אלינור (אלבום)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אלינור
עטיפת התקליטור "אלינור"
עטיפת התקליטור "אלינור"
עטיפת התקליטור "אלינור"
אלבום אולפן מאת זוהר ארגוב
יצא לאור 1980
הוקלט 1979
סוגה מוזיקה מזרחית
אורך 46:37
חברת תקליטים האחים ראובני
הפקה יהודה קיסר, מאיר ראובני
כרונולוגיית אלבומים של זוהר ארגוב
התקליטון הראשון
(1977)
אלינור
(1980)
היו זמנים
(1981)
עטיפה אלטרנטיבית
עטיפת התקליט המקורי "חפלה עם זוהר ארגוב"

אלינור הוא אלבומו השני של הזמר זוהר ארגוב, והאלבום הראשון המלא, שיצא לאור בשנת 1980. האלבום נקרא על שם השיר הפותח אותו, "אלינור".

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר הכישלון בניסיון בתקליטון הראשון שלו, החליט ארגוב שזהו הזמן לפרוץ ולהגשים את חלומו להיות זמר. לשם כך הצטרף בתור נהג לג'קי מקייטן שהיה מעת לעת מופיע עם להקת "צלילי העוד". זוהר ביקש מיהודה קיסר שהיה הגיטריסט בלהקה לעלות ולשיר בהופעה שהייתה אמורה להתקיים בדרום וכ"מבחן קבלה", הוא שר קטע מהשיר "ברצלונה" של ג'ו עמר. זוהר עלה לבמה בזמן ההפסקה, כאשר רוב חברי הלהקה נחו, והחל לשיר. לדברי עדים הקהל מאוד התלהב מארגוב האלמוני יחסית וכך הוא התחיל להופיע. אנשים שאהבו את קולו של זוהר החלו להקליט אותו בעצמם.

לאחר מכן יהודה קיסר, שהתרשם אף הוא מקולו של ארגוב, הציע להפיק את אלבומו הראשון. ההקלטה הראשונית נעשתה באמצעות רשמקול פשוט במועדון "הברווז" ביפו[1]. הקלטה זו הופצה בשם "חפלה עם זוהר ארגוב".

בשביל לקדם מכירות, הכניס ראובני לאחר זמן קצר את זוהר לאולפן הקלטות ולסטודיו לצילום כדי להוציא את אלבום הבכורה, "אלינור". היה זה למעשה אותו אלבום כמו "חפלה עם זוהר ארגוב" מבחינת השירים אך מקצועי הרבה יותר.

האלבום כולל שמונה שירים, כולם גרסאות כיסוי לשירים שזוהר אהב. חלק מהשירים היו להיטים לפני הקלטת התקליט ("סוד המזלות", "עת דודים כלה"), וחלקם שירים שעד אז היו פחות מוכרים. יציאת התקליט פרסמה אותם והעלתה את הפופולריות שלהם ("מה לך ילדה", "נזכר אני במבטך"). האלבום הפך להצלחה גדולה, למרות איכות הצליל הגרועה יחסית בה הוקלט. לאחר ההקלטה באיכות נמוכה הוקלט השיר "אלינור" שוב באיכות טובה יותר[2].

האלבום נקרא "אלינור" על שם השיר הראשון המופיע בו, אותו כתב ושר במקור הזמר ג'קי מקייטן[3] כגרסה עברית לשיר "איפָּרחוֹ" (Υπάρχω) של הזמר היווני סטליוס קזנג'ידיס[4].

לאור איכותה הירודה של ההקלטה, סירבו בתחילה האחים ראובני להפיץ את הקלטת, אולם לאחר זמן והאזנות נוספות, במיוחד לשיר "עוד יום יבוא", הם השתכנעו לבסוף, והקלטות יצאו אל השוק והחלו להימכר בכמויות. את התמונה של זוהר על עטיפת האלבום צילם אליצור ראובני.

האחים ראובני, שהפיצו את הקלטת, מספרים שבתחילה היא נמכרה בתחנה המרכזית הישנה של תל אביב, המקום בו נמכרו כל אלבומי המוזיקה המזרחית באותה תקופה. עקב הביקוש שהלך והתעצם, החלו הקלטות להימכר גם בחנויות המוזיקה השונות. האלבום היה פופולרי כל-כך ומכירותיו הרקיעו שחקים עד כדי-כך שנאמר שהקלטות היו נלקחות בעודן על העגלות, ולא הספיקו להגיע למדפים.

בעקבות הצלחת האלבום הפך ארגוב לזמר מבוקש בהופעות חיות ברחבי ישראל. האלבום נחשב למצליח ואיכותי גם עשרות שנים לאחר מותו של ארגוב.

ב-15 בפברואר 2008, האלבום דורג במקום ה-11 ברשימת 50 אלבומי הבכורה הישראליים הטובים בכל הזמנים, מטעם מוסף 7 לילות של עיתון ידיעות אחרונות[5].

בשנת 2015, במסגרת אירועי 60 שנה להולדת ארגוב, יצאו מחדש שלושת אלבומיו הראשונים על גבי תקליטים באיכות סאונד משופרת[6].

רשימת שירי האלבום[עריכת קוד מקור | עריכה]

מס' שםמיליםלחן משך
1. אלינור ג'קי מקייטןכריסטוס ניקולופולוס 5:07
2. סוד המזלות אביהו מדינהאביהו מדינה 4:56
3. מה לך ילדה משה נגרמשה נגר 5:14
4. מחרוזת (
1.הפרטיזן הרחק ביער
2.אשת חיל)
לא ידועליאוניד שוכין (סובייטי-רוסי) 7:18
5. עוד יום יבוא יורם טהרלבאברהם דוד הכהן 6:03
6. נזכר אני במבטך שאול נדב ישראלינג'ה קרבוצ'ק (טורקי) 5:09
7. עת דודים כלה רבי חיים בן סהלבבלי-עיראקי 6:54
8. פתאום מצאתי בך שרה שובלנחמיה שרעבי 6:06
משך כולל:
46:37

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מחווה לזוהר ארגוב, באתר התרבות "בילוי נעים"
  2. ^ דיסקוגרפיה, באתר הרשמי של זוהר ארגוב
  3. ^ חגי אוזן‏, "כולם שכחו את ג'קי מקייטן": הטרגדיה נחשפת, באתר וואלה!‏, 7 במרץ 2012
  4. ^ Υπάρχω, בביצוע סטליוס קזנג'ידיס, וידאו קליפ של השיר באתר יוטיוב(ביוונית)
  5. ^ כל ההתחלות קלות, מוסף 7 לילות, ידיעות אחרונות עמוד 6, 15 בפברואר 2008
  6. ^ בועז כהן, ‏שישים שנה להולדתה של אגדה: חוזרים למהפכה שהביא זוהר ארגוב, באתר מעריב אונליין, 25 ביולי 2015