אורות הכרך

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אורות הכרך
City Lights
בימוי צ'ארלי צ'פלין עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי צ'ארלי צ'פלין עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט צ'ארלי צ'פלין עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה צ'ארלי צ'פלין עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים צ'ארלי צ'פלין
וירג'יניה צ'ריל
פלורנס לי
הארי מאיירס
מוזיקה צ'ארלי צ'פלין עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום רולנד טות'רו, גורדון פולוק עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה יונייטד ארטיסטס עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה יונייטד ארטיסטס, נטפליקס עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 30 בינואר 1931 עריכת הנתון בוויקינתונים
משך הקרנה 87 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית (כיתוב)
סוגה קומדיה רומנטית, דרמה קומית, קומדיה טראגית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 1,500,000‏$
הכנסות 5,019,181‏$
פרסים מועצת ביקורת הקולנוע האמריקנית: עשרת הסרטים הטובים ביותר עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אורות הכרךאנגלית: City Lights) הוא סרט קומדיה רומנטית משנת 1931 שיצר צ'ארלי צ'פלין (תסריטאי, במאי, מפיק שחקן ראשי, מלחין של חלק המוזיקה המקורית ועורך משני). בסרט מתנהל רומן בין דמות הנווד של צ'פלין לבין מוכרת פרחים עיוורת.

עלילת הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

הנווד נתקל במוכרת פרחים (וירג'יניה צ'ריל), והוא מוכה תדהמה שהוא מבין שהיא עיוורת. בעקבות טעות שמיעה, היא חושבת שהוא עשיר בעל רכב יוקרתי. באותו ערב, מציל הנווד מיליונר שיכור מהתאבדות. המיליונר בתודה לוקח אותו לאחוזתו ללגימת שמפניה, ובהמשך גם לסיבוב ברחבי העיר. כאשר הוא עוזר למיליונר לחזור לביתו, הוא רואה את הנערה העיוורת. הוא לוקח כסף מהמיליונר, קונה ממנה פרחים ולוקח אותה לביתה ברכבו של המיליונר. שם היא מספרת לסבתה על המיליונר הנחמד (והיא כמובן מתכוונת לנווד).

בינתיים, חוזר הנווד לביתו של המיליונר, אולם הוא כבר התפכח ואינו זוכר את מאורעות הלילה, והוא מורה למשרתו לזרוק את הנווד החוצה. מאוחר יותר באותו היום, המיליונר שוב שיכור, והוא מוצא את הנווד ומזמין אותו שוב למסיבה, עד לבוקר בו הוא מתפכח, שוכח הכל ומסלק את הנווד.

הנווד שלא מוצא את הנערה בפינת הרחוב שלה, הולך לביתה. שם הוא שומע רופא אומר לסבתא שהנערה מאוד חולה, ושהיא צריכה תשומת לב מיוחדת. בנחישות לעזור, הולך הנווד לעבוד כמנקה רחובות. במהלך הפסקות הצהריים שלו, הוא קונה לנערה מוצרי מזון, ומבדר אותה בקריאת עיתון. שם הוא קורא על טיפול חדש שמסוגל לרפא את העיוורון. הוא מסתיר את זה שאינו באמת עשיר, מחשש שהקשר ביניהם יפסק. ואז הוא מגלה מכתב פינוי שהסתירה הסבתא. לפני שהוא הולך, הוא מבטיח לנערה שישלם את השכירות.

כשהנווד חוזר לעבודה הוא מגלה שפוטר, מאחר שאחר באופן קבוע. הוא פוגש מתאגרף שמציע לו לזייף קרבות ולהתחלק בכספי הפרס, אולם המתאגרף בורח כשנודע לו שהוא עומד להיעצר, והנווד נאלץ להתמודד מול מתאגרף אמיתי וכמובן נכשל.

הנווד נפגש שוב עם המיליונר השיכור, והוא שוב מזמין אותו לאחוזתו. הנווד מספר לו על מצוקתה של הנערה, והמיליונר נותן לו כסף למימון הניתוח. אולם אז מגיעים שודדים שמהממים את המיליונר, ולוקחים את כל הכסף פרט לזה שהמיליונר נתן לנווד. כשהמיליונר מתעורר, הוא לא זוכר שנתן את הכסף לנווד, והוא מאשים אותו בגנבה. הנווד מצליח להתחמק מהמשטרה ולתת לנערה את הכסף, והוא אומר לה שהוא צריך להיעדר לזמן מה. כשהוא נתפס הוא נעצר ונשלח למאסר.

לאחר מספר חודשים הנווד משתחרר, אך הוא לא מוצא את הנערה בפינת הרחוב שלה. אנו לומדים שהנערה שראייתה שוקמה עובדת כעת בחנות פרחים מצליחה עם סבתה. אך היא לא שכחה את הנדיב שעזר לה, והיא מדמיינת אותו כעשיר ויפה תואר.

כשהנווד עובר ליד החנות, הוא נתקל בילדים שהציקו לו בתחילת הסרט. כאשר הוא מרים את מבטו הוא נתקל במבטה של הנערה (שכמובן לא מזהה אותו), ועל פניו נמתח חיוך רחב. הנערה מסמיקה ומציעה לו פרח ומטבע. הוא מובך ומנסה להתרחק, אולם היא יוצאת מהחנות ונותנת לו את הפרח והמטבע. כשהיא נוגעת בידו כדי להעביר לו את המטבע היא נעצרת לרגע, ואז מזהה את מגע ידו. כשהיא מזהה אותו, הופכת הבעת פניו של הנווד לשמחה.

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1927 יצא הסרט המדבר הראשון, "זמר הג'אז". צ'פלין היה בין כוכבי הראינוע היחידים שהצליחו להתאים עצמם לעידן הקולנוע. סרטיו החדשים היו מעין פשרה בין סרטי קולנוע וסרטי ראינוע והם תפסו מקום של כבוד בקרב הקהל והמבקרים. הסרט "אורות הכרך" היה סרטו השני של צ'פלין שיצא לאחר המצאת הקולנוע. הוא הכיל מוזיקה שפסנתרן הראינוע לא יכול היה לנגן, הן משום שכללה לחנים מקוריים ולא הייתה ברפרטואר הקבוע שלו, והן משום שהיא נכתבה עבור כלי מוזיקה שונים.

אחד ממאפייני עבודתו של צ'פלין היה החתירה לשלמות. הדבר התבטא למשל בזה שצוות הצילום צילם 116 יום ברציפות, בעוד צ'פלין הוגה בסוגיית הדרך המתאימה ביותר להציג את הנווד כמיליונר בפני הנערה. בסופו של דבר, נמצאה התחבולה הגאונית: הנווד מנסה לחצות את הרחוב ובצירוף מקרים פוסע מבעד לדלת אחת של מכונית מפוארת אל דלתה השנייה, טורק אותה ואז הוא ניצב בפני הנערה, המשוכנעת ששמעה אדם עשיר היוצא ממכוניתו.

לקראת סוף צילומי הסרט שקל צ'פלין להחליף את השחקנית הראשית ולהתחיל לצלם את כל הסרט מחדש. אולם הוא לא הצליח לגייס כסף למשימה זאת.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אורות הכרך בוויקישיתוף