דייוויד דוכובני

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דייוויד דוכובני
David Duchovny
דוכובני בקומיק-קון סן דייגו, 2013
דוכובני בקומיק-קון סן דייגו, 2013
לידה 7 באוגוסט 1960 (בן 63)
ניו יורק, ניו יורק, ארצות הברית
שם לידה David William Duchovny עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מועדפת רוק אלטרנטיבי עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
תקופת הפעילות מ-1987
עיסוק מוזיקאי (זמר-יוצר)
מקום לימודים
בן או בת זוג טיאה ליאוני (19972014) עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים וסט דוכובני, Kyd Miller Duchovny עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר צאצאים 2 עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
https://davidduchovny.com
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דייוויד ויליאם דוכּובניאנגלית: David William Duchovny; נולד ב-7 באוגוסט 1960 בניו יורק) הוא שחקן, סופר, מפיק, במאי, זמר ופזמונאי אמריקאי ממוצא יהודי. זוכה שני פרסי גלובוס הזהב בעקבות תפקידו הראשי כהאנק מודי בסדרת הדרמה הקומית "קליפורניקיישן", ובסדרת המדע הבדיוני "תיקים באפלה" שבה שיחק את דמותו של הסוכן פוקס מאלדר. בנוסף להיותו שחקן, דוכובני גם בעל קריירה מוזיקלית, ועד כה הוציא לאור אלבום אחד בשם "Hell Or Highwater".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דוכובני נולד בניו יורק. אביו הוא עמרם "עמי" דוכובני (אנ'), סופר אמריקאי ממשפחה יהודית-אשכנזית ופובליציסט שעבד עם הוועד היהודי-אמריקני. אמו היא מרגרט "מג" (לבית מילר) מורה ומנהלת ממשפחה נוצרית-לותרנית שהיגרה מסקוטלנד. הוא דובר צרפתית, לטינית, וקצת עברית. יש לו אח ואחות, דניאל ולורי. דוכובני בצעירותו למד בבתי ספר פרטיים במנהטן - כנסיית גרייס (אנ'), והקולגייט סקול (אנ'). בוגר אוניברסיטת פרינסטון בספרות אנגלית וחבר אחוות פי בטא קפא. לאחר מכן בחר להמשיך את לימודיו, קיבל תואר שני בספרות אנגלית מאוניברסיטת ייל, אך פרש מספסל הלימודים לפני סיום הדוקטורט.

מוצא[עריכת קוד מקור | עריכה]

משפחתו מצד אביו, בברדיצוב, ניהלו משק חלב. סבו התיישב ביפו והמשיכו בעסק זה,אך גורש כשמשטרה בדואית נכנסה אליהם בתוך גל של פוגרום וגירוש בכח ב-1914 למצרים.[1] כ-6,000 גורשו אז בידי הטורקים.[2]

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תחילת הקריירה של דוכובני כשחקן הייתה בפרסומת לבירה Löwenbräu. התפקיד המשמעותי הראשון שלו היה בסדרת הטלוויזיה "טווין פיקס", בה שיחק סוכן DEA טרנסווסטי (אשר נוהג ללבוש בגדי נשים). הוא גם הופיע בתפקיד ראשי בסדרת הדרמה הארוטית "יומן הנעל האדומה". בשנת 1992 שיחק בתפקיד קטן בסרט "קוראים לי בטהובן", ובסרט "ונציה\ונציה" לצדה של מליסה לאו. בשנת 1993 שיחק בסרט "קליפורניה" לצד בראד פיט.

הפריצה הגדולה שלו הייתה כשכיכב בתפקיד פוקס מאלדר בסדרת הטלוויזיה "תיקים באפלה" (באנגלית: The X-Files). דוכובני שיחק את סוכן ה-FBI המאמין בתאוריות קשר במשך כשמונה עונות, אך בשל סכסוך עם החברה המפיקה, רשת FOX, החליט לסיים את החוזה. הוא הופיע בפרק האחרון של הסדרה ובסרט הקולנוע המבוסס עליה "תיקים באפלה: הסרט". בנוסף, דיבב את מאלדר במשפחת סימפסון ובמשחק הווידאו "The X-Files: Resist or Serve".

במקביל הופיע בתוכנית "המופע של לארי סנדרס" בתפקיד עצמו - אך עם רמיזות הומוסקסואליות על המשיכה שלו כלפי לארי, כולל חיקוי הסצנה המפורסמת של שרון סטון מהסרט "אינסטינקט בסיסי", בה היא חושפת כי אינה לובשת דבר מתחת לחצאית שלה.

לאחר סיום צילומי "תיקים באפלה" הופיע דוכובני מספר פעמים בקולנוע. בסרט הקומדיה "זולנדר" שיחק תפקיד של דוגמן ידיים.

איכות המשחק של דוכובני זוכה מדי פעם לסאטירות. בסדרה "פיוצ'רמה" טוען הרובוט קלקולון (דמותו של שחקן גרוע במיוחד) כי בעבר היה דייוויד דוכובני. בסצנה אחרת בסדרה הוא מופיע כראש.

לאחר מכן כיכב דוכובני בסדרה "קליפורניקיישן", בתור האנק מודי, סופר במשבר. סדרה זו זיכתה אותו בפרס גלובוס הזהב בקטגוריית השחקן הטוב ביותר בסדרת קומדיה או סדרה מוזיקלית לשנת 2007.

ב-2008 שב דוכובני לגלם את הסוכן פוקס מאלדר בסרט ההמשך "תיקים באפלה: רוצים להאמין", לצדה של ג'יליאן אנדרסון.

ב-12 במאי 2015, דוכובני הוציא לאור את אלבומו הראשון כמוזיקאי שנקרא "Hell or Highwater".

ב-28 במאי 2015 דוכובני החל לגלם בלש משטרתי בסדרת הטלוויזיה "אקווריוס" - "aquarius". הסדרה בת שתי עונות 2015-2016. עלילת הסדרה סובבת על שנות ה-60 המאוחרות כשברקע מלחמת וייטנאם. דוכובני חוקר את היעלמותה של נערה שמצטרפת לקבוצה של היפים בהנהגתו של צ'ארלס מנסון.

בשנת 2020 שיחק בסרט האימה "הכישוף: הדור הבא", סרט המהווה רימייק לסרט הכישוף משנת 1996.

בשנת 2021 גילם את עצמו בסדרת הטלוויזיה "החוג לאנגלית" מבית נטפליקס.

בשנת 2022 שיחק בסרטו של ג'אד אפאטאו "הקפסולה" של נטפליקס.

בשנת 2023 כיכב בקומדיה הרומנטית "What Happens Later" שכתבה וביימה מג ריאן שאף כיכבו לצדו. באותה שנה שיחק בדמותו של ביל בייטמן בסרט "בית כברות לחיות: שושלות" המבוסס על הרומן "בית כברות לחיות שעשועים" מאת סטיבן קינג, שיצא לאור בשנת 1983 ומשמש כפריקוול לעיבודו הקולנועי משנת 2019.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דוכובני נישא לשחקנית טיאה ליאוני ב-6 במאי 1997 ולהם בת וסט דוכובני שחקנית ובן. הם נפרדו ב-2008, ומנו את הסיבה כהתמכרות הסקס של דוכובני שנכנס לגמילה. בזמן שהיה בגמילה 35 ימים ליאוני ניהלה רומן עם השחקן בילי בוב תורנטון. דייוויד וליאוני חזרו ונפרדו מספר פעמים, וב-2014 התגרשו סופית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ bataween, US actor's family was deported from Jaffa to Egypt in 1914 • Point of No Return, Point of No Return, ‏2023-02-15 (באנגלית בריטית)
  2. ^ The Algemeiner, Actors David Duchovny and Richard Kind Learn Jarring Information About Jewish Past on ‘Finding Your Roots’, Algemeiner.com (באנגלית אמריקאית)