ג'ירולמו נרלי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'ירולמו נרלי
Girolamo Nerli
לידה 12 בפברואר 1860
סיינה, איטליה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 24 ביוני 1926 (בגיל 66)
נרווי, איטליה עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום יצירה ציור עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'ירולמו נרליאנגלית: Girolamo Nerli‏; 21 בפברואר 186024 ביוני 1926), היה צייר איטלקי, שעבד ונסע באוסטרליה וניו זילנד בסוף המאה ה-19 והשפיע על צ'ארלס קונדר ופרנסיס הודג'קינס, ויצירת אמנות אוסטרלית וניו זילנדית בכיוונים חדשים.[1]

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד בסיינה באיטליה לאריסטוקרט איטלקי, מרצ'יס פרדיננדו פיירי פצ'י באלטי נרלי, שמו המלא היה ג'ירולמו פיירי פצ'י באלטי נרלי. הרביעי מבין שישה ילדים הוא לא היה 'רוזן', אלא 'פטריציו די סיינה', הבחנה מינורית המסמנת את המסורת העתיקה הגדולה של משפחתו. אביו התחתן עם הנרייטה מדווין, אנגלייה. אביה תומאס מדווין היה דמות ספרותית במעגל של ביירון.

ג'ירולאמו למד אמנות בפירנצה אצל אנטוניו סיסרי וג'ובאני מוזיולי והיה חבר צעיר בבית הספר האיטלקי במאקיאיולי, 'ציירי הטלאים', תנועה איטלקית מקבילה לאימפרסיוניזם הצרפתי.[2]

הוא נסע לאוסטרליה בשנת 1885 ובילה במלבורן ובסידני שם היה מקורבם של טום רוברטס וארתור סטריטון והשפיע על צ'ארלס קונדר בתקופת אסכולת היידלברג. תרומתו של נרלי בתנועה זו לא ברור, אך אין להכחיש את נוכחותו והשפעתו.

הוא נסע תחילה למלבורן אך בשנת 1887 היה בסידני שם פגש את קונדר. הוא עורר התרגשות בסוף אותה שנה בתערוכת ציוריו של אורגיות בכחנליות. בשנת 1888 ציור דיוקנה של מיירה קמבל השחקנית, משך תשומת לב רבה בתערוכה של החברה המלכותית לאמנות של ניו סאות' ויילס בסידני. עבודות המכחול החופשיות והמראה הלא גמור של העבודות היו מרגשים לקהל הרחב. בשנת 1889 הוא שב למלבורן, ככל הנראה בחברתם של ציירי היידלברג. בסוף שנת 1889 נסע לדנידין שבניו זילנד לתערוכת ניו זילנד והים הדרומי שם פגש באומן אלפרד הנרי אוקיף. הוא חזר לאוסטרליה בשנת 1890.

רוברט לואיס סטיבנסון, דיוקן, 1892

באוגוסט 1892 ביקר בסמואה וצייר את דיוקנו הידוע של רוברט לואי סטיבנסון, שנמצא בגלריית הדיוקנאות הלאומית של סקוטלנד. דיוקן בפסטל שנעשה במהלך אותו ביקור נקנה על ידי המוציא לאור האמריקאי, Scribner and Sons, שבסיסו בניו יורק, בשנת 1923. סטיבנסון כתב כמה פסוקים הומוריסטיים שתיעדו את המפגש שלהם.

בשנת 1893 חזר נרלי לדנידין שם קיים את עצמו כמורה פרטי לאמנות. 'סיגנור נרלי' נותר בעיר קצת יותר משלוש שנים והביא כוח חדש למעגל בראשותו של הודג'קינס וזוהר קוסמופוליטי למעגל הבוהמייני בדנידין של ציירים צעירים יותר.[3] הוא לימד את פרנסיס הודג'קינס, נתן השראה לאלפרד אוקיף ולפי הדיווחים ניהל רומן עם גרייס ג'ואל, אמנית צעירה שאולי הכיר גם במלבורן. בשנת 1893 נרלי נבחר למועצה של האגודה לאמנות באוטגו ובשנת 1894 הקים את בית הספר לאמנויות, יחד עם ג'יי.די פרט ל. וילסון באוקטגון של דנידין. בשיעורי ציור אנשים השתמשו במודל עירום מקצועי, והם היו כה מוצלחים, עד שהנהלת בית הספר לאמנות בדנידין נאלצה להעסיק את נרלי בהמשך. נראה שזה היה הזמן בו נחנך בבית הספר ציור העירום.[4]

בסוף 1896 עזב נרלי את דנידין לפתע, נשאר לזמן קצר בוולינגטון והמשיך לאוקלנד. הוא פתח שם סטודיו והציג באגודת אוקלנד לאמנויות באפריל 1897. לאחר מכן פיתח יחסים עם מארי ססיליה ג'וזפין בארון, אותה נשא בכריסטצ'רץ' ניו זילנד, במרץ 1898. היא הייתה בת 23, והוא אמר שהוא רווק ואמן בן 38. הזוג הפליג לאוסטרליה והתיישב תחילה בסידני ואחר כך במלבורן. נרלי ואשתו חזרו לאירופה בשנת 1904 שם בילה האמן את שארית חייו, ונע בין ערים באיטליה ללונדון.

הוא נפטר ללא ילדים באיטליה ב-24 ביוני 1926.

מורשת[עריכת קוד מקור | עריכה]

נרלי הביא איתו לאוסטרליה וניו-זלנד מההשפעות החדשות שצצו באירופה. הוא עזר לשנות את כיוון האמנות האוסטרלית והניו זילנדית. על צ'ארלס קונדר ופרנסיס הודג'קינס הוא השפיע במיוחד. כמה מיצירותיו הבטיחו לו מקום ברור בתולדות האמנות של אוסטרליה וניו זילנד.

הנופים שלו מתקופת היידלברג, סצנת החוף, הסלע השחור וגני פיצרוי (1889) הראו אותו בשילוב האובייקטיביות החדשה שהחליפה את הנוף הרומנטי עם ליריקה הראויה לאימפרסיוניסטים הצרפתים.

עם זאת, הישגיו הגדולים הם כמה פורטרטים כמו זה של רוברט לואיס סטיבנסון, דיוקנו של ד"ר ד.מ. סטיוארט (1894), ודיוקנה של אומנית צעירה (1889). עבודות אלה מתעדות מצבים פסיכולוגיים חמקמקים, מחלתו של סטיבנסון והתקרבותו של סטיוארט למוות. דיוקן נערה של נרלי (1894?) באוסף הגלריה לאמנות ציבורית של דנידין הוא יצירת מופת המעוררת בצורה מבריקה את האמביוולנטיות של גיל ההתבגרות.

נרלי מיוצג בגלריה הלאומית של אוסטרליה (NGA), ברוב הגלריות הממלכתיות באוסטרליה ובאוספים הציבוריים העיקריים של ניו זילנד.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'ירולמו נרלי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Brown, H.G. & Keith, H. (1969 & 1988) An Introduction to New Zealand Painting 1839-1980 Auckland, NZ: David Bateman
  2. ^ Dunn, M. (2005) Nerli an Italian Painter in the South Pacific Auckland, NZ: Auckland University Press
  3. ^ Entwisle, P. (1984) William Mathew Hodgkins & his Circle Dunedin, NZ: Dunedin Public Art Gallery.
  4. ^ Entwisle, P.(1993) Nerli, Girolamo in The Dictionary of New Zealand Biography Volume Two 1870-1900 Wellington, NZ: Bridget Williams Books, Department of Internal Affairs.