בוג'ק הורסמן (דמות)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בוג'ק הורסמן
BoJack Horseman
יוצרים רפאל בוב-וקסברג
מידע
תאריך לידה 2 בינואר 1964 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקצוע שחקן
אזרחות ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום מגורים סן פרנסיסקו עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בוג'ק הורסמן (נולד ב-2 בינואר 1964) הוא דמות בדיונית וגיבורה של סדרת הטלוויזיה המצוירת של נטפליקס בוג'ק הורסמן (2014-2020). הוא מדובב על ידי וויל ארנט ונוצר על ידי רפאל בוב-ווקסברג.[1] לפני הזמן בו מתרחשת הסדרה, בוג'אק כיכב בסיטקום בדיוני משנות התשעים בשם Horsin' Around. לאחר שהסדרה הסתיימה, בוג'ק נאבק למצוא עבודת משחק, במקום לחיות משאריות הסינדיקציה של Horsin' Around.

בוג'ק הוא סוס נרקיסיסטי אנתרופומורפי ואלכוהוליסט, הסובל מדיכאון כרוני[2][3] ולעיתים קרובות עוסק בהתנהגות הרסנית. הוא מרבה לשתות, נוטל סמים בצורה מוגזמת ומתקשה לשמור על יחסים חיוביים עם אחרים.[4]

ביוגרפיה בדיונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בוג'ק הורסמן נולד בסן פרנסיסקו, קליפורניה ב-2 בינואר 1964 להורים אריסטוקרטים. קריירת המשחק שלו הגיעה לשיא בשנות ה-90 עם הסיטקום, Horsin' Around. הקריירה שלו הייתה שקטה עד ש - סדרת בוג'ק הורסמן עלתה לאוויר ב-2007. גלולה שקשה לבלוע, ההצגה החדשה והעצבנית/גבולית הזו בוטלה לאחר עונה אחת בלבד. למרות שהוא התחיל כשחקן צעיר ומלא מוטיבציה, מאז הוא הפך למריר, מדוכא, ומייגע כלפי הוליווד ואשר הפך לפוסט-תהילה. הוכח כי בוג'ק הוא אכפתי ומלא תובנות, אך חוסר הביטחון, הבדידות והצורך הנואש שלו באישור גורמים לו לפעול בהתנהגות של הרס עצמי אשר הורס את חייהם של כל הסובבים אותו. רבים מבעיותיו נובעות משימושו בסמים, שימוש לרעה באלכוהול, החלטות איומות אשר קיבל במהלך הקריירה שלו, ובעיות עם הוריו אומללים במהלך הילדות, שהקהל מוצג באמצעות פלאשבקים. במהלך הסדרה, בוג'ק עושה ניסיון קאמבק, ומנסה לפעול שוב.

עונות 1–2[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעונה 1, הוא מקבל מקדמה לכתיבת ספר זיכרונות, אך לאחר שהתחילו קשיים, המוציא לאור שלו שוכר את דיאן נגוין ככותבת הרפאים שלו.[5] למרות הקושי בתהליך הכתיבה, הספר זוכה לביקורות חיוביות, ומחזיר את בוג'ק לאור הזרקורים. בשלב מסוים, בוג'ק מנסה להתנצל בפני חברו הוותיק, הרב קזז, שאיתו הוא יצר את Horsin' Around במקור. בוג'אק חש אשמה על מעשיו דאז כאשר הוא לא הגן על קזז לאחר שהרב פוטר בשנות ה-90 לאחר שהוצא כהומו. אבל בגלל שלבוג'ק לקח כל כך הרבה זמן להתאמץ, קזז דוחה את התנצלותו. אירוע זה משפיע מאוד על בוג'אק בעונות שנותרו. באותו תקופה הוא גם נדלק על דיאן אך היא דוחה אותו כי היא מאורסת למר פינאטבאטר יריבו (החברותי) של בוג'ק.

בעונה 2, הוא זוכה בתפקיד חלומותיו של סקרטארייט בסרט ביוגרפי על הסוס המפורסם שהוא העריץ בתור ילד. עם זאת, הוא נאבק עם התפקיד ועם ההפקה בסכנה, והוא גורם במעשיו שיפטרו את במאית הסרט קלסי. המום, הוא נמלט מצרותיו לניו מקסיקו, שם הוא חוזר לקשר עם חברתו הוותיקה שרלוט, שיש לה כעת בעל, קייל, ושני ילדים, פני וטריפ. לא מוכן לחזור ללוס אנג'לס, הוא נשאר עם משפחתה של שרלוט ומתקרב אליהם מאוד, במיוחד פני, ומלווה אותה ואת חבריה מאדי ופיט לנשף שלה שם הוא משקה את כולם. כתוצאה מכך, מאדי חוטפת הרעלת אלכוהול, ובוג'ק מאיים על פיט לשתוק מחשש שהאירוע עלול להשפיע לרעה על הקריירה של בוג'ק. מאוחר יותר, פני עושה מעבר לבוג'ק והוא דוחה אותה; עם זאת, כאשר הוא ושארלוט מתנשקים והיא מבקשת ממנו לעזוב, שארלוט מגלה את בוג'ק במיטה עם פני. שרלוט מאיימת על בוג'ק לעזוב ולעולם לא ליצור איתה קשר, והוא חוזר בחוסר רצון ללוס אנג'לס שם הוא מגלה שהבמאי החדש סיים לצלם את סקרטארייט והשתמש במקום זאת בגרסת CGI של בוג'ק.[6][7] הסרט הוא להיט קריטי ומסחרי עם יציאתו לאקרנים.

עונות 3–5[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעונה 3, בוג'ק בטעות מאמין שגילומו בסרט סקרטארייט מזכה אותו במועמדות לאוסקר. לאחר מכן, הוא ושותפו לחדר, טוד צ'אבס, מסתכסכים. לאחר מכן, בוג'אק מתמודד בכך שהוא הולך על בינ'ג סמים עם חברתו ושחקנית שותפה לשעבר ב-Horsin' Around, שרה לין, מה שגורם למותה. למרות שנשכר שוב לעשות תוכנית המשך ל-Horsin' Around, בוג'ק בורח מחשש שהוא ישחית את הילדה בסדרה כמו שרה לין וכמעט מנסה להתאבד עם כלי רעב, אבל מפסיק כשהוא רואה קבוצה של סוסים בריצה.

בעונה 4, הוא משלים עם מותה של שרה לין לאחר חודשים של התחמקות מעיני הציבור בבית הקיץ של סבו וסבתו הישנים במישיגן ונפגש עם הוליהוק, סוס צעיר שבהתחלה מאמין שבוג'ק הוא אביה הביולוגי, אך הוא מאוחר יותר. התגלתה כאחותו למחצה כתוצאה מרומן בין אביו של בוג'ק לעוזרת בית שלו. הוא מתמודד גם עם אמו הסובלת מדמנציה. אמו גרה איתו לאחר שסולקה מבית האבות שלה לזמן מה, עד שבוג'ק הכניס אותה לבית אבות כשגילה שהיא תופחת את המשקאות של הוליהוק בכדורי הרזיה מסוכנים. בוג'ק זוכה בתפקיד הראשי ב - פילברט, סדרת אינטרנט בלשית מקורית.

בעונה 5, בזמן העבודה על פילברט, בוג'ק מתחיל לצאת עם הכוכבת המשותפת ג'ינה קזדור. במהלך הפקת התוכנית הוא עובר תאונה על הסט ומפתח התמכרות למשככי כאבים במרשם. העונה הראשונה של פילברט הופכת להצלחה אדירה, והפקת עונה 2 מתחילה כמעט מיד; אולם במהלך תקופה זו, בעיית הסמים של בוג'ק מחמירה עד שיום אחד על הסט, בעודו תחת השפעת משככי כאבים (וכנראה סכיזופרניה על בסיס פילברט), הוא חונק את ג'ינה ושוכח זמן קצר לאחר מכן.[8] למרות שג'ינה לא הגישה כתב אישום ועדיין עבדה איתו, היא מנתקת את הקשר האישי עם בוג'ק. עונה 5 מסתיימת בכך שפילברט מבוטל בגלל שמנכ"ל הרובוט של טוד עומד בפני האשמות מיניות, ובוג'ק מכניס את עצמו לבית גמילה עם ההובלה והדחיפה של דיאן.

עונה 6[עריכת קוד מקור | עריכה]

במחצית הראשונה של עונה 6, הוא נתפס כמי שהחלים באופן משמעותי כתוצאה מגמילה. בפרק העונה השישית "הפרצוף של דיכאון", מתגלה שהוא צבע את שיערו בשחור במשך 20 השנים האחרונות; הצבע האמיתי של השיער שלו הוא אפור.[9] בסוף הפרק הזה, בוג'ק מקבל תפקיד כמורה לדרמה באוניברסיטת ווסליאן, שבה הוליהוק היא סטודנטית, לאחר שרייבן-סימון מסירה את עצמה מהשיקול.[10] הוא נהנה מהעבודה החדשה הזו ומקיים חיים שקטים יותר, יוצר קשר עמוק עם תלמידיו ומגלה אהבה חדשה להוראה, אם כי הוא מתקשה להתחבר עם הוליהוק, שבמהלך חופשת החורף למדה על האירועים מעונה 2 בניו מקסיקו, למרות שהיא אינו מתעמת איתה ישירות בעניין זה. במחצית השנייה של עונה 6, לאחר מופע ראווה של שחקן סטודנט עם דיאן, הנסיכה קרולין וטוד בנוכחות, בוג'ק מקבל טלפון משרלוט שאומר לו שכתבים הציקו לה בביתה כדי לקבל מידע על שהותו בניו מקסיקו. היא מצווה עליו להיפטר מהם; זה נותן לבוג'ק התקף חרדה וגורם לו להשלים עם העובדה שפרטי העבר שלו עומדים להתגלות. בשבוע שלאחר מכן מפורסם המאמר המספק את כל הפרטים על מותה של שרה לין, וחושף לציבור לראשונה את מעורבותו של בוג'ק בכך.

בוג'ק מנסה לנצל את הראיון הקרוב בנוגע לתפקידו במותה של שרה לין. בזמן שהוא מקבל תחילה שבחים על כנותו, הוא למעשה "מבוטל " לאחר שהראיון השני חושף את מערכות היחסים הבלתי סדירות והמשפיעות שלו עם נשים במעגל שלו, ואת אשמתו האמיתית: בכך שהמתין 17 דקות כדי להתקשר לאמבולנס, שרה לין למעשה מתה ב - בית חולים. בוג'ק מגיע לתחתית, מאבד את עבודת ההוראה שלו, את ביתו ואת מערכת היחסים שלו עם הוליהוק, ונמצא בכדור שחור בהוליווד. הוא יוצר ידידות לא סבירה עם השחקן ה"מבוטל" ואנס וואגונר, שמעודד אותו לתעל את הכעס שלו לעבודה, הראשון שלהם היה סרט קומדיה מטופש ונמוך מצח בשם "החד קרן המחורבן". לבוג'ק יצרה קשר בסופו של דבר על ידי אנג'לה דיאז, מנהלת הרשת שבשנות ה-90 הפחידה אותו לשתוק על הטיול של הרב. היא מספרת ל-בוג'ק שהרשת משחררת גרסאות חדשות של Horsin' Around עם כל הסצנות שלו חתוכות, ומעודדת אותו לחזור לשתות לאחר שחתם את האשראי שנותר שלו. בוג'ק משתכר איתה ולומד שאנג'לה עשתה עליו מניפולציות כדי להתיר את הפיטור של הרב קזז. כשהיא דוחה את הגינוי שלו ומשיבה, הם היו אופורטוניסטים באותה מידה, בוג'ק נכנע לייאושו, פורץ לביתו הישן וחוזר להרגליו הישנים. לאחר שניסה ליצור קשר עם דיאן בהודעה קולית נואשת כלאחר יד, בוג'ק מנסה להתאבד על ידי מנת יתר של כדורים וטביעה בבריכת השחייה הישנה שלו. בפרק הפנאולטימטיבי הוא חווה חוויה של כמעט מוות שבה הוא מתמודד עם האפשרויות של חייו המרוסקים דרך החזיונות והסיפורים שלו. משפחה ומקורבים שנפטרו, בהנחיית הרב קזז עצמו. בסופו של דבר הוא מסיים את החזון בשיחה עם גרסה מרוחקת של דיאן דרך הטלפון של הורסין בזמן שזפת שחורה בולעת אותו.

סוף סדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאוחר יותר באותו לילה, גופתו של בוג'ק נמצאת בבריכה על ידי המשפחה שכיום היא הבעלים של הבית. בעוד שבתחילה חשבו שהוא מת, הוא מתעורר בבית החולים זמן מה לאחר מכן אזוק למיטתו. הוא נידון ל-14 חודשי מאסר בגין פריצה וכניסה. בערך שנה לאחר מכן, הוא משתחרר מהכלא לסוף שבוע (אם כי בסופו של דבר הוא חוזר לכלא מוקדם) כדי להשתתף בחתונה של הנסיכה קרולין ליהודה. במהלך אותו יום, הוא חולק רגע של פיוס עם כל אחד מחבריו לפני סיום עונש המאסר שלו: הוא חולק נסיעה עם מר בוטנים, שמנסה להחזיר את ה - ד לשלט הוליווד (אם כי הוא הזמין בטעות ב, משנים את השם הוליווב); הוא חוזר לקשר עם טוד בחוף הים, שאומר לו שהוא הפך את חייו ומבטיח לבוג'ק שגם הוא יכול; והוא חולק ריקוד עם הנסיכה קרולין, מודה לה על מה שהיא עשתה עבור חייו ומבקש ממנה לייצג אותו אם ינסה להצטרף מחדש לשואו ביזנס. היא אופטימית לגבי סיכוייו העתידיים, אבל היא מסרבת ואומרת שהיא תמליץ על כמה מנהלים מצוינים כשהוא ישוחרר מהכלא. הוא נראה מרוצה לשמוע את זה.

לבסוף, יש לו שיחה על הגג עם דיאן, שמספרת לו על ההודעה הקולית שהשאיר לה לפני ניסיון ההתאבדות שלו. היא מספרת לו שבזמן שהיא חשה הקלה שהוא חי, היא כעסה שהיא נתנה לו להיות כל כך הרבה כוח עליה. בוג'אק מתנצל על הכאב שהוא גרם לה, אבל לומד שהיא הפכה לסופרת צעירה מצליחה למדי ונשואה לגיא. היא אומרת לו שהיא אסירת תודה על שהכירה אותו ועל התקופה שלה בלוס אנג'לס כי הם הפכו אותה למי שהיא, אבל היא רואה את הזמן הזה כגרסה עבר שלה, ומסבירה שאנשים עדיין יכולים להיות אסירי תודה על ההשפעה של אחרים מבלי שהם יהיו. בחייהם לנצח. בוג'אק תוהה בהיסוס אם זו השיחה האחרונה שלהם יחד, לה היא מודה לו על הניסיון שלהם. הוא מציע סיפור פרידה עוקצני על "ערב הסרטים" של הכלא שלו, והסדרה מסתיימת בכך שבוג'ק ודיאן חולקים רגע שקט ביחד תחת הכוכבים.

התפתחות[עריכת קוד מקור | עריכה]

היוצר רפאל בוב-וקסברג הגה את הגרעין הראשוני של בוג'אק כ"סיפורו של בחור שקיבל כל הזדמנות שאפשר להעלות על הדעת, אבל עדיין לא מוצא דרך להיות מאושר, ומה זה קשור לו?"[11] הבית והקשת הרגשית הכוללת של בוג'ק נוצרו בהשראת ביתו הראשון של בוב-וקסברג בלוס אנג'לס, שם הרגיש "על גג העולם ואף פעם לא מבודד יותר או לבד".[12] בוב-וקסברג שקל רעיונות אחרים לעיסוקו של בוג'ק כמו היותו סוס מרוץ לשעבר לפני שהחליט שהוא שחקן לשעבר. המנהל המפקח מייק הולינגסוורת' ציין ששחקן לשעבר עדיין יכול לשחק בשלב מאוחר יותר, אבל ההזדקנות לא מאפשרת לספורטאים להמשיך בהצלחה כשהם מבוגרים.[13]

קבלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השחקן וויל ארנט, שמדבב את בוג'ק, הצהיר בראיון ל"ואניטי פייר" כי הוא נמשך לגלם את הדמות בשל פגמי האופי העמוקים שלו, כלומר הצלקות הרגשיות שלו, וכי הוא מאמין שבוג'ק הוא גם חביב וגם לא אהוב בו זמנית.[14] ארנט זכה לשבחים על גילום בוג'ק והיכולת לאזן בין קומדיה לרגש, במיוחד בפרק העונה החמישית "צ'ורו חינם ", שמורכב כמעט כולו מהספד שבוג'אק נושא לאמו בהלווייתה.[15] Screen Rant דירג את הדמות כחמישית הכי חביבה בתוכנית, וקבע שלמרות הנרקיסיזם שלו, הוא "חכם, ציני וישיר".[16]

</img> תיאור העלילה והאפיון הותאמו מ-BoJack Horseman ב-BoJack Horseman Wiki, הזמין תחת רישיון Creative Commons ייחוס-שיתוף זהה 3.0 (לא מועבר) (CC-BY-SA 3.0).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Genzlinger, Neil (2014-08-24). "'BoJack Horseman,' Netflix Animated Series, With Will Arnett". The New York Times (באנגלית אמריקאית). ISSN 0362-4331. נבדק ב-2019-04-01.
  2. ^ ""Stupid Piece of Shit:" BoJack Horseman And Depression". The Odyssey Online (באנגלית אמריקאית). 2018-02-19. נבדק ב-2019-04-01.
  3. ^ Chappell, Les (13 בספטמבר 2017). ""Stupid Piece Of Sh*t" goes into BoJack's head, and it's not a pretty place to be". The A.V. Club (באנגלית אמריקאית). נבדק ב-2019-04-01. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ "BoJack Horseman Is the Funniest Show About Depression Ever". Vulture. 11 בספטמבר 2014. נבדק ב-2019-04-01. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ "The BoJack Horseman Story, Chapter One". BoJack Horseman. Season 1. Episode 1. Netflix.
  6. ^ Framke, Caroline (28 ביולי 2015). "BoJack Horseman: "Out To Sea"". TV Club (באנגלית אמריקאית). נבדק ב-2019-04-01. {{cite web}}: (עזרה)
  7. ^ . Netflix.
  8. ^ "The Showstopper". BoJack Horseman. Season 5. Episode 11. Netflix.
  9. ^ "The Stopped Show". Netflix.
  10. ^ Radcliffe, Gena (21 באוקטובר 2019). "BoJack Horseman Season 6 Review: Once More With Feelings". The Spool. נבדק ב-18 בדצמבר 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  11. ^ Opam, Kwame (2015-07-31). "Why the creator of BoJack Horseman embraces sadness". The Verge (באנגלית אמריקאית). נבדק ב-2022-05-09.
  12. ^ Vandegrift, Tamiera (12 באוקטובר 2019). "'BoJack Horseman': The Depressing True Story That Inspired the Show". Showbiz Cheat Sheet (באנגלית אמריקאית). נבדק ב-2022-05-11. {{cite web}}: (עזרה)
  13. ^ McDonnell, Chris (4 בספטמבר 2018). "How BoJack Horseman Got Made: An oral history of TV's favorite alcoholic, narcissistic, self-destructive talking horse". Vulture. ארכיון מ-29 בנובמבר 2018. נבדק ב-29 בנובמבר 2018. {{cite web}}: (עזרה)
  14. ^ Pilot, Jessica (2015-09-18). "Will Arnett on BoJack Horseman's Unlovable Lovability". Vanity Fair (באנגלית). Condé Nast. נבדק ב-2019-11-16.
  15. ^ Miller, Liz Shannon (2018-09-16). "'BoJack Horseman' Creator on Will Arnett's Emmy-Worthy Episode and the Joy of Getting to Experiment in Season 5". IndieWire (באנגלית). נבדק ב-2019-11-16.
  16. ^ "BoJack Horseman: The Main Characters, Ranked by Likability". ScreenRant (באנגלית אמריקאית). 2020-09-07. נבדק ב-2022-05-09.