גוביהדרוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןגוביהדרוס

תקופה
קרטיקון עליון, 96–83.6 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: בעלי אגן דמוי עוף
תת־סדרה: צרפודה
סוג: גוביהדרוס
מין: Gobihadros mongoliensis
שם מדעי
Gobihadros
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גוביהדרוס (שם מדעי: Gobihadros; מילולית: "הדרוזאור גובי") הוא סוג של דינוזאור מקבוצת האורניתופודים שהיה קרוב רחוק להדרוזאוריים והשתייך לקבוצה הדרוזאורומורפה. הוא התקיים במשך הקרטיקון של מרכז אסיה במדבר גובי לפני 96 עד 83.6 מיליון שנה מזמננו, בין הקנומן לסנטון. הסוג הכיל מין יחיד - Gobihadros mongoliensis, על שם מונגוליה, בה התגלה.

המאובנים של דינוזאור זה התגלו בידי משלחת מחקר יפנית ומונגולית בין 1993 ל-2004 בתצורות בהאן שירה (אנ') שבמונגוליה והוא תואר בידי החוקר Khishigjav Tsogtbaatar ב-2019, אף שכבר תואר בעבודת המחקר שלו מ-2008, נוסף על החוקרים: David B. Weishampel‏, David Christopher Evans ו-Mahito Watabe.

ממצאי ההדרוזאור היו כמעט שלמים למעט הגולגולת עם עצם ירך באורך 72.8 ס"מ עד 104 ס"מ, וכנראה הפרט הבוגר הגיע לאורך 3 עד 7.5 מטרים, אם כי כנראה שהיה צעיר. ישנה מחלוקת על אורכו המתבססת בשאלה האם הייתה בחלק מהאזורים ספיגת עצמות, אשר נראות יותר קצרות מכפי שהיו בחיי הדינוזאור.

המחקרים מראים שהיה קרוב לדמויי-הדרוזאורים כמו הבקטרוזאורוס, הפרובקטרוזאורוס, האאולמביה והקלאוזאורוס אך בניגוד אליהם היה בעל רכסי שיניים בעלי אמייל דו-שכבתי על שיני רכס הקצה של הלסת העליונה המכונה פרה מקסילה (Premaxilla) ובלטו בלסת התחתונה שלוש רכסי שיניים קטנות יחסית, דבר השונה ממרבית דמויי-ההדרוזאורים וקרוב להדרוזאוריים האמיתיים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גוביהדרוס בוויקישיתוף