בליקנזאורוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןבליקנזאורוס
תקופה
טריאס עליון 210 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: בעלי אגן דמוי לטאה
משפחה: Blikanasauridae
סוג: בליקנזאורוס
מין: Blikanasaurus cromptoni
שם מדעי
Blikanasaurus
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בליקנזאורוס (שם מדעי: Blikanasaurus) הוא סוג של דינוזאור זאורופוד פרימיטיבי בעל דמיון לפרוזאורופוד. הוא חי במשך הטריאס העליון, לפני 210 מיליון שנה מזמננו. משמעות שמו היא: "הלטאה של הרי בלינקה" (Blikana mountain), בה התגלו מאובניו בתצורת אליוט (אנ'), בכף המזרחי שבדרום אפריקה. הממצאים היחידים שנתגלו מהבליקנזאורוס הם שרידי כפות רגליים ואצבעות, אם כי ייתכן שאגן שהתגלה במדינה החופשית משתייך לסוג. הסוג הוגדר ב-1985 וכלל מין יחיד - Blikanasaurus cromptoni, הקרוי על החוקר האמריקאי אלפרד ו. קרומפטון (A.W. "Fuzz" Crompton), שהוביל משלחות רבות לדרום אפריקה.

דינוזאור זה היה מהפרימיטיביים שבזאורופודים האמיתיים והיה קטן יחסית, באורך מוערך של שלושה עד חמישה מטרים. ישנם הבדלים קלים יחסית בין הפרוזאורופודים לזאורופודים האמיתיים והעיקרי מביניהם הוא המבנה החזק יותר של עצמות הרגליים והאגן, אשר עזרו לתמוך בגוף גדול וכן יציבה על ארבע בהתאם לכך. ייתכן שהיה קרוב למלנורוזאוריים, המפותחים שבפרוזאורופודים, שחלקם התגלו בדרום אפריקה. עם זאת, הוא קרוב יותר למשפחת הזאורופודים לסמזאוריים.

מספר חוקרים מגדירים אותו כשייך למשפחה עצמאית - Blikanasauridae, לצד סוגים קרובים, אך לא כל החוקרים מסכימים על קיומה ורואים בה מוטלת בספק.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]