ג'אנסוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןג'אנסוס
תקופה
קרטיקון תחתון, 120 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: דמויי-מנירפטורים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
קבוצה: אורניתורה
סדרה:
תת־סדרה:
סוג: ג'אנסוס
מין: ג'אנסוס
שם מדעי
Gansus yumenensis
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'אנסוס (שם מדעי: Gansus) הוא סוג של עוף ימי, שחי בעידן הקרטיקון תחתון מלפני יותר מ-120 מיליון שנה לפני זמננו, והוא נמצא במחוז גאנסו אשר נמצאת במערב סין, בשנת 1984 לראשונה. עוף זה נחשב לאחד מהעתיקים ביותר מבני קבוצת האורניתורה, יחד עם העופות בתראים ואפילו עם קבוצות דומות כמו האיכתיאורניס וההספראורניסאים.

גילוי ומחקר[עריכת קוד מקור | עריכה]

הג'אנסוס מכיל אך ורק מין אחד הנקרא "Gansus Yumenensis", שאותו הסוג אשר היה בערך בגודל כמו לזה של יונה, במראו צוללנאים, בצלילה הזכיר גם ברווזים, והיו לו גם עוד כמה תכונות רבות, שנפוצות במרבית מיני העופות המודרניים כליל, ואפילו עוף זה הצליח לשמור על כמה תכונות פרמיטיביות, כמו כנפיים בעלות טפרים. הג'אנסוס התגלה לראשונה בשנת 1984, בזכות צורה של רגל שמאל מאובנת יחידה, אך חמישה מאובנים נוספים אשר הצליחו ממש להשתמר בהתאם היטב, התגלו גם הם לראשונה, בשנים 2003–2004 לראשונה באבן בוץ באתר האגם הקדום ביותר בצ'אנגמה אשר היה נמצא במחוז גאנסו, ועם הרובד הגאולוגי שבהם נמצאו המאובנים, הם מתוצרת שיאגו, וזה אומר שהמאובנים עצמם היו בבוץ וגם עם אנוקסיה. הם בנוסף התיישבו בבוץ בעלי משקעים, וככה ללא חמצן השרידים של העוף התנגדו לדעיכה בהם, שזה אומר בעצם שהדגימות הצליחו לשמור בעודם גם על שרידיהם של נוצות התעופה ואפילו על אלה של קרומי שחייה שהתגלו בין אצבעות הרגליים שלהם. ב-2011, הצליחו כבר לתאר יותר מ-9 דגימות נוספות אשר היו בעלי בסיס של ניתוחים סטטיסטיים של עצם החזה, ובנוגע לאלמנטים ברגליים, ההשערה היא כי עוף זה היה מסוגל יחסית לעוף.

בשנת 2006, הגיעו כבר למסקנה שמאפייניו האנטומיים של עוף זה דומים יותר לאלה של עופות ימיים, שהם בעלי מונעות כף רגל, כמו ההספראורניסאים ואפילו טבלנאים וצוללנאים מודרניים, אך בשנת 2011 הגיעו למסקנה נוספת, שלעומת זאת העוף מראה מורפולוגיה דומה יותר לברווזים מודרניים. ב-2013, שנתיים לאחר מכן, הראו שהפרופורציות של אורך הגפיים של הסוג דומות וגם מזכירות יותר כמו אלה של סיסאים וקוליבריים מודרניים, ואפילו אורך גפיו של המין אף נפלו בין אלה של עופות בני זמננו, ולכן הצליחו אף להראות קווי דמיון מפותחים מאוד עם עופות בתראים אחרים, כמו אלבטרוסיים וקורמורניים מודרניים, שזה אומר שסוג זה היה מסוגל לא רק לעוף אלה גם לצלול, בדומה לעופות ימיים מודרניים, במידה מסוימת באמצעותם של אחד משני מונעי רגליים, וגם ככל הנראה הכנפיים ואפילו כפות הרגליים של העוף היו לצורך תנועה תת-ימית במים, בדומה גם לעופות ימיים מודרניים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ג'אנסוס, באתר GBIF (באנגלית)