.cub.2015.05.020. PMID 26126278. ארכיון מ-4 בדצמבר 2020. נבדק ב-25 באוגוסט 2020. {{cite journal}}: (עזרה)
  33. ^ "An experts lesson from the dress". Slate. 2 במרץ 2015. ארכיון מ-20 באפריל 2018. נבדק ב-6 במרץ 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  34. ^ "Why discussing the dress is not frivolous". pascallisch.net. 2 במרץ 2015. ארכיון מ-3 במרץ 2015. נבדק ב-6 במרץ 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  35. ^ Hardiman-McCartney, Daniel (2 במרץ 2015). "#Thedress and your optometrist – the scientific voice of reason". College of Optometrists. ארכיון מ-7 במרץ 2017. נבדק ב-6 במרץ 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  36. ^ "Journal of Vision – Special Issue on The Dress". 12 במרץ 2015. אורכב מ-המקור ב-9 במאי 2015. נבדק ב-10 במאי 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  37. ^ "- JOV - ARVO Journals - JOV - ARVO Journals". jov.arvojournals.org. ארכיון מ-1 באפריל 2018. נבדק ב-1 באפריל 2018. {{cite web}}: (עזרה)
  38. ^ 1 2 Lafer-Sousa, Rosa; Hermann, Katherine L.; Conway, Bevil R. (29 ביוני 2015). "Striking individual differences in color perception uncovered by 'the dress' photograph". Current Biology. 25 (13): R545–R546. doi:10.1016/j.cub.2015.04.053. PMC 4921196. PMID 25981795. {{cite journal}}: (עזרה)
  39. ^ Gegenfurtner, Karl R.; Bloj, Marina; Toscani, Matteo (29 ביוני 2015). "The many colours of 'the dress'". Current Biology. 25 (13): R543–R544. doi:10.1016/j.cub.2015.04.043. PMID 25981790. {{cite journal}}: (עזרה)
  40. ^ Winkler, Alissa D.; Spillmann, Lothar; Werner, John S.; Webster, Michael A. (29 ביוני 2015). "Asymmetries in blue–yellow colour perception and in the colour of 'the dress'". Current Biology. 25 (13): R547–R548. doi:10.1016/j.cub.2015.05.004. PMC 4489998. PMID 25981792. {{cite journal}}: (עזרה)
  41. ^ Wallisch, Pascal (7 באפריל 2017). "Illumination assumptions account for individual differences in the perceptual interpretation of a profoundly ambiguous stimulus in the color domain: 'The dress'". Journal of Vision. 17 (4): 5. doi:10.1167/17.4.5. PMID 28388701. {{cite journal}}: (עזרה)
  42. ^ Wallisch, Pascal (12 באפריל 2017). "Two Years Later, We Finally Know Why People Saw 'The Dress' Differently". Slate. ארכיון מ-16 בינואר 2018. נבדק ב-3 במרץ 2018. {{cite news}}: (עזרה)
  43. ^ אתר למנויים בלבד Sarah Knapton, ‏Dressgate: If you saw THAT dress as white your brain was working overtime, The Telegraph, 14 October 2015
  44. ^ Schlaffke, Lara; Golisch, Anne; Haag, Lauren M.; Lenz, Melanie; Heba, Stefanie; Lissek, Silke; Schmidt-Wilcke, Tobias; Eysel, Ulf T.; Tegenthoff, Martin (בדצמבר 2015). "The brain's dress code: How The Dress allows to decode the neuronal pathway of an optical illusion". Cortex. Elsevier BV. 73: 271–275. doi:10.1016/j.cortex.2015.08.017. ISSN 0010-9452. PMID 26478963. {{cite journal}}: (עזרה)
  45. ^ "The 15 Best Memes of 2015". Entertainment Weekly's EW.com. ארכיון מ-14 במרץ 2016. נבדק ב-20 במרץ 2016. {{cite web}}: (עזרה)
  46. ^ "24 Memes That Took The Internet By Storm in 2015". MTV News. ארכיון מ-2 באפריל 2016. נבדק ב-20 במרץ 2016. {{cite web}}: (עזרה)
  47. ^ "Salvation Army uses The Dress in ad targeting violence against women". CBC News. 6 במרץ 2015. ארכיון מ-2 בפברואר 2018. נבדק ב-25 במרץ 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  48. ^ Grierson, Jamie (2023-07-14). "Man whose mother-in-law's blue and black dress went viral charged with trying to kill wife". The Guardian (באנגלית בריטית). ISSN 0261-3077. נבדק ב-2023-07-18.