אמניטה מוסכריה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןאמניטה מוסכריה
מיון מדעי
ממלכה: פטריות
מערכה: פטריות בסיסה
מחלקה: פטריות הינומיות
סדרה: פקועאים
משפחה: אמניתיים
סוג: אמנית
מין: אמניטה מוסכריה
שם מדעי
Amanita muscaria
לאמארק, 1783

אַמַנִיטָה מוּסְכַּרִיָה (וכן אמנית הזבובים ואמנית זבובנית; שם מדעי: Amanita muscaria) היא פטריה מהסוג אמנית. פטריה זו היא רעילה ובעלת השפעה פסיכואקטיבית. מזוהה בקלות באמצעות המראה הבולט שלה: כובע אדום עם נקודות לבנות.

רעילות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אמניטה מוסכריה מכילה אִבּוֹטֶנִית (אנ') אשר אכילתה מסוכנת לאדם ויכולה להוביל לקומה ואף למוות.[1] סכנה נוספת היא שאמניטיה מוסכריה דומה מאוד לאמנית המוות האדומה, פטריה רעילה מאוד שפוגעת בכליות שיכולה להוביל למוות. תכונתה כפטריית הזיות הפכה אותה לחלק מהפולחן השמאני, שבו הנפש כביכול יוצאת מהגוף ומגיעה למישורי תודעה אחרים. במסע אחר סיפר דנדן בולוטין על התנסותו בפטריות הזיה אצל ידידו השמאני, ואף הזהיר שתרמילאים ישראלים אחרים שהתנסו מתו או אושפזו בבתי חולים פסיכיאטריים.

על אף סיווגה כמעוררת הזיות, בישראל אמניטה מוסכריה אינה כלולה בפקודת הסמים המסוכנים אך החומר הפעיל בה- מוסקימול אסור. זאת בדומה לפטריות פסילוסיבין ("פטריות קסם") אשר מיצויי החומר הפעיל בהן, לדוגמא על ידי ייבוש, נחשב בלתי חוקי (אחזקת הפטריה אינה נחשבת לעבירה פלילית שכן הן אינן נכללות בפקודת הסמים המסוכנים).

אמניטה מוסכריה בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשל מראה, הפטרייה מופיעה ביצירות הפונות לילדים. בספרי ילדים ובציורי קיר בגני ילדים נפוץ הדימוי של ננס, בעל פני תינוק או מזוקן, המתגורר בפטריית האמניטה הצבעונית. פטריות חומר וחרסינה, עם או בלי צביעה באדום ולבן, מלוות פעמים רבות גמדי גינה בגינות ובחצרות. אמניטה מוסכריה בצבעים שונים נהייתה דימוי המזכיר את אליס בארץ הפלאות, שם מסתובבת אליס בעולם החלום וביער של פטריות. עוד קטעים הקשורים לדימוי הסם: אליס שותה שיקוי שמשפיע עליה והיא נהיית אצבעונית; הזחל העצלן שמעשן נרגילה ומפזר את עשנו באוויר. בסדרת המשחקים "האחים סופר מריו", אמניטה מוסכריה היא הפטריה שמריו אוכל כדי לגדול.

אמניטה מוסכריה וסנטה קלאוס[עריכת קוד מקור | עריכה]

ישנה תאוריה המציעה שקיים קשר בין סנטה קלאוס לבין אמניטה מוסקריה, הדמות המודרנית של סנטה קלאוס, כמו התלבושת האדומה והלבנה שלו והאיילים המעופפים שלו, אולי הושפעו מהשימוש המסורתי בפטריות אמניטה מוסקריה. על ידי עמים סיביריים וארקטיים ילידים.

תיאוריה אחת היא שדמותו המודרנית של סנטה קלאוס, עם החליפה האדומה והלבנה שלו ועל האיילים המעופפים שלו, קיבלה השראה מהשימוש בפטריות אמניטה מוסכריה על ידי עמים ילידים בסיביר ובארקטי. פטריות אלה אדומות ולבנות, כמו החליפה של סנטה, וידוע כי האיילים מחפשים וצורכים אותם. ההשפעות הפסיכואקטיביות של הפטריות עשויות גם תרמו להתפתחות מיתוס סנטה קלאוס.

תיאוריה זו שנויה במחלוקת ולא מקובלת בקרב חוקרים, ואין שום הוכחה ישירה המקשרת בין השימוש במוסקריה של אמניטה להתפתחות מסורת סנטה קלאוס. עם זאת, זה נשאר נושא מרתק של דיון וספקולציות במחקר המיתולוגיה והפולקלור.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אמניטה מוסכריה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Francesca Irene Rampolli, Premila Kamler, Claudio Carnevale Carlino, Francesca Bedussi, The Deceptive Mushroom: Accidental Amanita muscaria Poisoning, European Journal of Case Reports in Internal Medicine 8, 2021, עמ' 002212 doi: 10.12890/2021_002212 (באנגלית)