ארסקין קולדוול

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ארסקין קולדוול
Erskine Preston Caldwell
לידה 17 בדצמבר 1903
Moreland, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 11 באפריל 1987 (בגיל 83)
עמק גן עדן, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
לאום ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
מקום קבורה אורגון עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים ארסקין קולג' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות היצירה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
יצירות בולטות Tobacco Road, חלקת אלוהים הקטנה עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג מרגרט ברק-וייט (19391942) עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ארסקין קולדוולאנגלית: Erskine Caldwell‏; 17 בדצמבר 1903 - 11 באפריל 1987) היה סופר אמריקאי. כתיבתו על עוני, גזענות ובעיות חברתיות בדרום ארצות הברית הביאו לו פרסום רב, אך גם ביקורת רבה מצד אנשים בדרום ארצות הברית שטענו נגד הדרך בה הם הוצגו בספריו.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קולדוול נולד בעיירה קטנה בג'ורג'יה, בן יחיד לכומר של פלג דרומי של הכנסייה הפרסביטריאנית ואשתו שהייתה מורה. במהלך ילדותו, נדדה המשפחה ברחבי הדרום בעקבות עבודתו של האב. הוא למד בקולג' נוצרי בדרום קרוליינה, אך לא סיים את לימודיו. הוא עבד בעבודות שונות, בין השאר ככתב באטלנטה ז'ורנל[1].

בשנת 1929 הוציא את ספרו הראשון, הממזר (The Bastard). שנה לאחר מכן הוציא את Poor Fool. את תהילתו השיג מהספרים "דרך הטבק" שיצא בשנת 1932 וחלקת אלוהים הקטנה שיצא בשנת 1933. בשנות ה-30 הוא ניהל עם אשתו הראשונה, הלן, חנות ספרים במיין. לאחר גירושיו הוא התחתן עם מרגרט ברק-וייט, אותו פגשה במהלך עבודתם המשותפת על הספר "ראית את פניהם" (You Have Seen Their Faces). לאחר שלוש שנות נישואין, בהם גם עבדו ביחד, הם התגרשו.

בשנת 1941 סייר בברית המועצות ושהה באזור סמולנסק בחודשים הראשונים של מבצע ברברוסה. כתב בשובו לארצות הברית את הספר "בדרך לסמולנסק"[2]. עד שנת 1965 הוציא יותר מ-40 ספרים שנמכרו ביותר מ-70 מיליון עותקים[3]. הוא סבל מנפיחות בידיים בעקבות הכתיבה במכונת כתיבה ובעקבות זאת עבר ניתוח[4].

בתחילת 1953 הוא היה הסופר הראשון שתבע הוצאות בישראל על הפרת זכויות יוצרים בכך שתרגמו ומכרו את ספריו ללא קבלת רשות. באותה תקופה, היה זה מנהג רווח בישראל וסופרים נהגו להתייחס לעניין בסלחנות בגלל ההיקף הקטן של האוכלוסייה הקוראת עברית[5].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ארסקין קולדוול בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]